رئیس اوپک:

چند هفته آینده برای بازار نفت بسیار تعیین‌کننده خواهد بود

وزیر انرژی الجزایر اعلام کرد که اوپک در حال بررسی رویکرد رئیس‌جمهوری آمریکا به تحریم ایران و ونزوئلاست و چند هفته آینده برای بازار نفت بسیار تعیین‌کننده خواهد بود.

چند هفته آینده برای بازار نفت بسیار تعیین‌کننده خواهد بود
کد خبر: 460478
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۴ ۱۴:۱۰:۱۵

اعتمادآنلاین| عبدالمجید عطار روز پنجشنبه (دوم بهمن‌ماه) اظهار کرد که واکسیناسیون جهانی و ازسرگیری ترافیک هوایی بین‌المللی سبب خواهد شد قیمت‌های نفت در آینده نزدیک در محدوده 55 تا 60 دلار برای هر بشکه باشد، اما سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به‌دقت رویکرد دقیق جو بایدن، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا درباره احتمال تسهیل تحریم‌های ایران و ونزوئلا را زیر نظر دارد.

در شرایطی که روند احیای اقتصاد جهانی در پی شیوع ویروس کرونا همچنان شکننده است، در صورت هرگونه تسهیلی در تحریم‌ها، نفت زیادی روانه بازار می‌شود و این موضوع تلاش‌های اوپک پلاس برای متعادل کردن بازار را پیچیده می‌کند.

عطار در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت: این موضوع اکنون نامعلوم است و چند هفته آینده برای بازار نفت بسیار تعیین‌کننده خواهد بود و باید به تصمیم‌های دولت بایدن توجه زیادی شود.

بایدن اعلام کرده است که به‌دنبال احیای توافق هسته‌ای با ایران است.

با خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از برجام در ماه مه سال 2018 و وضع دوباره تحریم‌ها علیه صنعت نفت ایران، تولید نفت ایران با کاهش روبه‌رو شد.

پلتس پیش‌بینی کرده که با فرض امضای توافقی جدید تا اواسط سال 2021 و به شرطی که دولت بایدن در اجرای سیاست تحریم‌ها به شدت دولت ترامپ عمل نکند، صادرات نفت ایران در فاصله ژوئن تا دسامبر ممکن است 500 هزار بشکه در روز افزایش یابد. در بهترین شرایط، ممکن است صادرات نفت ایران تا ماه دسامبر روزانه یک میلیون بشکه افزایش یابد.

امیدواری کمتری به تسهیل تحریم‌های ونزوئلا وجود دارد و زیرساخت‌های ضعیف این کشور بهبود سریع تولید را در کوتاه‌مدت منتفی می‌کند.

بررسی پلتس نشان داد تولید نفت ونزوئلا در سال 2020 به‌طور میانگین 500 هزار بشکه در روز بوده است. این در حالی است که تولید نفت این کشور در سال 2015، 2 میلیون و 340 هزار بشکه در روز بود.

ایران به همراه ونزوئلا و لیبی از توافق کاهش تولید اوپک پلاس معاف هستند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها