کد خبر: 459592
|
۱۳۹۹/۱۰/۳۰ ۱۰:۴۵:۰۱
| |

فربد زاوه در یادداشتی نوشت:

ناپایداری کاهش قیمت خودرو

بازار خودرو این روزها شاهد روند نزولی قیمت‌ها است. روند کاهشی قیمت‌ها در بازار خودرو بیشتر از اینکه دلایل فنی داشته باشد ناشی از سیاستی است که دولت در راستای کاهش نرخ ارز پیش گرفته و برای رسیدن به آن تلاش می‌کند.

ناپایداری کاهش قیمت خودرو
کد خبر: 459592
|
۱۳۹۹/۱۰/۳۰ ۱۰:۴۵:۰۱

اعتمادآنلاین| بازار خودرو این روزها شاهد روند نزولی قیمت‌ها است. روند کاهشی قیمت‌ها در بازار خودرو بیشتر از اینکه دلایل فنی داشته باشد ناشی از سیاستی است که دولت در راستای کاهش نرخ ارز پیش گرفته و برای رسیدن به آن تلاش می‌کند. یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت خودرو ناشی از امید مردم است که در نتیجه انتخاب «جو بایدن» به عنوان رییس‌جمهور منتخب امریکا حاصل شده است. چراکه این امیدواری وجود دارد که با روی کار آمدن «بایدن» تنش‌های بین ایران و امریکا حداقل تا حدودی کاهش پیدا کند و سختگیری‌های دوره ریاست‌جمهوری ترامپ دنبال نشود.

بنابراین مجموعه این عوامل باعث شده تا قیمت خودرو در ایران تا حد خوبی کاهش پیدا کند. برهمین اساس، روند کاهشی در قیمت خودرو از آبان‌ماه امسال کلید خورد. اما این روند نزولی قیمت‌ها برای مدت کوتاهی متوقف شد که دلایلی نیز داشت. یکی از دلایل آن عدم توزیع مناسب خودرو در بازار در دی‌ماه بود. تصمیم شورای رقابت و اعلام روش جدید قیمت‌گذاری خودرو نیز یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر توقف روند کاهشی قیمت خودرو بود. موج تورمی که بر اثر این عوامل ایجاد شد بسیار کوتاه بود و ماندگار نشد؛ پس از مدتی مجددا قیمت‌ها سیر نزولی پیدا کردند و اکنون نیز در حال کاهش هستند و همان روند را حفظ کرده‌ است.

به نظر می‌رسد که احتمال افزایش قیمت‌ها در آینده نزدیک وجود داشته و این روند کاهشی که در حال حاضر شاهد هستیم، پایدار نخواهد بود. این افزایش‌ها شدید و کوتاه‌مدت نخواهد بود و ممکن است 6 ماه دیگر یا در بازه زمانی دیگری رخ دهد و اینگونه نیست که هفته آینده شاهد این اتفاق در بازار خودرو باشیم. برهمین اساس، باید به این موضوع توجه داشت که آن چیزی که در نهایت قیمت را متاثر می‌کند، سیاست کلان پولی است. اگر ما در سیاست‌ها و حوزه‌های پولی خود در کشور اصلاحات نداشته باشیم، نمی‌توانیم انتظار دستاورد خاصی در حوزه تورمی داشته باشیم.کاهش قیمت خودرو در حال حاضر ناشی از کاهش قیمت دلار نیست. کاهش قیمت دلار اگر بخواهد نقشی در کاهش قیمت تولید داشته باشد، 6 ماه دیگر شاهد تاثیر آن روی قیمت تولید خواهیم بود. تجارت خارجی فرایندی زمان‌بر است و در حال حاضر تولید خودرو توسط قطعات و مواد اولیه‌ای که با دلار 6 ماه پیش وارد شده بود، صورت می‌گیرد.

بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که کاهش دلار تاثیری بر قیمت خودروی تولیدی داشته باشد.این روند کاهشی در خودروهای گران‌قیمت خیلی طولانی نخواهد بود؛ اما در خودروهای خارجی و وارداتی ادامه‌دار خواهد بود. همچنین کاهش قیمت‌ها در خودرو‌های پرتیراژ داخلی تدام نخواهد نداشت؛ مگر اینکه تیراژ افزایش پیدا کند که افزایش تیراژ محدودیت‌های دیگری دارد.

منبع: تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها