اصولگرایان فقط در رقابتی یکطرفه شانس پیروزی دارند

این شائبه وجود دارد که بنا دارند عده‌ای را از نامزدی در انتخابات حذف کنند و زمینه را برای برخی دیگر آماده کنند. اصلاح قانون انتخابات در حال فراهم کردن شرایطی است که افراد خاصی را وارد عرصه انتخابات کند و از حضور بقیه افراد جلوگیری کند. از همین جهت است که شرط سنی برای کاندیداها تعیین کردند.

اصولگرایان فقط در رقابتی یکطرفه شانس پیروزی دارند
کد خبر: 460937
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۶ ۱۹:۳۷:۰۰

اعتمادآنلاین| حجت‌الاسلام حسین انصاری‌راد در گفت‌وگویی گفت:

*آنچه مسلم است همگان می‌دانند که این اصلاح‌طلبان بودند که آقای روحانی را به ریاست جمهوری رساندند و اگر حمایت‌های آقای خاتمی نبود، اطرافیان آقای روحانی نمی‌توانستند موجبات پیروزی وی را فراهم آورند. در همان سال 92 نیز همین گونه بود و پس از اینکه مرحوم آیت‌ا... هاشمی از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد؛ ایشان روحانی را معرفی کرد و اصلاح‌طلبان و شخص خاتمی از روحانی حمایت کردند.

* انتقاداتی که از جانب اصلاح‌طلبان به روحانی وارد می‌شود نیز درست است اما باید این مساله را در نظر گرفت که روحانی چهره‌ای اصلاح‌طلب و شجاع نیست. من در دوره اول هم که در مجلس در خدمت آقای روحانی بودم مشاهده می‌کردم جماعتی دنبال کاندیداتوری آقای رجایی بودند اما روحانی می‌گفت که چرا دنبال آقای رجایی می‌روید و اقلا فرد باسوادی را کاندیدا کنید و نظر به افراد دیگری داشت. در هرصورت زیربنای تفکر آقای روحانی اصلاح‌طلبی است و لو اینکه اسمش را اعتدال بگذارند.

*مجلسی که با 10 تا 20‌درصد آراء در مرکز کشور تشکیل شده عملکرد چندان مثبتی نداشته که بخواهیم به ارزیابی آن بپردازیم. این مجلس و نمایندگان در جامعه از پایگاه رأیی برخوردار نیستند. در تهران 20‌درصد از کل رای‌دهندگان شرکت کردند و در کل کشور 42‌درصد که کمترین آمار مشارکت در تاریخ انتخابات جمهوری اسلامی است. هر چند که در این آمار 42‌درصدی نیز برخی تشکیک می‌کنند و حرف زیاد است.

*همین نمایندگان مجلس یازدهم با تعامل و مذاکره با دنیا مخالفند، همین تندروها بودند که همین چند وقت اخیر آقای ظریف را به خاطر مذاکره و سخن گفتن از آن به مجلس احضار کرده، مورد سوال قرار دادند و در نهایت در مجلس دو کارت زرد به آقای ظریف وزیر امور خارجه دادند که چرا طرفدار مذاکره است و دیپلماسی اقتصادی چرا نتوانسته عملکرد خوبی داشته باشد. البته این حرف‌ها در شرایطی است که ظریف هنوز مذاکره‌ای نکرده و هر آنچه که اتفاق افتاده برای گذشته بوده است.

*تمام ملت برخلاف نظر اینها هستند، اما مجلسی‌ها هیچ‌توجهی به مطالبات واقعی مردم نمی‌کنند و ندارند. بسیاری از عملکردهای مختلف مجلس قابل دفاع نیست و انسان می‌ماند که اسم این مجلس را چه بگذارد. در نتیجه من عملکرد مجلس را کاملا منفی می‌دانم.

*این شائبه وجود دارد که بنا دارند عده‌ای را از نامزدی در انتخابات حذف کنند و زمینه را برای برخی دیگر آماده کنند. اصلاح قانون انتخابات در حال فراهم کردن شرایطی است که افراد خاصی را وارد عرصه انتخابات کند و از حضور بقیه افراد جلوگیری کند. از همین جهت است که شرط سنی برای کاندیداها تعیین کردند.

*کلید حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو در اختیار برخی نهادهای نظارت‌کننده بر انتخابات است. اگر شرایطی فراهم شود که احزاب و اشخاص اصلاح‌طلب بزرگ مثل اتحاد ملت، کارگزاران، اعتماد ملی و افرادی چون زیباکلام و سریع القلم و... بتوانند شرایط حضور در انتخابات را داشته باشند و در یک اجماع کاندیدای جریانی خود را معرفی کنند می‌توان امیدوار بود که اصلاح‌طلبان فعالیت خوب و مثبتی در انتخابات داشته باشند. اگر نهادهای ناظر حاکمیتی شرایطی را برای حضور همه جریانات سیاسی فراهم کرده و اجازه دهند که این احزاب کنگره‌های خود را تشکیل دهند، طرفداران خود را در شهرهای مختلف جمع کنند و مردم هم به انتخاب خود در 1400 امیدی پیدا کنند انتخابات به نحو مطلوبی انجام خواهد شد و الا انتخاباتی مثل مجلس یازدهم را شاهد خواهیم بود، عدد خاصی از مردم در آن شرکت خواهند کرد و شخص خاصی هم از جریان مقابل بر کرسی ریاست جمهوری خواهد نشست.

منبع: آرمان ملی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها