کد خبر: 460570
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۵ ۰۸:۳۰:۴۱
| |

دبیر فراکسیون گردشگری مطرح کرد؛

جایگاه ایران در دیپلماسی گردشگری کجاست؟

محمد صالح جوکار، دبیر فراکسیون گردشگری مجلس با انتقاد از وضعیت دیپلماسی گردشگری کشورمان، تحول اساسی در ساختار سفارت‌خانه‌ها متناسب با توسعه اقتصاد گردشگری را خواستار شد و تاکید کرد: تا زمانی که در ساختار سیاسی و ایجاد زیرساخت‌های استان‌ها چنین مسائلی مطرح است، نمی‌توانیم منتظر معجزه باشیم.

جایگاه ایران در دیپلماسی گردشگری کجاست؟
کد خبر: 460570
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۵ ۰۸:۳۰:۴۱

اعتمادآنلاین| «محمد صالح جوکار» در نشست هم‌اندیشی با فعالان گردشگری استان یزد که با حضور وزیر میراث شب گذشته در استانداری یزد برگزار شد، به تاثیر مشکلات تورم، کاهش ارزش پول ملی و کرونا در تعطیلی و رکود گردشگری اشاره کرد و گفت: 22 هزار شغل در این زمینه را به واسطه رکود گردشگری از دست دادیم که این مسئله به تنهایی یک فاجعه است.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس با اشاره به غیرقابل تحمل بودن آسیب‌های وارده به بخش گردشگری و نبود مصوبات اجرایی در این خصوص، گفت: برای رفع این مشکلات، خود دولت هم زیر بار نرفت.

جوکار با تاکید بر این که لازم است در خصوص نجات گردشگری فکری اساسی شود، اظهار کرد: جوامعی مانند جامعه هتلداران در حال حاضر کشش کافی ندارد و افراد مجرب نیز گردشگری را رها کرده‌اند و این صنعت در آینده‌ای کوتاه، خالی از آدم‌های مدیر و مجرب می‌شود.

این نماینده مردم به ظرفیت بالای گردشگری یزد اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی بحث تحریم‌ها وجود دارد و لازم است که سند تحولی در این زمینه تدوین شود.

وی با بیان این که در برنامه ششم توسعه، راهبردها تدوین شده و این زیرساختها باید فراهم شود، عنوان کرد: یزد دارای فرودگاه بین المللی است ولی پایه‌ی فعایت آن، گردشگری نیست و حتی یک پرواز بین المللی ندارد.

این مسئول با طرح این سوال که آیا این شهر جهانی استانداردهای لازم را دارد؟ تصریح کرد: در زمینه معرفی یزد اقدامی نشده و علاوه بر آن در حوزه دیپلماسی گردشگری جایگاه مشخصی نداریم و حتی سفارت‌خانه‌های ما تغییری مطلوبی در این رابطه نداشته‌اند.

وی با تاکید بر این که تحول اساسی در ساختار سفارت‌خانه‌ها الزامی است، گفت: ما رایزن گردشگری نداریم و تا زمانی که در ساختار سیاسی و ایجاد زیرساخت‌های استان‌ها چنین مسائلی مطرح است نمی‌توانیم منتظر معجزه باشیم.

وی با اشاره به یزد به عنوان اولین استان تدوین کننده سند توسعه گردشگری، بیان کرد: یزد می‌تواند در این زمینه، استان پایلوت در کشور شود.

جوکار با اشاره به ضعف در حوزه پژوهش و آموزش، گفت: گردشگری قوانین استثنا لازم دارد به طوری که بتواند محورها و ویژگی‌های اساسی هر استان را به طور مجزا در برگیرد.

وی به لزوم در نظر گرفتن توسعه روستاها و احیای روستاهای هدف نیز اشاره کرد و گفت: دولت باید برنامه خود را در این مورد ارائه کند و از ظرفیت فراکسیون گردشگری استفاده کند.

این نماینده مجلس به بافت تاریخی یزد و لزوم توجه ویژه به آن نیز اشاره کرد و با تاکید بر استفاده این بخش از ظرفیت‌های مردمی، گفت: اگر در خصوص تسهیلات و معوقات مربوط به احیا و بهسازی بافت تاریخی همکاری بیشتری شود، می‌توان انگیزه بیشتری نسبت به بازنگری در این حوزه داشت.

وی با بیان این که اقتصاد گردشگری باید محور توسعه آینده یزد شود، تاکید کرد: توسعه آلاینده‌ها و ایجاد شغل و صنایع به نفع بشریت نیست و جامعه را به سمت سخت افزاری شدن سوق داده است.

دبیر فراکسیون گردشگری مجلس به لزوم مدیریت دولت و هدایت و نظارت در این باره اشاره کرد و گفت: باید دولت در این مسئله ورود و مدیریت کند.

جوکار همچنین خواستار افزایش و ارتقای جایگاه اداره کل میراث فرهنگی یزد متناسب با شهر جهانی شد.

«محمدرضا صباغیان بافقی» نماینده مردم مهریز، بهاباد، بافق، خاتم و ابرکوه نیز در این نشست ضمن گلایه از این که عدالت در گردشگری رعایت نمی‌شود، گفت: پنج شهرستان حوزه انتخابیه بنده شامل بخش‌های محروم استان است که خود این نوع محدوده‌بندی هم گویای بی‌عدالتی است که از گذشته تحمیل شده اما مسئله غفلت از ظرفیت‌های گردشگری برخی از شهرستان توجیهی ندارد.

وی به تعدد آثار تاریخی شهرستان‌های محرومی مانند بهاباد اشاره کرد و گفت: تاکنون یک وزیر به شهرستان بهاباد نیامده و گویا مردم این مناطق هیچ مشکل و انتظاری از مسئولان خود ندارند.

صباغیان با بیان این که این شهرستانها کمتر مورد توجه وزرا و مسئولان قرار می‌گیرند، از مقام عالی وزارت گردشگری خواست تا ظرفیت‌های گردشگری این مناطق را دریابند و به وعده های خود در این خصوص عمل کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها