سیلی عنابستانی، سیلی کاهش مشارکت در انتخابات بود

هنوز بیش از 3 سال از عمر مجلس یازدهم باقی‌ مانده اما تعداد اتفاقاتی که مردم را آزار داده کم نیستند.

سیلی عنابستانی،  سیلی کاهش مشارکت در انتخابات بود
کد خبر: 460935
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۶ ۱۹:۰۱:۰۰

اعتمادآنلاین| سیده حمیده زرآبادی نماینده مجلس دهم در یادداشتی نوشت:

فیلمی که مبنی بر سیلی زدن یک نماینده مجلس به سرباز راهوار در فضای مجازی منتشر شد، ناراحت‌کننده بود.

پیش از هر چیز این فیلم نشان می‌دهد که تا چه حد ارزش‌های اخلاقی در جامعه ما دچار افول شده و آسیب دیده است؛ مساله‌ای که می‌توان در خصوص این رفتار ناشایست بیان کرد و عده‌ای نیز به‌درستی بدان اشاره کرده‌اند، این است که نمایندگان در دوره نمایندگی خود مصونیت دارند و همین مصونیت در قبال وظایف نمایندگی آنهاست.

در خارج از این حوزه چنین مصونیتی وجود ندارد. بنابراین، قانون‌شکنی انجام‌شده تضادی با پیگیری قانونی مساله در صورت اثبات انجام عمل ندارد، زیرا خارج از حوزه وظیفه نمایندگی بوده است.

این عمل هیچ دلیل قابل‌توجیهی ندارد و اگر با این رفتار ناشایست برخورد نشود، امکان مشاهده اقدامات بدتری در آینده نه چندان دور اجتناب‌ناپذیر است. قطعا باید با این رفتار برخورد شود.

زمانی که مشارکت مردم در انتخابات زیاد بوده و مردم مشارکت فعالی داشته باشند، بدون شک منتخبان خود را وامدار همه مردم و کسانی که در انتخاب او دخیل بوده‌اند می‌داند.

در صورت وجود مشارکت حداقلی، نمایندگان منتخب، هویت و جایگاه خود را برگرفته از مردم نمی‌دانند. آنها هویت خود را برگرفته از گروه خاصی می‌دانند و بر همین اساس شاید در راستای جلب نظر آنها حرکت کنند. این موضوع می‌تواند در بعضی از موارد تضادهایی با خواست کلی مردم داشته باشد.

شاید همین امر منجر به حواشی بسیاری شده باشد که در عمر کوتاه مجلس یازدهم انجام شده است.

هنوز بیش از 3 سال از عمر مجلس یازدهم باقی‌ مانده اما تعداد اتفاقاتی که مردم را آزار داده کم نیستند.

حواشی متعددی در دوران کوتاه استقرار مجلس یازدهم به وجود آمده است و نباید آن را بی‌ارتباط با کاهش مشارکت مردمی در انتخابات دانست.

موضوع اخیر پیش آمده، بسیار دردناک بوده و جای تاسف داشت.

قطعا تکرار این حواشی باعث آزرده شدن مردم، کاهش اعتماد مردم و شکل‌گیری نوعی نارضایتی عمومی خواهد شد. هر اتفاقی ممکن است در این وضعیت بیفتد. برای اینکه بتوانیم انتخاباتی ایده‌آل داشته باشیم و مردم بتوانند فرد مورد نظر خود را انتخاب کنند، گام اول صدور اجازه ورود به سلایق و نگاه‌های گوناگون در انتخابات است.

اجازه بدهیم که مردم سلیقه، نگاه و رویکرد ایده‌آل خود برای اداره امور تقنینی یا اجرایی کشور را انتخاب کنند.

نگاه موردپسند مردم باید ورود کرده و کشور را در عرصه‌های مختلف مدیریت کند. همین امر حضور مردم در انتخابات را افزایش خواهد داد و علاوه بر اینکه شاهد چنین اتفاقاتی نخواهیم بود، اقبال مردم به صندوق رای بیشتر خواهد شد.

منبع: آرمان ملی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها