«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

نکاتی که کودکان مبتلا به اتیسم دوست دارند درباره آنها بدانید

ممکن است کودکان مبتلا به اتیسم رفتارهای عجیبی از خود نشان دهند؛ اما این مساله نباید مانع از آن شود که دیگر با آنها ارتباط برقرار نکنید. این کودکان توانایی‌ها و استعدادهای ویژه‌ای دارند.

نکاتی که کودکان مبتلا به اتیسم دوست دارند درباره آنها بدانید
کد خبر: 460868
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۷ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| بیشتر اوقات درباره کودکانی که سعی دارند توجه ما را جلب کنند زود قضاوت می‌کنیم؛ اما زمانی که نوجوان مبتلا به اختلال اتیسم در تلاش برای کنار آمدن با جهان است نیازی به سرزنش و صحبت‌‌های ناامیدکننده ما ندارد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، نکاتی که در زیر برمی‌شمریم حاصل تحقیق و تعامل نزدیک ما با کودکان مبتلا به اتیسم است و از زبان آنها نوشته شده:

مرا همان‌طور که هستم ببینید

همان‌گونه که شما موجودی منحصربه‌فرد هستید، من هم در جهان یگانه‌ام. من نیز درست مثل شما توانایی‌ها و مهارت‌های مختلف زیادی دارم. عشق و پذیرش از طرف خانواده و دوستان و اطرافیان من بهترین راه کمک برای رشد و شکوفایی‌ام است.

من جهان را متفاوت با شما می‌شنوم، می‌بینم و احساس می‌کنم

به نظر من برخی صداها، بو‌ها، مزه‌ها یا چراغ‌ها استرس‌زا، ترسناک یا دردناک‌اند. تماس فیزیکی ممکن است مرا تحت فشار قرار دهد و شاید دوست نداشته باشم که در آغوشم بگیرید. ممکن است جزئیاتی را احساس کنم و از آنها لذت ببرم یا آنها را خنده‌دار یا هیجان‌انگیز بدانم و برای شما چنین نباشد.

من هم مانند تمامی افراد احتیاج به دوست دارم

رفتار اجتماعی من ممکن است با دیگران متفاوت باشد. ارتباط و تعامل من با دیگران از طریق کلمات نیست. (برخی از کودکان اتیسم از کلام استفاده نمی‌کنند و از راه‌های غیرکلامی ارتباط برقرار می‌کنند). مرا تماشا کن و زبانم را یاد بگیر.

با روش‌هایی که می‌توانم درک کنم با من تعامل کنید

آرام باشید و به من زمان دهید. چیزی را که می‌گویید واضح بیان کنید و به من فرصت واکنش دهید، این فرایند برای من 10 تا 15 ثانیه طول می‌کشد تا آنچه را که گفته‌اید پردازش کنم. با علایق و راه‌های برقراری ارتباط با من آشنا شوید. بیهوده تلاش نکنید. به من زمان و فضا برای پاسخگویی بدهید. وقتی یاد بگیرید با تمام حواس خود به من گوش دهید، متوجه خواهید شد که چقدر حرف دارم.

رفتارم شیوه برقراری ارتباط من است

اگر نتوانم صحبت کنم یا افکار و احساساتم را بیان کنم، بسیار ناامید، غمگین و عصبانی می‌شوم. این احساسات را تشدید نکنید و به من کمک کنید آنچه را که می‌خواهم بگویم.

من بسیار مضطرب و نگران هستم

من در درک جهان و انتقال افکار و نیازهایم مشکل دارم. طوری که دنیا را می‌بینم، می‌شنوم یا حس می‌کنم ممکن است دردناک و ترسناک باشد. وقتی اتفاقی به طور ناگهانی رخ می‌دهد شاید مرا وحشت‌زده کند. مردم فکر می‌کنند که من عجیبم؛ اما در واقع بسیار ترسیده‌ام.

روزمرگی برای من مهم است

روزمرگی باعث می‌شود احساس امنیت کنم؛ این بدین معنا نیست که نمی‌‌خواهم چیزهای جدید را تجربه کنم. من فقط برای سازگاری با دنیا به پشتیبانی بیشتری احتیاج دارم. اگر شما به من کمک کنید، می‌توانم فعالیت‌ها و ورزش‌هایی را پیدا ‌کنم که از آنها لذت ببرم و شما هم همراه با من لذت ببرید. دریابید که چه چیزهایی به آرامش من کمک می‌کند. اگر کمتر مضطرب باشم، بیشترمی‌توانم با مشکلات کنار بیایم.

برای یادگیری به کمک شما احتیاج دارم

هر کودک مبتلا به اتیسم می‌تواند یاد بگیرد. هر کسی به روشی متفاوت یاد می‌گیرد. شاید لازم باشد بیشتر حرکت کنم و از منابع بصری استفاده کنم، اما دوست دارم به موفقیت دست پیدا کنم و یاد بگیرم. این روش در افزایش اعتماد به نفسم بسیار مفید خواهد بود.

به کاری که می‌توانم انجام دهم فکر کنید، نه به آنچه که نمی‌توانم انجام دهم

من باهوش و کاملم. شاید به بعضی وسایل خاص علاقه بیشتری داشته باشم و جزئیات بیشتری را انتخاب کنم؛ اما این علاقه من است. برادر من ممکن است ساعت‌ها به تماشای فوتبال بپردازد، دوست من ممکن است موجودات بیگانه را دوست داشته باشد و من دوست دارم در مورد فیلم‌ها صحبت کنم و نام افراد را پیدا کنم. مرا دوست داشته باش و با من کار کن و از آنچه که به دنیا عرضه می‌کنم لذت ببر.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها