کد خبر: 459845
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۱ ۱۰:۵۶:۴۲
| |

پیمان مولوی در یادداشتی نوشت:

مرگ تدریجی یک رویا در بورس

بازار سرمایه ایران به‌طور تقریبی تمام ریسک‌های موجود در اقتصاد کشور را تحمل می‌کند و به سمت و سوی نزول عمیق حرکت می‌کند.

مرگ تدریجی یک رویا در بورس
کد خبر: 459845
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۱ ۱۰:۵۶:۴۲

اعتمادآنلاین| بازار سرمایه ایران به‌طور تقریبی تمام ریسک‌های موجود در اقتصاد کشور را تحمل می‌کند و به سمت و سوی نزول عمیق حرکت می‌کند. تمامی بازارها در انتظار یک خبر مثبت هستند و خبر مثبت در تمامی بازارها باعث می‌شود که روند معاملاتی خود را آغاز کنند همانند بازار خودرو، طلا و املاک چراکه تمامی خریداران و سرمایه‌گذاران در بازار‌ها صبر پیشه کرده‌اند تا پس از حضور بایدن در کاخ سفید وضعیت اقتصاد جهانی نیز مشخص شود.

خبر بد همانند اینکه جو بایدن بگوید ما عجله‌ای برای مذاکرات هسته‌ای با ایران نداریم و وارد فاز تعلیقی شویم. حقیقی‌هایی که وارد بازار سرمایه شدند به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ نخست، عده‌ای که با سرمایه‌گذاری در بورس سود کسب کرده‌اند و درنهایت از بازار خارج شده‌اند. دسته دوم افرادی هستند که به بیشترین سود ممکن خود رسیده‌اند و برخی با کسب سود از بورس خارج شده‌اند و برخی دیگر تنها زیان سه الی چهار درصدی را متحمل می‌شوند و مهم‌ترین دسته افرادی هستند که از ماه مرداد وارد بازار سرمایه شدند و درحال حاضر در نقطه زیان عمده هستند. تمام سرمایه‌گذارانی که در نقطه ضرر و زیان با سرمایه‌های خرد هستند در انتظار صعود بازار هستند تا بتوانند با زیان بسیار کمتر از این بازار خارج شود.

زیرا ریسک‌ها نمی‌توانند تحلیل کنند و دانش اقتصاد بورسی کاملی ندارند، همچنین انتظار خیلی مثبتی از آینده اقتصاد ندارند این دید، دید بسیاری از سرمایه‌گذاران بورسی است. اگر بخواهیم به صورت کلان به سمت بازار نگاه کنیم متوجه می‌شویم که بازار ریسک‌ها را به خود جذب می‌کند و دوم عدم اطمینان و اعتماد در فضای بازار سرمایه نسبت به سیاست‌گذار وجود دارد خیلی مهم است. مثلا زمانی که درخصوص نرخ دلار پایین صحبت می‌کنیم و فرض را بر این موضوع بگیریم که کاهش نرخ رخ می‌دهد بسیاری بر این نظرند که این کاهش نرخ در سال 1400 بر روی صورت‌مالی‌های بورسی تاثیر می‌گذارد.

در نتیجه ملغمه‌ای از ریسک، سخنرانی‌های بازار دیگر که بر روی بورس تاثیر می‌گذارد و ناخودآگاه ریسک‌های خارج از بازارسرمایه از حوزه سیاست و بین‌الملل روی بازار سرمایه است. باید توجه داشت که هیچ بازاری هیچگاه نزولی نیست و هیچ بازاری هیچگاه صعودی نیست ولی نمی‌توان پیش‌بینی‌ دقیق از بازار داشت که چه روزی نزول‌ها و تخلیه نقدینگی به پایان می‌رسد. ما توسط دامنه نوسان این روند نزولی را به یک مرثیه طولانی‌مدت تبدیل کرده‌ایم و آرام‌آرام بازار نزول قیمتی را تجربه می‌کند. بازار می‌توانست یک‌بار همانند بازارهای جهانی نزول را تجربه کند و در نهایت سهامداران و سرمایه‌گذاران این بازار تکلیف خود را به راحتی مشخص‌کنند. با دامنه نوسان؛ وضعیت بورس را تبدیل به مرگ تدریجی یک رویا کرده‌ایم.

منبع: تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها