اگر ترامپ کیف هسته‌ای را تحویل ندهد دادگاهی می‌شود

همواره یک مشاور نظامی رئیس جمهور را همراهی می‌کند که وظیفه‌اش حمل کیفی است که فوتبال هسته‌ای نامیده می‌شود. این کیف به رئیس جمهور امکان می‌دهد که دستور حمله هسته‌ای را حتی در حالی که بطور فیزیکی در مراکز فرماندهی و کنترل نیست صادر کند.

اگر ترامپ کیف هسته‌ای را تحویل ندهد دادگاهی می‌شود
کد خبر: 459498
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۹ ۲۰:۰۶:۰۰

اعتمادآنلاین| یکی از مهمترین بخش‌ها در زمان انتقال قدرت از یک رئیس جمهور به رئیس جمهور دیگر در آمریکا انتقال فرماندهی و کنترل اختیارات زرادخانه هسته‌ای آمریکا است اما به نظر می‌رسد ترامپ، رئیس جمهور کنونی آمریکا از آنجا که حاضر به شرکت در مراسم تحلیف بایدن، رئیس جمهور منتخب نیست این روند را دشوار کرده است. ترامپ گفته است که بیستم ژانویه در مراسم تحلیف بایدن شرکت نخواهد کرد اما نگفته کجا خواهد بود.


حال پرسش این جا است که چه بلایی بر سر "فوتبال هسته ای" یا کیف هسته‌ای که همواره همراه رئیس جمهور است خواهد آمد؟ چطور به بایدن تحویل خواهد شد؟ رئیس جمهور تنها قدرتی است که اختیار صدور دستور حمله هسته‌ای را دارد هر جا که باشد.

همواره یک مشاور نظامی رئیس جمهور را همراهی می‌کند که وظیفه‌اش حمل کیفی است که فوتبال هسته‌ای نامیده می‌شود. این کیف به رئیس جمهور امکان می‌دهد که دستور حمله هسته‌ای را حتی در حالی که بطور فیزیکی در مراکز فرماندهی و کنترل نیست صادر کند.

این چمدان حاوی کلیدی است که بلافاصله کلاهک‌های هسته‌ای مستقر در پایگاه‌های موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای را فعال می‌کند، موشک‌های بالستیک مستقر در زیردریایی‌ها را فعال می‌کند، بمب افکن‌های استراتژیک را آماده می‌کند. ه

مچنین حاوی ابزارهای ارتباطی، کدها و تمامی گزینه‌ها برای جنگ هسته‌ای است.جدای از فوتبال، رئیس جمهور کارتی را با خود دارد که به "بیسکویت" معروف است و شامل کدهای فعال‌سازی در درگیرهای هسته‌ای است.

رئیس جمهور می‌تواند این کدها را با ابزارهایی که در کیف وجود دارد فعال کند و به این ترتیب خود را برای فرماندهان ارتش شناسایی کرده و دستور حمله هسته‌ای را صادر کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هنگامی که در آخرین روز ریاست جمهوری خود واشنگتن دی.سی را ترک کند این کیف را با خودش خواهد برد، اما کدهای مربوط به آن به هنگام فرا رسیدن ظهر غیرفعال خواهند شد.

کدهای هسته‌ای به مجرد اینکه بایدن به عنوان جانشین ترامپ 1000 مایل دورتر از او در روز چهارشنبه تحلیف به جا آورد دیگر فعال نخواهند بود. مقام‌ها به سی ان ان گفتند مقام‌های نظامی یک فوتبال هسته‌ای دیگر را آماده خواهند داشت تا به مجرد این که بایدن تبدیل به فرمانده کل قوا شود او را همراهی کنند.


نمی تواند و حق ندارد!

علی بیگدلی استاد تاریخ دانشگاه معتقد است:« ترامپ نمی‌تواند و حق ندارد چنین کاری انجام دهد.» وی ادامه می‌دهد:« از شروع جنگ سرد که مبنا و آغازش روایات مختلفی دارد اما به نظر من شروع جنگ‌های سرد از سال 1948 یعنی همزمان با بحران برلین اتفاق افتاد و بعد از آنکه B52 آمریکایی در آسمان شوروی در زمان خروشچف مجبور شد که پایین آید و آمریکایی‌ها آن را انکار کردند و بعد با خلبان آن مصاحبه کردند و این قدرت نمایی بزرگی برای شوروی‌ها بود و از آن زمان تلفن قرمزی روی هر دو میز روسای جمهور هر دو کشور قرار گرفت که به تلفن اتمی شهرت داشت که هر وقت تلفن را بر می‌دارند صحبت می‌کنند اختلافات شان شدید می‌شود.

بحث دیگری هم است که یک دکمه اتمی دارد که خانم نانسی پلوسی گفت که این اصلا استحقاق نداشته که دکمه هسته‌ای در اختیارش باشد زیرا مرد عقب افتاده‌ای است و... بنابراین کیف حاوی رمز و رموزی است که مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای و به کار انداختن موشک‌های هسته‌ای و فرمان دادن برای شلیک موشک‌های هسته‌ای است.


آیا حالت نمادین دارد یا کاربردی است


این روزنامه نگار با سابقه و کارشناس مسائل سیاسی ـ بین‌الملل در واکنش به این موضوع که شاید این کیف نمادین باشد ابراز می‌دارد: «حالت نمادین ممکن است داشته باشد ولی در هر صورت واقعیت‌هایی هم در آن هست که چه اندازه قدرت اتمی دارد؟ چه پایگاه‌هایی در کجا است؟ این‌ها بررسی می‌شود. این کیف خیلی معروف است و از گذشته این شهرت را داشته که فلان فرمانده کجا است و که است. یعنی یک اطلاعات خیلی محرمانه در اختیار رئیس جمهور قرار می‌گیرد که اسم و رسم و توانایی‌های افرادی که مد نظرشان است در آن وجود دارد.

این تحلیلگر مسائل آمریکا در واکنش به این مسئله که آیا ارتش می‌تواند بخش‌هایی از اختیارات رئیس جمهور را در دست بگیرد، اظهار می‌دارد:« نه! این طور نیست، رئیس جمهور فرمانده کل قوا است و می‌تواند مستقیما به پنتاگون برای حمله فرمان دهد منتها اگر آمریکا به طور ناگهانی مورد تهاجم قرار گیرد که منافع و مردم آمریکا در خطر لحظه‌ای قرار گیرند رئیس جمهور بدون موافقت کنگره می‌تواند فرمان جنگ را صادر کند همان طور که روزولت در جنگ جهانی دوم این کار را کرد به دلیل اینکه ژاپن بندر پرل هاربر را در هفتم سپتامبر سال 1947 که به روز ننگین در تاریخ آمریکا شهرت دارد بمباران کرد او بدون اینکه از کنگره اجازه گیرد به آلمان اعلام جنگ کرد. اما اگر بعدا از کنگره تقاضای کمک کند بحث جداگانه‌ای است ولی اگر بخواهد تصمیم گیرد در آینده‌ای نزدیک دست به یک اقدام نظامی زند حتما بایستی با موافقت کنگره باشد.»


کیف را تحویل ندهد دادگاهی می‌شود


علی بیگدلی در پایان می‌گوید: اگر کیف را تحویل ندهد دادگاه تشکیل می‌شود و این دادگاه بعد از مراسم تحلیف انجام خواهد شد.

به دلیل اینکه اگر قبل از مراسم تحلیف دادگاه ترامپ تشکیل شود ممکن است باز با یک هیجاناتی مواجه شود و طرفدارانش بیشتر شلوغ کنند.بنابراین مخصوصا مراسم دادگاه را به دو سه روز بعد از مراسم تحلیف انداختند که این سرو صداها بخوابد و با واکنشی از طرف حامیان ترامپ مواجه نشود در دادگاه حکم صادر می‌شود و بر اساس این حکم او را مجبور می‌کنند که این کیف را تحویل رئیس جمهور بعدی دهد.

این قوانین و مقررات پیش‌بینی شده و من تعجب می‌کنم که چرا ترامپ چنین حرفی زده است.

منبع: آفتاب یزد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها