آلبرت بغزیان، ‌اقتصاددان،‌ در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

تصور زیر و رو شدن فضای اقتصادی ایران با روی کار آمدن جو بایدن غلط است / نمی‌توانیم از هزینه‌سازی مخالفان داخلی‌ در وضع اقتصادی کشور به سادگی بگذریم

آلبرت بغزیان گفت‌: عده‌ای با روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا منتظر زیر و رو شدن فضای اقتصادی کشور هستند و به همین دلیل گاه آدرس غلط به مردم می‌دهند. این ذهنیت غلط در حالی ترویج می‌شود که فعلاً «کاهش فشار حداکثری» تنها دستاورد ایران از تغییر فضای سیاسی در ایالات متحده خواهد بود.

تصور زیر و رو شدن فضای اقتصادی ایران با روی کار آمدن جو بایدن غلط است / نمی‌توانیم از هزینه‌سازی مخالفان داخلی‌ در وضع اقتصادی کشور به سادگی بگذریم
کد خبر: 460496
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۵ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| روزهای اول کاخ سفیدنشینی جو بایدن در حال سپری شدن است و بر همین اساس، ایران و شاید کل دنیا در انتظار تحقق وعده مهم بایدن مبنی بر بازگشت آمریکا به برجام هستند.

آلبرت بغزیان، ‌اقتصاددان،‌ در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این ‌باره اظهار کرد: عده‌ای با روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا منتظر زیر و رو شدن فضای اقتصادی کشور هستند و به همین دلیل گاه آدرس غلط به مردم می‌دهند. این ذهنیت غلط در حالی ترویج می‌شود که فعلاً «کاهش فشار حداکثری» تنها دستاورد ایران از تغییر فضای سیاسی در ایالات متحده خواهد بود. البته شنیده شدن زمزمه بازگشت آمریکا به برجام می‌تواند امیدوارکننده باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه گفت: این درست که با مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا فضای دیپلماسی ایران در ارتباط با نظام بین‌الملل رو به بهبود می‌رود، اما نمی‌توانیم از هزینه‌سازی رفتارهای مخالفان داخلی به سادگی بگذریم. واقعیت این است که مخالفان برجام با دور زدن تحریم کاسبی می‌کنند و به همین دلیل این روزها منافع مادی‌شان را در خطر می‌بینند و تمام سعی‌شان را برای بر هم زدن تعامل به کار می‌بندند.

او تصریح کرد: البته به سرانجام رسیدن مذاکرات هم نمی‌تواند یک‌شبه موانع را از مسیر اقتصاد ایران کنار بزند. به عبارتی فقط می‌توانیم دلخوش به این باشیم که با از بین رفتن محدودیت‌ها، بانک‌های ایران بتوانند مناسبات خود را با بانک‌های جهانی از سر بگیرند که البته این به تنهایی نمی‌تواند نقش چشمگیری در حل مصائب اقتصادی داشته باشد.

این اقتصاددان توضیح داد: مساله دیگر که همیشه تبعات منفی زیادی برای ما در پی داشته، زورآزمایی و نشان دادن قدرت کشور است. به نظر من ما باید از اقدامات تهدیدآمیز بپرهیزیم و اگر توان مشخص و قدرت انجام دادن کارهایی را داریم، واقعاً نیازی نیست در بوق و کرنا کنیم چراکه چنین رفتارهایی می‌تواند جهان را نسبت به اراده‌ ایران حساس کند.

آلبرت بغزیان در پایان گفت: در شرایط حساس فعلی بیشتر از هر مقطع دیگری به واقع‌بینی و منطق‌گرایی احتیاج داریم.

چکیده گفت‌و‌گو با آلبرت بغزیان

-«کاهش فشار حداکثری» تنها دستاورد ایران از تغییر فضای سیاسی در ایالات متحده خواهد بود

-شنیده شدن زمزمه بازگشت آمریکا به برجام می‌تواند امیدوارکننده باشد

-مخالفان برجام با دور زدن تحریم کاسبی می‌کنند

-می‌توانیم دلخوش به این باشیم که با از بین رفتن محدودیت‌ها، بانک‌های ایران بتوانند مناسبات خود را با بانک‌های جهانی از سر بگیرند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها