فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها:

عامل بیش از 90 درصد آتش سوزی‌ها در کشور انسانی است

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها گفت: آتش‌سوزی‌ها نه تنها در بهار بلکه هم اکنون شاهد آن هستیم و می توان گفت دلیل بیش از 90 درصد آتش سوزی‌ها در کشور انسانی است.

عامل بیش از 90 درصد آتش سوزی‌ها در کشور انسانی است
کد خبر: 460400
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۴ ۱۱:۱۶:۴۶

اعتمادآنلاین| هر ساله در ایام مختلف سال شاهد بروز آتش سوزی‌های متعدد در جنگل‌ها و مراتع کشور هستیم. بر اساس بررسی‌های انجام شده بیش از 90 درصد بروز حریق در جنگل‌ها و مراتع کشور انسانی است. هر گونه بی‌توجهی یا کم‌توجهی به رهاسازی ته‌سیگار، بطری آب معدنی و عدم توجه به خاموشی آتش‌ها باعث بروز آتش‌های گسترده می‌شود.

علی عباس‌نژاد، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به خبرنگار برنا گفت: با توجه به ورود هوای گرم در کشور به‌ویژه در استان‌های شمالی کشور و هجوم مردم به شمال کشور در روزهای اخیر شاهد بروز آتش‌سوزی در جنگل‌های شمال کشور بودیم. این در حالی است که به کررات به مردم تاکید شده تا در ایام کرونا از هر گونه مسافرتی پرهیز کنند.

او افزود: شمال کشور در 5 روز 200 فقره آتش سوزی در جنگل‌های هیرکانی، گیلان، مازندران و گلستان به وقوع پیوست. البته با توجه به اینکه هواشناسی پیش‌بینی کرده و نیروها در آماده باش بوده و در محل حضور داشتند. اغلب آتش‌سوزی‌ها در مراحل اولیه کنترل و اطفا شد. 160 هکتار آتش سوزی سطحی قابل جبران است.


فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها ادامه داد: در آتش سوزی‌های اخیر در شمال کشور اراضی جنگلی دچار خسارت شده است. تلفات گونه حیوانی در این حادثه گزارش نشده است.

90 درصد آتش سوزی‌ها در کشور عامل انسانی است

عباس‌نژاد درباره آتش‌سوزی‌هایی که در بهار در مراتع و جنگل‌ها کشور بروز کرد، گفت: آتش‌سوزی‌ها نه تنها در بهار بلکه هم اکنون به دلیل هجوم توده گرما، بروز و تشدید آتش‌سوزی در جنگل‌ها را شاهد هستیم و بیش از 90 درصد آتش سوزی‌ها در کشور عامل انسانی است.

او گفت: عرصه‌های جنگلی در کشور محدود است. همگان باید در کشور نسبت به حفظ و صیانت از جنگل‌ها دغدغه داشته باشند. مردم از ایجاد آتش در عرصه‌های جنگلی خودداری کنند.

این مقام مسئول افزود: مردم در مراجعه به طبیعت از رهاسازی اجسام انعکاس دهنده نور و مواد آتش زا، رهاسازی ته سیگار و ... خودداری کنند. افراد بعد از ایجاد آتش در طبیعت می‌تواند آن را خاموش کنند.

او با بیان اینکه جنگل‌ها یکی از میراث کهن این سرزمین محسوب می‌شود، تاکید کرد: نباید به دلیل اهمال آن را از بین برد. سامانه 139 کشور 24 ساعته آماده دریافت اخبار و اطلاعات مردمی در زمینه تعرض به منابع طبیعی است.

عباس‌نژاد با اشاره به آتش سوزی ها در کشور گفت: هم‌اکنون در جنگل‌های زاگرس فصل آتش‌سوزی نیست. در ارسباران هم گزارش آتش سوزی ذکر نشده است. اغلب شاهد بروز آتش سوزی در جنگل‌های استان‌های شمالی کشور هستیم.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه برای مهار بروز آتش در جنگل‌های کشور باید در زمینه پیشگیری تلاش کرد، افزود: برای مهار بروز هرگونه آتش سوزی در جنگل‌ها پیشگیری و اطفا حریق از اهمیت برخوردار است. باید نیروی‌های محلی در سطح جنگل مستقر و ساماندهی شوند. همچنین باید بتوان نیروهای اطفاء حریق را در اختیار گرفت.

عباس نژاد تصریح کرد: برخی آتش‌سوزی‌ها در مناطق صعب‌العبور و با شیب فراوان است که باید سازمان جنگل‌ها سیستم اطفاء حریق مجهز به بالگرد در اختیار داشته باشد.

نیازمند تامین بالگرد برای اطفاء حریق هستیم

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها ادامه داد: در مواقع بروز حریق از وزارت دفاع با ارسال تفاهم نامه‌ها بالگرد با تاخیر در دسترس قرار می‌گیرد. برای مثال اگر در ساعت 8 صبح آتش سوزی رخ داده در ساعت 16 بالگرد در اختیار قرار می‌گیرد، این روند مناسب نیست، چون آتش در جنگل گسترش پیدا کرده است.

به گفته او در مراحل اولیه وقوع حریق باید از امکانات برای اطفاء آن استفاده کرد. هم‌اکنون امکانات پیشرفته برای مهار آتش در جنگل‌ها نیاز است. سازمان جنگل‌ها هم برای تامین این مهم تلاش کرده که تحقق آن نیازمند عزم ملی است.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها