کرملین:

در انتخابات آمریکا دخالتی نداشتیم

دمیتری پسکوف سخنگوی رییس جمهوری روسیه در واکنش به دستور جو بایدن رییس جمهوری آمریکا به سازمان‌های اطلاعاتی این کشور برای تحقیق درباره دخالت احتمالی روسیه در انتخابات آمریکا گفت که چنین مداخله ای وجود نداشته است.

در انتخابات آمریکا دخالتی نداشتیم
کد خبر: 460302
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۳ ۱۶:۴۱:۱۸

اعتمادآنلاین| پسکوف روز جمعه در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه ما نمی توانیم درباره دستور رییس جمهوری آمریکا که نیاز به اطلاعات بیشتر دارد، اظهارنظر کنیم، افزود: به احتمال زیاد سازمان های اطلاعاتی باید این اطلاعات را فراهم کنند.

وی یادآورشد که تحقیقات گسترده و دامنه دار درباره امکان دخالت روسیه (در انتخابات آمریکا) انجام گرفت و منابع مالی زیاد مالیات دهندگان آمریکایی برای این منظور مصرف شده است.

سخنگوی رییس جمهوری روسیه افزود: نتایج و گزارش های رسمی این تحقیقات (در گذشته) حاکی از نبود چنین دخالتی بوده است. آنچه که مربوط به موضوع افغانستان (پاداش روسیه برای کشتن سربازان آمریکایی در افغانستان) می شود، نمایندگان سازمان های اطلاعاتی آمریکا اعلام کردند که این ادعا بی اساس بوده و سازمان های اطلاعاتی آن را تایید نمی کنند.

جن پساکی سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن رییس جمهوری آمریکا به سرویس های اطلاعاتی دستور داده تا موضوع هایی را که واشنگتن معتقد است روسیه در آنها نقش دارد، مانند حملات سایبری، مسمومیت احتمالی الکسی ناوالنی، وبلاگ نویس روسی و پاداش های احتمالی برای کشتن سربازان آمریکایی در افغانستان را بررسی کنند.

استقبال روسیه از تمایل آمریکا برای تمدید استارت-2

پسکوف همچنین گفت که روسیه از اراده سیاسی و تمایل آمریکا برای تمدید پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی (استارت-2) استقبال می کند اما همه چیز بستگی به جزییات این پیشنهاد واشنگتن دارد.

وی افزود: روسیه خواهان حفظ پیمان استارت-2 و تمدید آن است تا فرصت کافی برای انجام مذاکرات مربوطه و تماس ها بین روسیه و آمریکا فراهم آید.

سخنگوی کرملین در همین حال گفت که طرف روسی هنوز نمی داند که طرف آمریکایی بطور مشخص برای چه پیشنهادی آماده است. ما موضع خود را داریم که برای همه مشخص است و بطور پیگیر از آن پیروی می کنیم و نمی توانیم از موضع خود در مورد این پیمان منصرف شویم.

به گزارش رویترز، جن پساکی سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده است که جو بایدن رییس جمهوری آمریکا پیمان استارت-2 با روسیه را برای 5 سال دیگر تمدید خواهد کرد.

وی گفت: رییس جمهور بایدن بارها گفته که پیمان استارت-2 به نفع منافع آمریکا است و باید تمدید شود.

پیمان استارت 2 یا استارت نو در راستای کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان مسکو و واشنگتن امضا شد.

باراک اوباما رییس‌ جمهوری وقت آمریکا و دمیتری مدودیف همتای روسی وی سال 2010 در پراگ پایتخت جمهوری چک با هم دیدار کرده و این پیمان را برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور امضا کردند.

آمریکا و روسیه تحت این قرارداد جدید، اجازه یافتند حداکثر یک هزار و 550 کلاهک مستقر کنند، حدود 30 درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در پیمان استارت که سال 2002 قید شد. نخستین پیمان سال 1991 منعقد شد و سال 2009 منقضی شد.

اعتبار استارت-2 روز پنجم ماه فوریه سال 2021 بسر می رسد

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه پیشنهاد داده است که توافق استارت نو بدون هیچ پیش شرطی به مدت پنج سال تمدید شود. اما دولت آمریکا برای دستیابی به توافق هسته‌ای سه جانبه جدید (با حضور چین) اصرار دارد. به غیر از آن، واشنگتن به دنبال گسترش این پیمان است تا بتواند انواع جدیدی از تسلیحات را پوشش دهد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها