کد خبر: 460595
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۵ ۰۹:۴۳:۴۶
| |

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پرتغال

رای دهندگان پرتغالی امروز (یکشنبه) در حالی پای صندوق‌های رای می‌روند تا رئیس جهمهوری جدید خود را انتخاب کنند که بسیاری در این هراس هستند که رفتن به حوزه‌های رای گیری احتمالا خیزش کرونا را بدتر می‌کند.

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پرتغال
کد خبر: 460595
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۵ ۰۹:۴۳:۴۶

اعتمادآنلاین| پرتغال با 10 میلیون نفر جمعیت که بهتر از دیگر کشورها در موج نخست کرونا عمل کرد حالا بالاترین میانگین موارد و مرگ ناشی از ابتلا به کرونا را تجربه می‌کند.

مقام‌های این کشور رکورد مرگ 274 نفری و ابتلای بیش از 15 هزار و 300 نفری را روز شنبه ثبت کردند.

یکی از ساکنان لیسبون گفت: اگر یک ماه دیگر صبر می‌کردیم مشکلی پیش نمی‌آمد. لحظات استثنایی،‌ اقدامات استثنایی را می‌طلبد.

این در حالی است که بر اساس نظرسنجی موسسه ISC/ISCTE، تقریبا دو سوم رای دهندگان بر این باور بودند که انتخابات ریاست جمهوری پرتغال باید به تعویق می‌افتاد.

با این حال تاخیر در روند برگزاری انتخابات نیازمند تغییر در قانون اساسی پرتغال است؛ مساله‌ای که مقام‌های این کشور گفتند در این بازه زمانی کوتاه مدت امکانش وجود ندارد و انتقادهایی به تصمیم برگزاری این انتخابات در حالی مطرح شده که مقام ریاست جمهوری پرتغال به صورت کلی مقامی تشریفاتی در این کشور محسوب می‌شود.

یکی از تحلیلگران دانشگاه IPRE-NOVA در پرتغال گفت: آنها باید انتخابات را در چند روز برگزار کنند.

این فکر اشتباه است که برگزاری انتخابات یا باید به تعویق بیفتد یا همین گونه برگزار شود.

رای دادن تنها دلیل خروج مردم از خانه‌ها به جز موارد کاری یا سفر بر اساس قوانین قرنطینه سراسری کنونی در کشور است.

انتظار می‌رود که در این انتخابات افراد زیادی شرکت نکنند حتی با وجود آنکه گروه‌های داوطلبان با لباس‌های محافظ آرا را از منازل 13 هزار رای دهنده قرنطینه شده جمع می‌کنند و 250 هزار رای دهنده نیز پیش از موعد روز رای گیری آرای خود را به صندوق‌های رای انداختند تا از تجمع در حوزه‌های رای گیری اجتناب شود.

"رویی ریو"، رهبر اپوزیسیون گفته است: ما اکنون با خطری دو وجهی روبرو هستیم، یکی غیبت رای دهندگان و دیگری آنهایی که مجبورند از خانه‌هایشان خارج شوند اما ترس دارند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مارسلو ربلو دو سوسا، رئیس جمهوری کنونی از حزب سوسیال دموکرات راست میانه احتمالا بتواند به راحتی بار دیگر انتخاب شود و کاندیدای جناح چپ به نام "آنا گومز" با 13.5 یا 14 درصد آرا در مقام دوم قرار بگیرد.

با وجود آنکه مقام ریاست جمهوری در پرتغال، تشریفاتی است اما رئیس جمهوری می‌تواند قوانین قطعی را وتو و وضعیت اضطراری در کشور اعلام کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها