کد خبر: 459605
|
۱۳۹۹/۱۰/۳۰ ۱۱:۰۱:۰۲
| |

چرا سهامداران مقابل سازمان بورس تجمع کردند؟

روز گذشته جمعی از سهامداران بازار سرمایه همزمان با افت 37 هزار واحدی شاخص کل بورس تهران مقابل سازمان بورس اوراق بهادار تجمع کردند تا تلاش کنند صدای اعتراض خود را به گوش مسوولان دولتی، نمایندگان مجلس و مسوولان بورسی برسانند.

چرا سهامداران مقابل سازمان بورس تجمع کردند؟
کد خبر: 459605
|
۱۳۹۹/۱۰/۳۰ ۱۱:۰۱:۰۲

اعتمادآنلاین| روز گذشته جمعی از سهامداران بازار سرمایه همزمان با افت 37 هزار واحدی شاخص کل بورس تهران مقابل سازمان بورس اوراق بهادار تجمع کردند تا تلاش کنند صدای اعتراض خود را به گوش مسوولان دولتی، نمایندگان مجلس و مسوولان بورسی برسانند. اگر وضعیت چندماهه اخیر بازارسهام را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که این گردهمایی یا تجمع برای بار اول نبود و چندی است که این روند مقابل سازمان بورس تکرار می‌شود اما؛ سهامداران هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌اند، با این وجود به تجمعات خود ادامه می‌دهند. پیش از این سهامداران در تجمع‌های خود از اعتراضات نادرستی همانند پرداخت تخم‌مرغ استفاده کرده بودند و تخم مرغ 2 هزارتومنی هم به ساختمان بورس زده بودند اما؛ پیامد این کار آنها صعود قیمت تخم‌مرغ به قله بیش از 2 هزار تومان و دورخیز شاخص کل برای سقوط از کانال یک میلیونی بود. با این حال، از بین رفتن سرمایه مردم عادی در بازار بورس و تیره و تار بودن چشم‌انداز آینده چنان عرصه را بر مردم تنگ کرده که جز حضور جلوی ساختمان بورس چاره‌ای دیگر نمی‌بینند و اغلب می‌دانند که این تجمع هیچ فایده‌ای جز تنگ کردن عرضه بر خود ندارد.

نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت با سهامداران حقوقی، بازدید نمایندگان مجلس از سازمان بورس و انواع حمایت‌های زیرپوستی و آشکار از بازار سرمایه هم نتوانست مانع سقوط ویرانگر شاخص کل و پودر شدن دارایی مردم شود. پالایش یکم که به محدوده قیمتی پنج هزار تومان یا 80 درصد ضرر رسید معادل با 30 درصد تخفیف و 49 درصد سقوط ارزش و دارا یکم در محدوده قیمتی 10 هزار تومان معامله شد. این وضع دو صندوق ETF دولتی است که قرار بود پول و ثروت را میان مردم تقسیم کنند. اوضاع در دیگر عرضه‌های اولیه هم بهتر نیست و بسیاری از آنها مدت‌هاست بسیار پایین‌تر از قیمت ابتدایی معامله می‌شوند. اغلب سهامدارانی که زیان کرده‌اند می‌دانند برای جبران زیان خود باید صبر پیشه کنند و اجازه دهند بازار روند طبیعی خود را طی نماید اما؛ در این میان برخی از افراد هستند که آب گل آلود ماهی می‌گیرند و از این وضعیت بورس سوءاستفاده می‌کنند و به نوعی سهامداران کم تجربه را به روش‌های نادرست همانند تجمع دعوت می‌کنند. دراصل این تجمع‌ها هیچ فایده‌ای ندارد و باعث تغییر وضعیت بورس نمی‌شود. تنها چیزی که می‌تواند زیان سهامداران را باز گردانند تعادل بازار و اعتماد سهامداران است که می‌تواند بورس را صعودی کند. جبران زیان سهامداران بورسی به تجمع مقابل سازمان بورس مربوط نمی‌شود و این جبران زیان تنها با تعادل بازار و اعتماد سهامداران به این بورس رخ می‌دهد.

تجمع‌کنندگان بورسی تاکید داشتند که مدیریت ناکارآمد مسوولان بورسی کشور و سوءاستفاده برخی از بازار سرمایه عامل وضعیت بحرانی بورس تهران است. به دنبال همین کمپین‌ها در چند هفته اخیر چند مرحله بعضی از سهامداران در مراکز مختلف به نشانه اعتراض و حق‌خواهی تجمع اعتراضی مسالمت آمیز برگزار کردند. طی چند هفته گذشته سهامداران معترض در مقابل مجلس تجمع کردند و قاضی‌زاده هاشمی در جمع آنها وعده پیگیری داد. سپس چند روز بعد مقابل سازمان بورس و اوراق بهادار تجمع کردند و از رییس سازمان بورس درخواست پاسخگویی و حل مشکل داشتند. هفته‌های گذشته نیز هم مجددا معترضان به خیابان پاستور رفتند تا شاید اعتراضشان به گوش رییس‌جمهوری برسد که تا چند وقت پیش به مردم توصیه می‌کرد که همه‌چیز را به بورس بسپارند و پز سبز پوش بودن بورس ایران را به سران کشورهای غربی که بر اثر شیوع کرونا بازارهای قرمز و منفی شدن شاخص‌ها را شاهد بودند می‌داد! طی هفته‌های گذشته نیز برای چهارمین بار سهامداران متضرر به نمایندگی از میلیون‌ها سهامدار ناراضی از وضعیت کنونی مقابل سازمان بورس تجمع کردند و با شعارها و پلاکاردهایی خواستار استعفای مدیران و وزیر اقتصاد شدند. در روز گذشته نیز معترضان مقابل سازمان بورس تجمع کردند تا فردی به عنوان مسوول پاسخگوی این وضعیت بازار باشد اما؛ بازهم نتیجه‌ای نداد و تنها مسوولان سازمان بورس به این وضعیت پیش آمده رسیدگی کردند.

یکی از کارشناس بازار سرمایه درخصوص این تجمع‌ها اظهار می‌کند: مردم و سرمایه‌گذاران عادی کمتر به فکر تجمع و اعتراض هستند این گروه تنها به دنبال جبران زیان خود هستند و برای این جبران می‌توانند ماه‌ها نیز صبر پیشه کنند اما؛ برخی از سوءاستفاده‌گران در فضای مجازی مطالبی برای تجمع مقابل سازمان بورس و بازگشت سرمایه به اشتراک گذاشتند که متاسفانه برخی از سهامداران بر این باور رسیدند که باید مقابل سازمان بورس گردهمایی کنند ولی در اصل این گردهمایی‌ها بی‌فایده جز تنگ کردن عرضه برای آنان ندارد.

منبع: تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها