عضو فراکسیون میراث فرهنگی مجلس مطرح کرد:

توجه به میراث فرهنگی کشور نیازمند بودجه/نباید آثار را فقط ثبت ملی کرد/ جعل سابقه تاریخی در برخی کشورها مرسوم است

محمد صالح جوکار، عضو فراکسیون میراث فرهنگی مجلس گفت: در حالی که بسیاری از کشورها به دنبال جعل سابقه تاریخی در کشورشان بدون پیشینه هستند در کشور ما با وجود تعداد قابل توجهی آثار و ارزش‌های قابل توجهی اقدام انجام نمی‌شود و امکان از بین رفتن هریک از آنها وجود دارد.

توجه به میراث فرهنگی کشور نیازمند بودجه/نباید آثار را فقط ثبت ملی کرد/ جعل سابقه تاریخی در برخی کشورها مرسوم است
کد خبر: 460583
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۵ ۰۹:۰۸:۱۹

اعتمادآنلاین| میراث فرهنگی کشور نیازمند عزم جدی برای اهمیت بیش از پیش برای ثبت و نگهدار آثار ملی دارد. در سال های اخیر اقدامات برای نگهداری از آثار و ابنیه های متعدد انجام شده است، اما بسیاری از آثار در حال تخریب هستند.

محمدصالح جوکار، عضو فراکسیون میراث فرهنگی مجلس در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: وزارت میراث فرهنگی و گردشگری باید در حوزه حفظ، نگهداری، بازسازی و مرمت بافت‌های تاریخی برنامه داشته باشد. بی‌شک اولویت‌ها و برنامه‌های متعدد ایجاب کند تا از تخریب آنها جلوگیری شود. میراث گذشتگان به عنوان یک سرمایه باید در اختیار جامعه و مردم قرار بگیرد.

او افزود: گذشتگان ابتکار و خلاقیت فراوان و نوع تفکر حاصل از فرهنگ‌شان در ساختمان‌ها، معماری و در حوزه معماری بافت تاریخی به کار برده‌اند. این مقوله می‌تواند زمینه‌ساز و مولد تولید در جامعه باشد.

جوکار تاکید کرد: اگر بافت تاریخی و ساختمان‌های ارزشمند به حال خود رها شوند بر اثر فرسایش از بین می‌روند و اثربخشی بر محیط فرهنگی جامعه به‌دنبال ندارد. داشتن راهبرد در این زمینه از اهمیت برخوردار است. باید زیربناهای تاریخی در حوزه اکوسیستم را برای میراث فرهنگی تعریف کرد. در این زمینه می‌توان راهبرد و هدف را طراحی و اعتبارات لازم را برای آن لحاظ کرد.

او ادامه داد: میراث پایه و اساس گردشگری است. بدون داشتن میراث، حوزه گردشگری معنا پیدا نمی‌کند. برای مثال گردشگری در حوزه زیارت، تاریخ، سیاحت، بافت‌های طبیعی و ... باید در قالب یک بسته گردشگری پاسخگوی نیاز گردشگران در یک خطه باشد.

این نماینده مجلس ادامه داد: امروز در برخی از کشورها به دنبال این هستند که یک سابقه تاریخی را در زمینه‌های مختلف در حوزه‌های تمدنی لحاظ کرد. در حالی که بسیاری از کشورها به دنبال جعل سابقه تاریخی در کشورشان بدون پیشینه هستند. هرچند در کشور ما با وجود تعداد قابل توجهی آثار و ارزش‌های قابل توجهی اقدام انجام نمی‌شود و امکان از بین رفتن هریک از آنها وجود دارد.

جوکار افزود: در این شرایط وقتی به بخش خصوصی در این زمینه اجازه فعالیت ندهیم یا مالک اجازه ورود به آثار تاریخی نداشته باشد مشکلات مضاعف می‌شود. در این وضعیت باید وزارت میراث فرهنگی و گردشگری پشتیبانی و حمایت کند و به ارائه تسهیلات مناسب برای مرمت بخش خصوصی بپردازد.

به گفته این نماینده مجلس این مقوله نیازمند بسیج همگانی است. در گام نخست باید اهمیت توجه به میراث فرهنگی کشور برای مسئولان کشور دغدغه شود. در گام دوم هم باید برای عموم مردم فرهنگ سازی صورت گیرد.

او در پاسخ به این سوال که چرا بسیاری از خانه‌ها ثبت ملی می‌شوند اما در صورت شکایت صاحب خانه رای آن شکسته می‌شود. افزود: آثار ثبت ملی کاملا مشخص است. نباید آثار را فقط ثبت ملی کرد، بلکه باید در زمینه مرمت، محافظت و نگهداری آن اقدامات مناسب انجام داد.

این نماینده مجلس گفت: هیچ فردی به دنبال تخریب آثار نیست. امروز اگر ملک فردی به یک اثر ملی تبدیل شد، فرد باید از این قضیه منتفع شود.

او ادامه داد: این مقوله مستلزم این است که ما به ازای نرخ ملک مبلغ به مالک ارائه شود تا آن فرد هم بتواند از این قضیه بهره مند شوند.

جوکار با اشاره به برخی کمبودهای قانونی برای ثبت آثار ملی کشور گفت: ایرادات فراوان در این زمینه فعال هستند. هکتارها بافت تاریخی در استان‌های مختلف وجود دارد. برای مثال در یزد 750 بافت تاریخی وجود دارد. این آثار ارزشمند به‌دلیل عدم توجه و حمایت در حال تخریب هستند.

عضو فراکسیون میراث فرهنگی مجلس افزود: باید این آثار با اولویت‌بندی مورد توجه قرار بگیرند. این در حالی است که در کشور ما به بسیاری از آثار ملی توجه نمی‌شود اما در بسیاری کشورها به دنبال ساخت آثار برای خود هستند.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها