کد خبر: 459411
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۹ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

بازگشت منتقد سرشناس پوتین به روسیه / آلکسی ناوالنی در فرودگاه مسکو بازداشت شد

آلکسی ناوالنی منتقد سرشناس پوتین یکشنبه‌شب در فرودگاه بین‌المللی شرمتیوو مسکو بازداشت شد. ناوالنی در تابستان سال گذشته با سم نوویچوک مسموم و برای درمان به آلمان فرستاده شده بود. کرملین متهم ردیف اول مسمومیت آلکسی ناوالنی با سم اعصاب است. هرچند پلیس روسیه قبل از بازگشت ناوالنی هشدار داده بود که او را بازداشت خواهد کرد، اما این موضوع در برنامه او برای بازگشت تغییری ایجاد نکرد.

بازگشت منتقد سرشناس پوتین به روسیه / آلکسی ناوالنی در فرودگاه مسکو بازداشت شد
کد خبر: 459411
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۹ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن- آ لکسی ناوالنی منتقد سرشناس پوتین یکشنبه‌شب در فرودگاه بین‌المللی شرمتیوو مسکو بازداشت شد. ناوالنی در تابستان سال گذشته با سم نوویچوک مسموم و برای درمان به آلمان فرستاده شده بود. کرملین متهم ردیف اول مسمومیت آلکسی ناوالنی با سم اعصاب است. هرچند پلیس روسیه قبل از بازگشت ناوالنی هشدار داده بود که او را بازداشت خواهد کرد، اما این موضوع در برنامه او برای بازگشت تغییری ایجاد نکرد.

ناوالنی

مسمومیت ناوالنی در تابستان 2020

روز پنجشنبه 20 آگوست آلکسی ناوالنی، رهبر مخالفان روسیه، در هواپیمایی که از شهر اومسک در غرب سیبری پرواز کرده بود مسموم شد و به کما رفت. آلمان، کشوری که آلکسی ناوالنی به درخواست نزدیکان و وکلایش برای مداوا و نیز تشخیص علت بیماری به آنجا منتقل شد، با استناد به نتایج آزمایش‌های دقیق پزشکی تایید کرد که رهبر اپوزیسیون روسیه با یک عامل عصبی از نوع «نوویچوک» مسموم شده است.

ناوالنی

استفاده از سم نوویچوک یکی از روش‌های مرسوم حذف مخالفان در روسیه است. کرملین البته هر نوع ارتباط با مسمومیت ناوالنی را رد کرد.

واکنش کرملین به پرونده ناوالنی

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین ابتدا ارزیابی پزشکان آلمانی درباره مسمومیت ناوالنی را «شتابزده» خواند و اعلام کرد که هنوز سند روشنی دال بر مسمومیت او مشاهده نشده است. مسکو سپس از مقامات آلمانی خواست که مدارک اثبات‌کننده مساله را ارائه دهند تا پرونده تحقیقات به جریان بیفتد.

پسکوف

در ماه‌های پس از آن، زمانی که ناوالنی ولادیمیر پوتین را مسئول مستقیم مسمومیت خود معرفی کرد، روسیه این اتهامات را غیرقابل قبول شمرد و ناوالنی را به همکاری با سازمان اطلاعاتی آمریکا متهم کرد.

ولادیمیر پوتین که از طرف کشورهای غربی و اتحادیه اروپا متهم به مسموم کردن یکی از سرشناس‌ترین مخالفان خود بود در گفت‌وگوها و نشست‌های خبری هرگز حتی نام ناوالنی را بر زبان نمی‌آورد.

پوتین

پوتین روز 27 آذر طی نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره این موضوع، بدون بر زبان آوردن نام ناوالنی گفت: «او آن‌قدر مهم نبوده که هدف کاخ کرملین قرار گیرد.»

پرونده ناوالنی موجب شد روابط اتحادیه اروپا و به خصوص آلمان با روسیه دچار مشکل شود.

بازگشت به روسیه

بالاخره پس از گذشت پنج ماه الکسی ناوالنی روز چهارشنبه 13 ژانویه از نیت خود برای بازگشت به کشورش خبر داد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از یورونیوز، به ناوالنی پیش از بازگشت در مورد دستگیری هشدار داده شده بود، زیرا او در کشورش پرونده‌ای گشوده دارد که بر پایه آن در سال 2014 به حبس تعلیقی محکوم شده است.

ناوالنی بر مبنای محکومیت قبلی‌اش می‌بایست هر ماه 2 بار خود را به مقامات قضایی روسیه معرفی می‌کرد و به او گفته شده بود که چون در مدت اقامتش در آلمان نتوانسته خود را معرفی کند، به همین خاطر در بازگشت بازداشت می‌شود.

روز یکشنبه در حالی که هواداران ناوالنی در فرودگاه ونوکووای مسکو در انتظار او بودند هواپیمای حامل آلکسی ناوالنی در آخرین لحظات تغییر مسیر داد و حوالی ساعت 6 عصر در فرودگاه بین‌المللی شرمتیوو در مسکو به زمین نشست.

خبرنگارانی که در هواپیمای حامل ناوالنی از برلین با او همراه بودند گفته‌اند که خلبان ابتدا 30 دقیقه تاخیر به دلیل «مشکل فنی» اعلام کرد، اما بعد از آن گفت که هواپیما به سمت شرمتیوو در حرکت است و در فرودگاه ونوکووا فرود نخواهد آمد.

پس از فرود هواپیما ماموران پلیس در محل بازرسی گذرنامه ناوالنی را بازداشت کردند.

ناوالنی

واکنش‌های بین‌المللی

بازداشت ناوالنی واکنش شدید رهبران کشورهای غربی را برانگیخته است.

به گزارش گاردین، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی جو بایدن در توییتی خواستار آزادی فوری ناوالنی شد و نوشت: «عاملان حمله ظالمانه به زندگی او باید پاسخگو باشند.»

سالیوان

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز گفت واشینگتن تصمیم دستگیری ناوالنی را به شدت محکوم می‌کند و بازداشت او را آخرین تلاش برای ساکت کردن ناوالنی و سایر مخالفان و صداهای مستقل منتقد مسئولان روسیه می‌داند.

هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان نیز خواستار آزادی ناوالنی شد. ماس در بیانیه‌ای گفت: «روسیه توسط قانون اساسی خود و تعهدات بین‌المللی ملزم است به اصل حاکمیت قانون و حمایت از حقوق شهروندی پایبند باشد. این اصول باید در مورد آلکسی ناوالنی نیز اعمال شود. او باید فوراً آزاد شود.»

شارل میشل رئیس شورای اروپا نیز تاکید کرد بازداشت ناوالنی «غیرقابل قبول» است. میشل در توییتی نوشت: «من از مقامات روسی می‌خواهم که فوراً او را آزاد کنند.»

ولادیمیر پوتین در تمام ماه‌های گذشته کوشیده تا مساله آلکسی ناوالنی را بی‌اهمیت و کم‌ارزش جلوه دهد، اما با پافشاری ناوالنی بر بازگشت به روسیه و تیره و تار شدن هرچه بیشتر روابط مسکو و اتحادیه اروپا بر سر پرونده ناوالنی، به نظر می‌رسد حالا این منتقد سرشناس به یکی از بزرگ‌ترین مشکلات رئیس‌جمهوری تبدیل شده که حتی نام او را بر زبان نمی‌آورد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها