کد خبر: 459567
|
۱۳۹۹/۱۰/۳۰ ۰۹:۴۱:۱۸
| |

عبدالرضا فرجی‌راد؛ تحلیل‌گر ارشد مسائل بین‌الملل:

موضع‌گیری اروپا در قبال اورانیوم فلزی مهم نیست

تحلیل‌گر ارشد مسائل سیاست خارجه با اشاره به بیانیه اروپا و تاکید فرانسه به استفاده ایران از اورانیوم فلزی به عنوان سوخت، بازگشت هر چه سریعتر آمریکا را به نفع آن کشور دانست.

موضع‌گیری اروپا در قبال اورانیوم فلزی مهم نیست
کد خبر: 459567
|
۱۳۹۹/۱۰/۳۰ ۰۹:۴۱:۱۸

اعتمادآنلاین| «عبدالرضا فرجی‌راد» تحلیل‌گر ارشد مسائل بین‌الملل، درباره بیانیه اخیر تروئیکای اروپایی و واکنش وزیر خارجه فرانسه به استفاده ایران از اورانیوم فلزی به عنوان سوخت در نیروگاه‌هایش ، اظهار داشت: ایران در هفته‌های اخیر تعهدات خودش را نسبت به گذشته بیشتر کاهش داده است.

از زمانی که بحث افزایش غنی سازی اورانیوم تا 20 درصد مطرح شد، نگرانی‌ غربی‌ها نیز بیشتر شده است؛ مطرح شدن بحث اورانیوم فلزی به عنوان سوخت نیز بر نگرانی آنها افزود.

وی افزود: طبیعتاً ایران نیز فکر می‌کند چون به روی کار آمدن دولت جدید آمریکا نزدیک می‌شویم شرایطی فراهم می‌شود که امکان گفت‌وگو یا بازگشت به برجام وجود دارد و نگران است که طرف مقابل شرط و شروطی برای بازگشتش به برجام بگذارد و علاوه بر شرط و شروط کار را با کندی پیش ببرد. بنابراین ایران نیز می‌خواهد که دست بالا را داشته باشد یا حداقل توازن و بالانس قدرت را حفظ کند. لذا غربی‌ها از اروپایی‌ها گرفته تا دولتمردان جدید آمریکا و همچنین اعضای اتحادیه اروپا به این اقدام ایران عکس العمل نشان دادند.

این کارشناس ارشد مسائل سیاست خارجه با بیان اینکه هیچ کدام از این کشورها به طور رسمی و علنی شرعبدالرضا فرجی‌راد»فتند که این موضوعات شرط بازگشت به برجام است. آنها با احتیاط صحبت می‌کنند.

وی با اشاره به سخنان «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه گفت: وزیر خارجه فرانسه دو موضوع را در سخنان خود مطرح کرد، نخست اینکه باید فوری به برجام بازگشت که هیچ شرطی در آن دیده نمی‌شود، اما در ادامه بر مسائل موشکی و حضور منطقه ایران اشاره می‌کند. با توجه به اقدامات ایران از جمله غنی‌سازی 20 درصد به نظر می‌رسد طرف‌های غربی سعی می‌کنند این دو موضوع را از یکدیگر تفکیک کنند و می‌گویند ابتدا به برجام بازگردیم و بعد راجع به مسائل موشکی و منطقه‌ای ایران گفت‌وگو کنیم.

به گفته فرجی راد ایران در موضوع مطرح کردن گام‌های کاهش تعهدات خود، ضرر نمی‌کند چرا که باید برای طرف مقابل نگرانی‌هایی به وجود بیاید تا با آمدن دولت جدید ایالات متحده و بازگشت آن به برجام حق و حقوق که در چهار سال گذشته از ایران گرفته شده است بازگردد. اما باید تا بعد از تحلیف دولت جدید آمریکا صبرکنیم چرا که موضع گیری‌ها رسمی‌تر می‌شود.

این استاد مسائل استراتژیک درباره برخی اخبار پیرامون رایزنی‌ها نمایندگان دولت جدید آمریکا با ایران و امکان بازگشت فوری ایالات متحده به برجام، گفت: بازگشت آمریکا به برجام می‌تواند زمان نبرد. اگر طرف امریکایی عاقل باشد بهتر است که بدون شرط و فوری به برجام بازگردد.

بازگشت به برجام و رفع تحریم‌ها عاقلانه ترین کاری است که آمریکایی‌ها می‌توانند انجام دهند چرا که باید از فضای تشنج خارج شویم. علاوه بر آن اگر آنها بخواهند بازگشت به برجام را طولانی کنند لابی‌های منطقه‌ای از جمله اسرائیل و عربستان و حتی اروپا و جریان‌های درون آمریکا نیز بر آن تاثیر می‌گذارند؛ لذا این به نفع خود آمریکا است که با توجه به مشکلات داخلی زیادش هر چه سریع‌تر به برجام بازگردد و اعلام کنند که ایران نیز به نقطه صفر بازگردد و خودشان نیز تمام تحریم‌ها را نادیده گیرند. این اقدامات می‌تواند در چارچوب 5+1 نیز انجام شود.

وی درباره واکنش‌های تند اروپایی‌ها به اقدامات کاهش تعهدات ایران در برجام گفت: هر زمانی که ایران تعهدات خودش را کاهش داده، اروپا نسبت به آن موضع گیری کرده است. حتی در پنج گام کاهشی ایران طی ماه‌های گذشته نیز اروپا موضع گرفت؛ آخرین مورد آن نیز همین موضوع اورانیوم فلزی بوده که نسبت به آن ابراز نگرانی کرده‌اند و طبیعی هم هست که این کا را انجام دهند و مسئله خاصی نیست.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: از هفته آینده باید به تحلیل و تفسیر بپردازیم در این مدت تیم بایدن سعی می‌کند سکوت کند. این که اشاره‌هایی هم که داشته‌اند، شرط بلا پیش شرط نبوده است؛ از هفته آینده می‌توانیم موضع رسمی آمریکا را متوجه شویم. بلافاصله بعد از مراسم تحلیف دولت جدید آمریکا نیز، حتماً خانم شرمن یا وزیر امور خارجه آمریکا به اروپا سفری خواهد داشت.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها