کد خبر: 461028
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۷ ۰۹:۳۳:۳۵
| |

علی‌اصغر زرگر؛ کارشناس مسائل منطقه:

دلایل استقرار «گنبد آهنین» در حاشیه‌ خلیج‌فارس

کارشناس مسائل منطقه گفت: دموکرات‌ها می‌دانند که بازگشت به برجام، اعراب منطقه و اسرائیل را نگران می‌کنند و به همین جهت مجوز استقرار سامانه گنبد آهنین را صادر کردند که یک توازن نسبی در بُعد نظامی ایجاد شود.

دلایل استقرار «گنبد آهنین» در حاشیه‌ خلیج‌فارس
کد خبر: 461028
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۷ ۰۹:۳۳:۳۵

اعتمادآنلاین| «علی‌اصغر زرگر» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل و پیامدهای استقرار سامانه پدافندی گنبد آهنین اسرائیل در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس اظهار کرد: مسأله استقرار سامانه پدافندی گنبد آهنین اسراییل در کشورهای حاشیه خلیج فارس را باید ذیل روابط محور عبری-عربی تحلیل کرد.

واقعیت این است که برخی کشورهای منطقه مانند امارات و بحرین با اجازه عربستان سعودی روابط خودشان را با رژیم صهیونیستی علنی و عادی کردند و از آن تاریخ به بعد ما شاهد گسترش مناسبات در ابعاد گوناگون میان تل‌آ‌ویو و پایتخت کشورهای حاشیه خلیج فارس و شمال آ‌فریقا بودیم.

باید توجه داشت که بحث همکاری میان این کشورها صرفاً سیاسی نیست و نخواهد بود، بلکه این روابط در محورهای اقتصادی، امنیتی و نظامی قبض و بسط پیدا می‌کند. نکته اینجاست که خبر استقرار سامانه گنبد آ‌هنین دقیقاً در زمانی منتشر شده که کمتر از یک هفته پیش شاهد ورود جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده به کاخ سفید بودیم.

وی ادامه داد: بر این اساس معتقدم که این اقدام به نوعی با تعویض قدرت در آ‌مریکا ارتباط مستقیم دارد. توجه داشته باشید که محور عبری - عربی از آمدن بایدن و تیمش به کاخ سفید و یک دوره‌ای شدن ترامپ به شدت نگران است و این نگرانی را می‌توان در اظهارنظر مقام‌‌های سعودی طی روزهای اخیر مشاهده کرد.

بر این اساس بخشی از این ماجرا به آمدن دموکرات‌ها و همچنین مواضع آنها در قبال برجام مربوط است؛ چراکه بایدن و تیمش به دنبال آن هستند تا بتوانند توافق هسته‌ای با ایران را مجدداً احیا کنند و بدون تردید این موضوع نگرانی اسرائیل و کشورهای منطقه را افزایش داده است.

دموکرات‌ها به دنبال آن هستند تا تهران را بر اساس منافع و راهبردهای خود در مدار گفت‌وگو قرار دهند و از سوی دیگر عربستان و همچنین اسرائیل به عنوان دو قطب اصلی سازش در منطقه در حال سهم‌خواهی از مذاکرات و حضور در گفت‌وگوهای آتی میان تهران و و اشنتگن هستند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: شکی وجود ندارد که راهبرد ایالات متحده در مورد حمایت از اسرائیل یک سیاست کلی است که به دموکرات‌ یا جمهوری‌خواه بودن دولت آمریکا مربوط نمی‌شود، بلکه هر تیمی که وارد کاخ سفید ‌شود ملزم به حمایت از رژیم صهیونیستی خواهد بود. بایدن به خوبی می‌داند که بازگشت به برجام و مذاکره با ایران موجب آن می‌شود که اسرائیل و کشورهای عربی منطقه خصوصاً عربستان سعودی بیش از پیش نگران تحرکات تهران در منطقه در عرصه سیاست بین‌الملل شوند.

بر این اساس استقرار سامانه گنبد آهنین در کشورهای حاشیه خلیج فارس را باید نوعی امتیازدهی به اسرائیل و اعراب قلمداد کرد.

از منظر اقتصادی هم اسرائیل با فروش این سامانه به دولت‌های حاشیه خلیج فارس پول خوبی به جیب می‌زند و از سوی دیگر همین موضوع باعث تعمیق روابط امنیتی و نظامی بین تل‌آ‌ویو و سایر کشورهای عربی منطقه خواهد شد؛ به گونه‌ای که در گذشته سامانه پاتریوت که ساخت آمریکا به حساب می‌آمد در کشورهای عربی به کار گرفته شد و حالا هم به دنبال نفوذ نظامی خود با فروش سامانه پدافندی گنبد آهنین هستند.

زرگر افزود: این اقدام نشان می‌دهد که آنها همچنان نگران برنامه موشکی ایران هستند اما همین موضوع باعث می‌شود که اسرائیل از یک سو بتواند اعراب را بترساند و با آنها مناسبات سیاسی خود را بیشتر تعمیق دهد، و از منظری دیگر هم آرایش نظامی و ادبیات امنیتی منطقه را دستخوش تغییر کند.

قبل از استقرار این سامانه‌ها در کشورهای عربی منطقه شاهد ورود زیردریایی ارتش رژیم صهیونیستی به آب‌های خلیج فارس بودیم که این هم به نوعی نشان می‌دهد که ما تغییر مشهود در آرایش نظامی و امنیتی را شاهد هستیم.

معتقدم حربه‌های سیاسی که توسط آمریکا و اسرائیل علیه اعراب با محوریت ایران به کار گرفته شده است، به نوعی در جهت تامین امنیت رژیم صهیونیستی و جلب منابع حداکثری خلاصه می‌شود. آنها می‌خواهند قدرت منطقه‌ای ایران را تحت الشعاع قرار دهند و با استقرار سامانه گنبد آهنین می‌توانیم بگوییم که شعار از «نیل تا فرات» به نوعی محقق شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در همین راستا شایعات زیادی از سوی رسانه‌های اسرائیل مبنی بر اینکه پاکستان در حال شناسایی این رژیم است، طی روزها و هفته‌های اخیر منتشر شده است.

آنها به دنبال این هستند تا افکار عمومی علیه دولت‌های خود تحریک کنند اما سناریوی اصلی، افکارسنجی است؛ چراکه اسرائیلی‌ها معتقدند کشورهای همسایه ایران مانند ترکیه، عراق و سوریه را هم باید وارد کانال عادی‌سازی روابط با خود کنند یا حداقل طوری وانمود کنند که نگرانی‌های تهران افزایش پیدا کرده است.

بر این اساس تل‌آویو علاوه بر تعمیق نفوذ اقتصادی، سیاسی و نظامی خود در حاشیه خلیج فارس به دنبال آن است تا محور مقاومت و ایران را محاصره کند و سیاست‌های مربوط به آن را تغییر دهد.

بر این اساس تمامی معادله‌ها نشان می‌دهد که استقرار سامانه گنبد آهنین در کشورهای حاشیه خلیج فارس صرفاً بحث نظامی به دنبال ندارد، بلکه این مدار به صورت پازل چیده شده و تمامی مسائل اعم از نظامی، سیاسی و اقتصادی به یکدیگر متصل است تا در نهایت اوضاع منطقه را برای ایران و شرکای تهران بدتر کنند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها