شیوع کرونا و افزایش بحران گرسنگی

بنابر اعلام سازمان ملل، شیوع بیماری کرونا و افزایش بهای مواد غذایی سبب شده شمار زیادی از مردم کشورهای آسیایی با بحران گرسنگی مواجه شوند.

شیوع کرونا و افزایش بحران گرسنگی
کد خبر: 460100
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۲ ۱۳:۲۶:۲۸

اعتمادآنلاین| سازمان ملل همچنین هشدار داده است که بیماری کرونا سبب می شود دست‌کم دو میلیارد نفر از مردم در آسیا قادر به تامین موادغذایی مورد نیاز خود نباشند.

بر پایه این گزارش، مشکلات معیشتی و افزایش بهای موادغذایی سبب می‌شود مواد مغذی مورد نیاز برای رشد از دسترس بسیاری از افراد خارج شود، در نتیجه زمینه برای بروز اختلال در روند رشد و آسیب های مغزی در کودکان خردسال فراهم می‌شود.

بر اساس این گزارش، افزایش بهای میوه، سبزیجات و محصولات لبنی سبب شده است افراد فقیر در آسیا و اقیانوسیه نتواند مواد غذایی مذکور را در رژیم‌های غذایی خود بگنجانند.

در دسترس بودن این نوع مواد غذایی برای اطمینان از امنیت غذایی و تغذیه برای همه افراد به ویژه مادران و کودکان بسیار لازم و ضروری است.

گفتنی است به دنبال شیوع بیماری کرونا شمار زیادی از افراد در منطقه آسیا و اقیانوسیه کار خود را از دست داده اند.

همچنین بسته ‌شدن مرزها و اعمال محدودیت برای سفر سبب کاهش موادغذایی شده است، درنتیجه فاصله میان افراد فقیر و غنی روز به روز در حال افزایش است.

به گفته کارشناسان، عدم دسترسی به مواد غذایی مناسب در یک هزار روز اول زندگی کودک سبب بروز اختلال در رشد مغز می‌شود که خسارات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

سازمان ملل در اوایل دی ماه سال جاری، نیز توصیه کرده بود برای جلوگیری از وخامت بیشتر این اوضاع و کاهش خطر گرسنگی در مناطقی که در آستانه گرسنگی و قحطی قرار دارند به اقدامات انسانی فوری نیاز هست.

این گزارش افزود: حدود 690 میلیون نفر در سال 2019 دچار سوء تغذیه بودند که نسبت به سال 2014 میلادی تقریبا 60 میلیون نفر به این جمعیت افزوده شد.

آمارها نشان می دهد تقریبا بیش از نیمی از همه مرگ‌های کودکان زیر پنج سال به دلیل تغذیه بد به وقوع پیوسته است.

زنان و دختران بیش از 70 درصد جمعیتی را تشکیل می‌دهند که با گرسنگی مزمن مواجه‌اند. آنها با احتمال بیشتری در صورت کمبود غذا مجبور به کاستن از وعده های غذایی خود خواهند بود و برای مقابله با این بحران مجبور به ورود به مکانیسم‌های مقابله‌ای منفی از جمله ازدواج اجباری خواهند شد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها