کد خبر: 460548
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۵ ۰۷:۰۹:۰۰
| |

نعمت احمدی، حقوقدان:

ضرب و شتم قانون / صدای کشیده نواخته شده بر صورت سرباز مجری قانون تا سالیان سال باقی می‌ماند

یک حقوقدان نوشت: صدای کشیده نواخته شده بر صورت سرباز مجری قانون در تاریخ با تصاویری که با شهادت مردم و درخواست مظلومیت سرباز در فضای مجازی پخش شد تا سالیان سال باقی خواهد ماند، کاری به غرور و نگاه از بالای نماینده خاطی ندارم که جوهر ذاتی خود را نشان داد؛ به این مهم فکر می‌کنم، چه کسی پاسخگوی مظلومیت سربازی است که حین انجام وظیفه مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

ضرب و شتم قانون / صدای کشیده نواخته شده بر صورت سرباز مجری قانون تا سالیان سال باقی می‌ماند
کد خبر: 460548
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۵ ۰۷:۰۹:۰۰

اعتمادآنلاین| نعمت احمدی، حقوقدان در واکنش به سیلی زدن یک نماینده مجلس به صورت سرباز نیروی انتظامی نوشت: باید از فضای مجازی تشکر کرد؛ فضایی که باید به آن بها داد و به عنوان رکن چهارم آزادی آن را به رسمیت شناخت. فیلمی که از عملکرد نماینده مجلس در فضای مجازی پخش شده است و اعتراض مردم حاضر در صحنه را در پی داشته است باید به درستی واکاوی شود، روزگاری قرار بود نماینده مجلس عصاره ملت باشد و مجلس در راس امور، چه شد که امروز به جایی رسیدیم که نماینده مجلس که عملکردش باید نشانگر در راس امور بودن باشد چنان بی‌پروا قانون‌شکنی می‌کند و به خود اجازه می‌دهد وقتی مامور مجری قانون، قانون‌شکنی او را تذکر بدهد، با غرور و تبختر به گوش مامور قانون سیلی می‌زند، این سیلی نتیجه شرایطی است که بر انتخاب نمایندگان مجلس نواخته شد، حال باید از آقای دکتر کدخدایی پرسید دامنه احراز صلاحیت‌های شما که در کوچه یک‌طرفه نوع نگاه ویژه حرکت می‌کند منجر به این گزینش شده است، نمی‌دانم جناب علی‌اصغر عنابستانی برای ورود به مجلس و آمادگی نشستن بر صندلی نمایندگی برای یک‌بار هم شده قانون اساسی را خوانده است؟

اصل 19 قانون اساسی مقرر می‌دارد... مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و در اصل 20 آمده است؛ همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند، سرباز وظیفه‌ای که در گرما و سرمای سال مشغول خدمت‌رسانی به مردم است مصداق عینی اصول ذکر شده قانون اساسی است. وقتی ضریب تحمل نماینده مجلس آنچنان شکننده است که در مقابل سربازی که بنا به وظیفه ذاتی خود رعایت قانون را به او متذکر می‌شود از کوره در‌می‌رود و بر قامت رسای قانون و مجری آن سیلی می‌زند آیا می‌توان به عنوان نماینده در مجلس به قانونگذاری بپردازد. اعمال قوه مقننه از طریق مجلس شورای اسلامی است که از نمایندگان منتخب مردم تشکیل می‌شود و این منتخبین در بدو ورود به مجلس باید برابر اصل 67 قانون اساسی سوگند بخورند و در سوگند‌نامه با تکیه بر شرف انسانی خویش متعهد می‌شوند که به - حقوق ملت و خدمت به مردم پای‌بند باشند و آزادی مردم و تامین مصالح آنها را مد‌نظر داشته باشند.

وقتی نماینده مجلس به قوانین و مقررات جاریه مملکت بی‌اعتنا باشد، وقتی نماینده مجلس هنوز در عوالم ارباب و رعیتی باشد که خود را مالک الرقاب رعایا بداند می‌توان امیدوار بود که در مجلس به سوگندی که خورده است پای‌بند باشد؟ زندگی در شهرهای بزرگ قاعده و قانون خود را دارد. خطوط ویژه‌ای که برای تردد وسایل نقلیه عمومی که مردم عادی را در ترافیک سرسام‌آور جابه‌جا می‌کند یا وسایل نقلیه امدادرسان را برای گذر از ترافیک پرحجم شهرها کمک می‌کند. برابر همین مقررات کسانی که اولویت کاری دارند کارت ویژه‌ای دریافت می‌کنند. اگر قرار باشد افراد برای خود این حق را قائل باشند به تبع شغلی که دارند از امتیاز ویژه‌ای برخوردار باشند، شأن نزول مقررات خاص شهری از بین می‌رود. حال پرسش این است شورای نگهبان که در مصاحبه‌ها این حق را برای خود قائل است که بر رفتار نمایندگان بعد از احراز صلاحیت آنان نظارت داشته باشد، به این مهم چگونه و از چه منظری وارد می‌شود؟ آیا برخورد آمرانه و تحکم‌برانگیز نماینده خاطی از مصادیق موردنظر شورای نگهبان نیست؟ آیا کمیسیون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس نیاز به شکواییه دارد یا اعتراض مردمی که ناظر بر عملکرد نماینده خاطی مجلس بودند کافی است که پرونده اعمال ضارب سیلی به گوش قانون را در دستور کار قرار دهد و در آخر هیات رییسه مجلس و خصوصا رییس مجلس که روزگاری فرمانده همین سربازان بود و از شرایط سخت کاری آنان با خبر است به داد سرباز مظلوم می‌رسد.


به باور من امتحان سختی پیش روی شورای نگهبان، مجلس و قوه قضاییه است و سیلی نواخته شده بر چهره مامور قانون توسط واضع قانون آیا پاسخی دارد؟ بر این باورم صدای کشیده نواخته شده بر صورت سرباز مجری قانون در تاریخ با تصاویری که با شهادت مردم و درخواست مظلومیت سرباز در فضای مجازی پخش شد تا سالیان سال باقی خواهد ماند، کاری به غرور و نگاه از بالای نماینده خاطی ندارم که جوهر ذاتی خود را نشان داد؛ به این مهم فکر می‌کنم، چه کسی پاسخگوی مظلومیت سربازی است که حین انجام وظیفه مورد ضرب و شتم قرار گرفت. آیا نهادهای ناظر متوجه این مهم شدند که مردم حاضر در صحنه جملگی معترض بودند شاید با برخورد با نماینده خاطی از ناحیه مسوولانی که باید هوا خواه و هوادار مجریان قانون باشند بتوانند زشتی عمل نماینده مجلس را اندکی بپوشانند. ممکن است نماینده خاطی موضوع را به کل تکذیب کند همان‌گونه که سرباز گفت، دوربین‌های حاضر در صحنه به یقین واقعه را ثبت کرده‌اند و اگر چنین تکثیری صورت گیرد باید شهامت از دست رفته نماینده خاطی را هم به جمع تخلفات او افزود.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها