سایت نمایشگاه مجازی کتاب خوب شد؟

در پی اختلالات و سرعت پایین سایت نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و انتقادهایی که در پی آن ایجاد شد، وعده‌هایی داده و سپس ادعا شد که این سایت ارتقا پیدا کرده است، اما نتایج تست‌های مختلف سرعت سایت که پیش‌تر پیش‌بینی سرعت کم و از دسترس خارج شدن آن را می‌کردند، هنوز هم نشان‌دهنده پایین بودن سرعت و نیاز به بهینه‌سازی سایت خرید نمایشگاه کتاب هستند.

سایت نمایشگاه مجازی کتاب خوب شد؟
کد خبر: 460312
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۳ ۱۹:۴۵:۱۲

اعتمادآنلاین| گرچه انتظار می‌رفت نمایشگاه مجازی کتاب که برای جبران خسارت‌های بحران دوران کرونایی ناشران بنا به برپایی‌اش شد، کم‌حاشیه‌تر و کم‌دردسرتر از نمایشگاه فیزیکی هرساله که اغلب با مشکلاتی چون فضای نامناسب، قطعی دستگاه‌های کارتخوان و ... همراه بود، ظاهر شود اما انگار از همان ساعت‌های اول هم بازدیدکنندگان و مخاطبان را و هم میزبانان و ناشران را ناامید کرد.

دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد در روز اول (چهارشنبه، یکم بهمن‌ماه 99) چندان به روی خود نیاوردند که بسیاری از مخاطبان نتوانستند وارد سایت نمایشگاه شوند و اگر هم توانستند وارد شوند، نتوانستند کتابی بخرند و از آن همه اختلال و سرعت کم کلافه شدند، در حالی که اختلالات به وجودآمده به دلیل سرعت پایین سایت بود که این خود معمولا به نامناسب بودن سرور به کاررفته و مسائلی از این دست برمی‌گردد. اما باز هم همانند بسیاری مسائل دیگر، رفع مشکل بر عهده مردم گذاشته شد و مسئولان نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بی آن‌که سرعت پایین سایت و مشکلات ناشی از آن را که اتفاقا حتی پیش از شروع این رویداد پیش‌بینی شده بود به روی خود بیاورند، پس از گذشت چند ساعت از شروع نمایشگاه نخستین روز این رویداد و انتقادات پی‌ در پی مخاطبان و ناشران، در اطلاعیه‌ای از خریداران خواستند تا با توجه به 24 ساعته بودن بازدید و خرید، مراجعه به سایت را به روزهای آینده و ساعت‌های مختلف موکول کنند!

پنج‌شنبه (دوم بهمن‌ماه 99)، دومین روز برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران فرارسید؛ اما خبری از افزایش سرعت، رفع اختلالات و کاهش اعتراض‌های مخاطبان نشد. به دنبال این ماجرا، این‌بار صدای عذرخواهی دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد شنیده و وعده‌هایی هم داده شد؛ در اطلاعیه‌ای ضمن عذرخواهی از بازدیدکنندگان و خریداران اعلام شد که سایت فروش نمایشگاه در حال ارتقای فنی است.

این خبر ناشران زیان‌دیده از کرونا را که امیدشان به این رویداد مجازی بود و مخاطبانی را که از خرید کتاب در این فرصت کم‌کم ناامید می‌شدند، امیدوار کرد. هرچند که آن‌ها انتظار داشتند چاره مورد نیاز پیش از وقوع مشکلات اندیشیده شود.

در واپسین ساعت‌های دومین روز برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، رئیس این رویداد از فروش بیش از 20 میلیارد ریال کتاب در روز دوم خبر داد. این البته درحالی بود که همچنان عده زیادی از مخاطبان در فضاهای گوناگون نسبت به این‌که نمی‌توانستند وارد سایت نمایشگاه شوند یا از آن خرید کنند انتقاد داشتند. ایوب دهقانکار این موضوع را در پی آن‌چه ارتقای فنی و در دسترس قرار گرفتن سایت نمایشگاه عنوان کرد تلقی کرد. البته او ضمن قدردانی از مردم و عذرخواهی مجدد بابت اختلالات فنی سایت نسبت به روان‌تر شدن خرید در روزهای آتی ابراز امیدواری کرد.

حالا نمایشگاه مجازی کتاب تهران به نیمه و سومین روز خود رسیده است و درحالی که گفته می‌شود سایت نمایشگاه ارتقا پیدا کرده است، به وضعیت آن نگاهی می‌کنیم.

بار دیگر چون دفعه‌های قبل به سراغ «گوگل پیج اسپید("PageSpeed Insights")» می‌رویم؛ پیش از ساعت 11 صبح روز جمعه (سوم بهمن) نتیجه تست سرعت سایت برای وب‌سایت خرید نمایشگاه به آدرس https://book.icfi.ir/ در حالت دسکتاپ عدد 69 و در حالت موبایل عدد 59 و نیز در حدود ساعت 12 ظهر در حالت دسکتاپ عدد 73 و در حالت موبایل عدد 54 است که طبعا در این مدت در حوالی این ارقام متغیر بوده است. این در حالی است که نتیجه تست انجام‌شده در شامگاه 30 دی‌ماه 99 (پیش از آغاز نخستین روز نمایشگاه) در حالت دسکتاپ عدد 74 و در حالت موبایل عدد 53 بود و ارقام به دست‌آمده امروز چندان تفاوتی با قبل نکرده‌اند!

هر چند که بدون استفاده از ابزارها هم هنوز پیداست که دسترسی به سایت نمایشگاه کتاب با سرعت پایینی همراه است که دیگر بار ممکن است با هجوم جمعیت مخاطبان به آن موجب از دسترس خارج شدن ‌شود. با این حال اگر ارتقایی که درخصوص این سایت از آن سخن گفته‌ شد، معنای دیگری دارد یا نتیجه دیگری، انتظار می‌رود درباره‌اش توضیحات شفاف‌تری ارائه شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها