کد خبر: 459393
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۹ ۱۰:۳۹:۰۰
| |

سرلشگر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح:

سال 65 سال عملیات‌های پرشمار آفندی در دفاع مقدس بود

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به انجام موفقیت‌آمیز عملیات کربلای 5 گفت: این عملیات بسیار مهم بود که بیش از سه ماه به طول انجامید و با کربلای 8 به خاتمه رسید و به همراه عملیات کربلای 4 و سایر عملیات‌ها، سال 65 را به سال عملیات‌های پرشمار آفندی تبدیل کرد.

سال 65 سال عملیات‌های پرشمار آفندی در دفاع مقدس بود
کد خبر: 459393
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۹ ۱۰:۳۹:۰۰

اعتمادآنلاین| سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: باید مکتب سردار سلیمانی استخراج و ترویج شده و به همه نشان داده شود.

سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صبح امروز دوشنبه (29 دی ماه) در همایش سراسری گردهمایی مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع که در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س) و با درود و سلام به امام زمان (عج)، امام خمینی (ره)، رهبر انقلاب و شهدای انقلاب اسلامی اظهار کرد: باید مکتب سردار سلیمانی استخراج و ترویج شود. مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اقدامات پرشور و جهادی در حال ترویج فرهنگ دفاع مقدس هستند.

وی با اشاره به انجام موفقیت‌آمیز عملیات کربلای 5 ادامه داد: این عملیات بسیار مهم بود که بیش از سه ماه به طول انجامید و با کربلای 8 به خاتمه رسید و به همراه عملیات کربلای 4 و سایر عملیات‌ها، سال 65 را به سال عملیات‌های پرشمار آفندی تبدیل کرد.

سرلشکر باقری با بیان اینکه نباید صرفا به عملیات‌های پیروز توجه کنیم، اظهار کرد: در دفاع مقدس این تجربه عملیات‌های نا‌موفق بود که باعث شد تا ما عملیات‌های موفقی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه آثار بسیار بالایی در عملیات‌ها نهفته است، گفت: در عملیات کربلای 4 کار سنگینی انجام شد؛ ما تجربه والفجر 8 را داشتیم و جزر و مد اروند را تجربه کرده بودیم، اما باید اذعان کنم که حرکت آب در منطقه عملیاتی کربلای 4 فوق‌العاده پیچیده‌تر از منطقه انتهایی اروند بود و دشمن هم که روش ما در والفجر 8 را دیده بود با بستن نهر‌های فرعی اروند در ساحل عراق، کار را سخت‌تر کرده بود و بالاخره توانست ادامه عملیات را متوقف کند.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ادامه داد: این‌طور نیست که صرفا عملیات‌های موفق در دوران دفاع مقدس را تبلیغ کنیم. در عملیات‌های ناموفق هم رمز‌هایی وجود دارد که با درس گرفتن از آن‌ها در عملیات‌های بعدی توانستیم به موفقیت برسیم. اگر در کربلای 4 درس نمی‌گرفتیم قطعا کربلای 5 اتفاق نمی‌افتاد. در عملیات کربلای 4، یگان‌های ما در سپاه پاسداران آماده بودند و از فرصتی برای تغییر جهت عملیات استفاده کردند و در طول دو هفته عملیات کربلای 5 را طرح ریزی و آغاز کردند که اتفاقا موفق بود و این عملیات در انهدام ارتش بعثی نیز موثر بود.

سرلشکر باقری گفت: در طول 100 روز حدود 100 تیپ از ارتش عراق تا حدود 50 درصد منهدم شدند و ارتش عراق توانایی مقابله نداشت و اگر عملیات کربلای 5 ادامه پیدا می‌کرد، در سال 66 جنگ به پایان می‌رسید. البته که به دلایل مختلف نتوانستیم این عملیات را ادامه دهیم. بعد از کربلای 5 بود که جهان استکباری به این نتیجه رسید که اگر جنگ در این شرایط ادامه پیدا کند صدام و حامیانش شکست را قبول خواهند کرد؛ لذا قطعنامه 598 را قبول کردند که امتیازات قابل توجهی به جمهوری اسلامی ایران رسید. اینکه فرمانده کل قوا تعابیر بلندی را درباره کربلای 5 دارند، نشان از اهمیت این عملیات داشت؛ ایشان فرموده بودند که شب‌های کربلای 5 مانند شب‌های قدر بود. از طرفی سرلشکر سلیمانی نیز در این عملیات حضوری پررنگ داشت و نقش به سزایی در پیروزی این عملیات ایفا کرد.

وی افزود: هر چقدر به دوران دفاع مقدس می‌نگریم و تعابیر امامین انقلاب اسلامی را نگاه می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که حقیقتا چنین واقعه‌ای برای ملت‌ها هر چند قرن یک بار اتفاق می‌افتد. دفاع مقدس درس‌ها و آموخته‌های مختلفی دارد که صدور انقلاب اسلامی، ارتقای شجاعت و اعتماد به نفس بین مردم، نهادینه شدن فرهنگ شجاعت و شهامت در ملت ایران برای همه نسل‌ها، معرفی الگوی استکبارستیزی به جهان، حضور جوانان برای دفاع از حرم اهل بیت و درک ارزش شهیدان از جمله آن‌هاست. دفاع مقدس یکی از الطاف خفیه الهی بود که موجب سربلندی ملت ایران در قرن‌های مختلف شد.

رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح با بیان اینکه امروز مردم یمن از تجربه دفاع مقدس برای ایستادگی در برابر رژیم سعودی استفاده می‌کنند، اظهار کرد: اگر امروز مردم یمن با دست خالی در برابر جنایتکاران ایستادگی می‌کنند، این روحیه را از دوران دفاع مقدس الهام گرفته‌اند. آن موشکی که این روزها با صلابت به شکل انبوه با برد هزار و 800 کیلومتر اهداف را به صورت نقطه‌ای مورد اصابت قرار داده، از آثار دفاع مقدس است. کار تولید موشک از سال 63 آغاز شد و امروز مانند یک درخت پربار در کشور رشد کرده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های دوران دفاع مقدس تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس دوستان از دشمنان شناخته شدند. درس‌های هوشیاری، ولایتمداری، درک تبعیت از ولایت، وظیفه‌شناسی، روحیه داشتن و روحیه بخشی، اعتماد به نفس و شجاعت، شهادت‌طلبی، ایثارگری، توکل به خداوند، صبر در برابر دشمنان، ساده زیستی، خودسازی و زهد و تواضع، پرهیز از اشراف و تجمل‌گرایی، هوشمندبودن، نهراسیدن از مشکلات، تبری و تولی، انسجام و یکپارچگی ملی تنها بخشی از درس‌هایی است که می‌توانیم از آن دوران بیاموزیم.

وی ادامه داد: گذر زمان نباید باعث تغییر روحیه ما بشود و اگر یک عملیات موفق به سرانجام رسیده است باید بدانیم که طراحان با چابکی و دقت این عملیات را طراحی کردند. ما بایستی برای حل مشکلات تلاش کنیم و قطعا در این صورت است که خداوند کمک حالمان خواهد بود و این مورد را در دفاع مقدس به وفور شاهد بودیم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: امروز با پدیده بی نظیری به نام دفاع مقدس با آموخته‌های مختلف مواجه هستیم و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مسئولیت مهمی برای پرداختن به این گنجینه بی نظیر برعهده دارد که باید به صورت کیفی و کمی به آن بپردازد. اگر کسی راجع به دفاع مقدس کار می‌کند، اما اخلاقش با منش آن دوران متفاوت باشد، نتیجه‌ای نخواهد داشت. مهم‌ترین نکته، عمل و رفتار ماست و جوان امروز به دنبال نوع عمل ماست که باید با رفتار مناسب صورت گیرد. بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس طی سال‌های اخیر همواره رو به رشد بوده که جای تقدیر دارد.

وی افزود: آثار ما باید با کیفیت بالا تولید شود و مسئولان مربوطه باید با روی گشاده عزیزان و نویسندگان حرفه‌ای را جذب کنند تا آثار ما پیشرفت قابل ملاحظه‌ای پیدا کند. خوشبختانه موزه‌های دفاع مقدسی در حال تکمیل است و گام‌های مهمی انجام شده و امیدواریم در زمان مقرر مابقی کار‌ها انجام شود. برگزاری برنامه‌های چهلمین سالگرد دفاع مقدس با موفقیت خوبی پیش رفت و با وجود بیماری کرونا این کار به خوبی پیش رفت که در قله آن، ارتباط زنده مسئولان و پیشکسوتان دفاع مقدس با رهبر معظم انقلاب اسلامی بود.

رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح با اشاره به اهمیت توجه به فضای مجازی یادآور شد: اهمیت و ارزش فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی است و هر چقدر زمان می‌گذرد از تاثیر این فضا بین اقشار مختلف بیشتر آشنا می‌شویم؛ لذا در این حوزه باید به شدت فعال باشیم. در حال حاضر که راهیان نور تعطیل است باید اشکالات را شناسایی و برطرف کنیم تا با شکست کرونا و از سرگیری راهیان نور دیگر شاهد بروز مشکلی نباشیم. در حوزه هنر نیز باید فعالیت بیشتری داشته باشیم، چرا که رهبر انقلاب فرموده بودند که در حوزه قصه نویسی عقب هستیم لذا در این حوزه باید با جذب هنرمندان فعالیت خود را دوچندان کنیم.

وی ادامه داد: حوزه آموزش و پرورش نیز باید بیشتر از گذشته مدنظر قرار گیرد و در حال حاضر 14 میلیون دانش آموز در کشور داریم که این عزیزان آینده سازان جامعه هستند و باید با کمک رسانه ملی نوجوانان را با فرهنگ دفاع مقدس آشنا کنیم. تحقیقات ما باید هدفمند پیش برود و لزوم این کار هم برگزاری جلسات نقد و بررسی است. شبهات شکل گرفته در ذهن جوانان باید برطرف شود و مستحضر هستید که دشمنان دائم در پی ایجاد شبهه در جامعه هستند و طبیعی است که جلسات نقد و بررسی می‌تواند به این شبهات پاسخ دهد. معرفی الگو، اسوه و نماد‌ها می‌تواند بسیار موثر واقع شود که مثال آن هم سردار شهید قاسم سلیمانی است و قهرمانان دیگری مانند سردار سلیمانی به وفور در کشور حضور دارند که باید معرفی شوند. از طرفی خاطرات پیشکسوتان دوران دفاع مقدس باید ضبط و به جوانان ارائه شود تا جلوی تحریف آن دوران ارزشمند گرفته شود.

رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح اظهار کرد: مسئله تکمیل یادمان‌های شهدای گمنام هم بسیار مهم است؛ چرا که برخی افراد نمی‌توانند به سفر راهیان نور بروند، بنابراین تمام یادمان‌ها باید تکمیل شده و توسعه پیدا کنند و مورد نگهداری قرار گیرند. یادمان شهدای گمنام موجب تسکین و آرامش دل مردم می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: موضوع دیگر تحریف دفاع مقدس است که دشمن در این زمینه به شدت فعال است و ما باید با توجه به خاطره‌نویسی، این توطئه را نیز خنثی کنیم. موضوع دیگر توجه به جبهه مقاومت است و غرفه مقاومت باید در تمام استان‌ها با موضوع پرداختن به مسئله استکبارستیزی با محوریت سردار سلیمانی ایجاد شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها