کد خبر: 460158
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۲ ۱۸:۴۰:۰۰
| |

مگر تاکسی بنگاه تبلیغاتی ضد نظام است؟

عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی، با اشاره به سخنان نماینده رشت، در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: «احتمالا در بودجه سال آینده هزارمیلیارد تومان هم برای تولید محتوای تاکسی و صدور جواز کار در تاکسی برای صداوسیما اختصاص بدهند و اگر با این کار حل نشد انتخاب رانندگان را با نظارت استصوابی انجام خواهند داد.»

مگر تاکسی بنگاه تبلیغاتی ضد نظام است؟
کد خبر: 460158
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۲ ۱۸:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اظهارات جنجالی نماینده مردم رشت در مجلس درخصوص تاکسیرانان با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد و بسیاری به مذمت صحبت‌های وی پرداختند. محمدرضا سنگری چندی پیش در حالی رانندگان را بنگاه تبلیغاتی ضدنظام خواند که شاید از همین رانندگان نیز برای حضور وی در بهارستان به او رای داده و منتظر حل مشکلات شهر خود به دست نماینده باشند؛ البته این پایان ماجرا نبود چراکه پس از این اظهارات، مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در نامه‌ای خطاب به قاضی‌زاده هاشمی نایب‌رئیس مجلس خواستار بررسی این اظهارات در هیات رسیدگی به رفتار نمایندگان شد.

به نظر می‌رسد شاید اگر نمایندگان مجلس نیز یک شبانه‌روز در قامت راننده تاکسی به مسافرکشی می‌پرداختند و با افراد مختلف دم‌خور می‌شدند، امروز به‌راحتی در مورد این قشر به اظهارنظر نمی‌پرداختند و به آنها اتهاماتی را وارد نمی‌کردند.

به دنبال روزی حلال

رانندگان تاکسی در طول شبانه‌روز با افراد مختلفی مواجه شده و برخورد می‌کنند و به فراخور مباحثی که در طول مسیر بین مسافران شکل می‌گیرد، رانندگان تاکسی نیز در مباحث مختلف مشارکت می‌کنند. هرچند ناگفته پیداست که بیشتر صحبت‌هایی که در تاکسی‌ها رد و بدل می‌شود حول محور مسائل اقتصادی و معیشتی، قیمت اجناس و برخی اعتراضات نسبت به این رویه است. اما همه این مسائل دلیل نمی‌شود که در نگاهی بدبینانه آنچه را در تاکسی‌ها بیان می‌شود هدفمند یا با برنامه ازپیش‌تعیین‌شده قلمداد کنیم.

چراکه راننده‌ها به فراخور آنچه در طول مسیر بین مسافران مطرح می‌شود به مشارکت در مباحث می‌پردازند. برخی بحث کرایه ماشین را در طول مسیر مطرح می‌کنند و آن را به مسائل مختلف مرتبط می‌کنند و عده‌ای هم از مسائل و مشکلات زندگی و تاثیر برخی رخداد‌ها در فضای بین‌المللی و داخلی بر وضعیت معیشتی مردم صحبت می‌کنند.

لذا قطع‌به‌یقین نه مسافران کارشناس و تحلیلگر هستند که به اظهارنظر در مورد مسائل مختلف صحبت کنند و نه رانندگان قصدی از قبل دارند. این فقط مواجهه‌ای است که بارها و بارها در طول شبانه‌روز طی مسیرهای مختلف شهری صورت می‌گیرد و مسافران و راننده‌ها نیز به‌طور اتفاقی در مورد مسائل مختلف به صحبت و تبادل‌نظر می‌پردازند.

هرچند این مهم را نباید از یاد برد که طبق اصل 23 قانون اساسی؛ «تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ‌کس را نمی‌توان به صرف داشتن عقیده‌ای مورد تعرض قرار و مواخذه قرار داد» حال اینکه برخی درمورد رانندگان تاکسی و اظهارات آنها برداشت‌های متفاوتی دارند و اتهاماتی را به آنها وارد می‌کنند جای تامل دارد. این نیز قابل‌توجه است که رانندگان در تمام فصول سال در سرما و گرما در پی کسب روزی حلال به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند و روا نیست که برخوردهای ناصوابی با آنها صورت گیرد. آنهایی که اتهاماتی را به رانندگان تاکسی وارد می‌کنند اگر خود به‌جای تکیه بر صندلی یک شبانه‌روز را در خودرو به سر می‌بردند، اینگونه پشت این قشر زحمتکش صحبت نمی‌کردند.

بنگاه ضدنظام

سه‌شنبه بود که نماینده رشت در مجلس اظهارات عجیبی را پیرامون تاکسیرانان مطرح و از آنها به‌شدت انتقاد کرد. محمدرضا سنگری در نشست بررسی مشکلات حمل‌ونقل شهری و برون‌شهری شهرستان رشت با انتقاد از اینکه برخی از رانندگان بنگاه تبلیغاتی ضدانقلاب می‌شوند گفت: «رانندگان تاکسی به‌واسطه شغلشان با افراد فراوان و مختلفی سروکار دارند و متاسفانه برخی از همین افراد ناخواسته با سخنانی که مطرح می‌کنند به‌عنوان یک بنگاه تبلیغاتی ضدنظام اقدام می‌کنند»

او با تاکید بر تعریف منشور اخلاقی و اجتماعی برای رانندگان تاکسی اظهار کرد: همه ما از شرایط سخت فعالیتی رانندگان تاکسی مطلع هستیم، اما رانندگان باید بدانند که تمامی این تسهیلات و حمایت‌ها را نظام برایشان فراهم می‌کند.

انتخاب رانندگان و نظارت استصوابی

عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی، با اشاره به سخنان نماینده رشت، در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: «احتمالا در بودجه سال آینده هزارمیلیارد تومان هم برای تولید محتوای تاکسی و صدور جواز کار در تاکسی برای صداوسیما اختصاص بدهند و اگر با این کار حل نشد انتخاب رانندگان را با نظارت استصوابی انجام خواهند داد.»

اتهام‌زنی رسیدگی شود

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در نامه‌ای به رئیس هیات نظارت بر عملکرد نمایندگان مجلس خواستار رسیدگی جدی به اتهام‌زنی یکی از نمایندگان به رانندگان تاکسی شد. ایرنا نوشت، در نامه مرتضی ضامنی خطاب به امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی آمده است: به استحضار می‌رساند اخیرا جناب آقای محمدرضا احمدی نماینده محترم مردم شریف رشت در مجلس در نشستی، تاکسی‌ها و تاکسیرانان متعهد، دلسوز و همراه همیشگی نظام را به بنگاه‌های تبلیغاتی ضدانقلاب متهم کرده‌اند. اتهامی که جامعه شریف تاکسیرانان، مسئولان و مدیران این حوزه به‌شدت آن را نفی و خود را از آن مبری می‌داند.

شایسته است جناب آقای احمدی به‌عنوان نماینده همین قشر از جامعه، همیاری، حمایت و همت تاکسیرانان همیشه در صحنه را در زمان انتخابات به خاطر آورند. وی در بخشی از این نامه آورده است: جای بسی تاسف است که روح این قشر کوشا و قانع حمل‌ونقل یعنی تاکسیرانان را هرازگاهی با نوایی ناموزون می‌خراشیم. فراموش نکنیم تاکسیرانان امانتداران بی‌مانندی هستند که در اوج نیاز و عدم تمکن مالی، به‌دنبال صاحبان اموال گمشده می‌گردند چطور می‌شود تصور کرد این مردان شریف، از امانتی که نظام و تمام متعلقات آن به آنها سپرده شده پاسداری ننمایند.

در این نامه تصریح شده است: درددل‌های گاه‌گاه تاکسیرانان را سوءتعبیر نکنیم و از ظرفیت‌هایی که در اختیارمان گذاشته شده برای افزایش رفاه و نیاز مردمی که با خون و جان خود حافظ این سرزمین و نظام هستند استفاده نماییم. ضدنظام را آنانی بدانیم که از حسن نیت مردم شریف این مرز و بوم سوءاستفاده می‌کنند و در کرسی‌های مدیریتی و تصمیم‌سازی تکیه می‌زنند، سپس به‌جای گره‌گشایی از مردم و تصمیم‌سازی‌های درست، با سوءمدیریت خود مسیر زندگی گروهی از این مردم را به مخاطره می‌اندازند.

منبع: آرمان ملی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها