یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

شواهد نوید دهنده رشد اقتصادی و رونق تولید است

مهدی رضائی،‌ کارشناس اقتصادی،‌ مدیرعامل و عضو هیأت مدیره سابق بانک انصار گفت: به گواه آمارهای مختلف، اقتصاد ایران از ظرفیت‌های متعدد و متنوعی برای رشد و توسعه بهره¬مند است.

شواهد نوید دهنده رشد اقتصادی و رونق تولید است
کد خبر: 460613
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۵ ۱۰:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مهدی رضائی،‌ کارشناس اقتصادی،‌ مدیرعامل و عضو هیأت مدیره سابق بانک انصار گفت: به گواه آمارهای مختلف، اقتصاد ایران از ظرفیت‌های متعدد و متنوعی برای رشد و توسعه بهره¬مند است. برخورداری از منابع فراوان و در دسترس نفت‌وگاز، وجود منابع معدنی گسترده به ویژه در زمینه فلزات اساسی، قرار گرفتن در موقعیت ژئوپلتیک ویژه و دسترسی به بازارهای گسترده در حوزه خاورمیانه و آسیای مرکزی، مشابهت فرهنگی و زبانی گسترده با کشورهای منطقه، برخورداری از حدود سی میلیون نیروی کار که اغلب جوان و تحصیلکرده هستند، وجود شبکه گسترده حمل‌ونقل ریلی و زمینی، برخورداری از اقلیم مناسب در بسیاری از ایام سال، نفوذ گسترده شبکه اینترنت در کشور، توسعه مناسب شبکه بانکی در تمامی مناطق شهری و روستایی کشور و مواردی از این دست، تنها بخشی از ظرفیت‌هایی است که به اتکاء آنها می‌توان گفت پتانسیل زیادی برای رشد و توسعه اقتصادی ایران در دسترس است.


وی افزود: در سال 1399 هم شیوع بیماری کرونا و شوک منفی حاصل از آن در هر دو سمت عرضه و تقاضای اقتصاد، به مشکلات و چالش‌های مذکور اضافه کرده است. البته مقایسه نسبی آمارهای مربوط به عملکرد اقتصادی در سه فصل ابتدایی سال جاری نشان می‌دهد که وضع ایران نسبت به سایر کشورها بهتر بوده و آسیب‌های اقتصادی کرونا در ایران به صورت نسبی کمتر بوده است. تعطیل نشدن کامل فعالیت‌های اقتصادی و بسته‌های حمایتی دولت، توانسته تا حدود زیادی آثار اقتصادی منفی ناشی از کرونا را کاهش دهد.


رضائی ادامه داد: کاهش دامنه و اثرات شیوع کرونا، گسترش تعاملات تجاری، کاهش نرخ ارز، انتظار رشد سرمایه‌گذاری در کشور و رشد اقتصاد دیجیتال در دوره کرونا، پتانسیل‌هایی است که با احتمال بسیار زیاد نرخ رشدی در محدوده 4 تا 6 درصد را برای سال 1400 رقم خواهد زد که البته در صورت وقوع گشایش در فروش نفت این رقم می‌تواند حتی به محدوده دو رقمی نیز وارد شود. افزایش توانایی بانک مرکزی در مدیریت بخش پولی اقتصاد به دلیل افزایش دسترسی به منابع بلوکه شده نیز زمینه‌ساز کنترل نرخ تورم و نرخ ارز در سال آینده خواهد بود.


مدیرعامل و عضو هیأت مدیره سابق بانک انصار تصریح کرد: با توجه به اینکه تأمین منابع بودجه از طریق انتشار اوراق از جمله راهکارهای غیرتورمی برای تأمین منابع است، برای سال‌های آتی و در زمینه فروش اوراق دولت و توسعه بازار بدهی باید سیاست‌های متنوع و متعددی در نظر گرفته شود. مدیریت مناسب بانک مرکزی در زمینه عملیات بازار باز، اعمال نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار بر ترکیب دارایی‌های صندوق‌های درآمد ثابت و افزایش سرمایه‌گذاری سایر نهادهای حقوقی در اوراق دولت، می‌تواند فرآیند فروش این اوراق را تسهیل کند.

منبع: اطلاعات بورس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها