کد خبر: 460940
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۶ ۲۰:۵۰:۰۰
| |

فضای مجازی عنابستانی‌ها را رسوا می‌کند

اگر در جامعه نسبت به فسادستیزی جدی هستیم، اگر نسبت به دین و اعتقادات مردم باور داریم، اگر واقعا دغدغه امام جمعه‌ای که علیه وزیر ادعانامه صادر می‌کند، باورهای اعتقادی مردم است، همه در پرتو حمایت از فضای مجازی شکل می‌گیرد.

فضای مجازی عنابستانی‌ها را رسوا می‌کند
کد خبر: 460940
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۶ ۲۰:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدمحمدعلی ابطحی در یادداشتی نوشت:

فضای مجازی در جهان معاصر به مثابه جامعه مدنی گسترده‌ای شده است که اگر حاکمیتی در جهان بخواهد شفاف عمل کند، می‌تواند به این فضا به عنوان پشتوانه بزرگ بنگرد و اگر حاکمیتی تن به شفافیت ندهد، به مقابله با آن برمی‌خیزد تا در تو در توی مسیر حاکمیت مخفیگاه‌های فراوانی یافت شود و فاسدان بتوانند از آنها بهره بگیرند.


در ماجرای سرباز وظیفه راهنمایی که مورد ضرب نماینده قرار گرفت، آخرین نمونه آن را می‌توانیم ببینیم.

نمایندگان تازه تاسیس این دوره که از قبل انتخابات مسیر رسیدن به کرسی نمایندگی‌شان هموار بود وقتی به پایتخت رسیدند و نماینده انقلابی شدند، قلدری را به جای انقلابی‌گری نشاندند و گمان نمی‌بردند یک نماینده انقلابی که گمان می‌برد بنا به حق خدادادی از خط ویژه می‌تواند بگذرد توسط سرباز وظیفه‌ای متوقف و بعد هم مدعی نماینده و این در فضای مجازی منتشر و جامعه به حمایت از سرباز وطن یکپارچه شود. این همان عدالتخانه‌ای است که بهترین پشتوانه هر حکومتی می‌تواند باشد.


مورد دردناک دیگر احضار وزیر مخابرات به دادگاه است که چرا اینستاگرام فیلتر نشده است.

شاید اگر وقتی قاضی‌ای که الان به جرم مفاسد کلان اقتصادی در زندان است، حکم بستن تلگرام را داد، وقتی به عنوان متهم به دادگاه رفت، قاضی در دادگاه در کنار اختلاس‌ها و رشوه‌ها می‌پرسید که آیا انگیزه مالی و اقتصادی از بستن فضای مجازی داشته یا نه؟ و چرا و به چه حقی حق عمومی بهره‌مندی مردم از اطلاعات و کسب‌وکار را تعطیل کرده است؟ این سوال و جواب اگر انجام می‌شد، منطقی بود.


اما وزیر مملکت که سال‌ها اهانت و اعتراض مردم را برای بستن تلگرامی که هیچ نقشی در آن نداشت به جان خریده بود، برای نبستن اینستاگرام نباید به دادگاه برود.


اگر در جامعه نسبت به فسادستیزی جدی هستیم، اگر نسبت به دین و اعتقادات مردم باور داریم، اگر واقعا دغدغه امام جمعه‌ای که علیه وزیر ادعانامه صادر می‌کند، باورهای اعتقادی مردم است، همه در پرتو حمایت از فضای مجازی شکل می‌گیرد که یک جامعه بلندگو به دست مراقب رفتارهای ناشایست باشد. وزیری هم که جلو بستن این فضا مقاومت می‌کند، قدر بشناسیم.


در پستو تصمیم گرفتن، بدون رویارویی با رقبا حرف زدن، جز به فروپاشی تمام مبانی اخلاقی و سیاسی و دینی منجر نخواهد شد.


باز در همین هفته‌های اخیر دیدیم بهترین راه مبارزه با خرافات دینی و پالایش مذهب همین فضای مجازی بود که امام جمعه موقت تهران را واداشت در همین فضا اعلام کند که نقل خرافه‌هایی که به نام دین مطرح می‌شود، دقیق نبوده است و چشم باز کردن میت - حتی اگر آقای مصباح باشد- واقعیت ندارد. اگر این فضای اجتماعی نبود، این خرافه‌ها، این حرف‌های بی‌منطق خرافه‌ها را به جای دین می‌نشاند.

و نهایتا اگر فضای مجازی نبود، صدای سرباز وظیفه در مقابل صدای قلدری نماینده به گوش کسی نمی‌رسید.


با بستن فضای مجازی برای دزدها و قلدرها فضای امن می‌سازید.

منبع: اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها