کد خبر: 461128
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۷ ۱۴:۱۲:۰۲
| |

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

تولید نفت به معنای خام فروشی نیست/ ساختار رانتی نفت در بودجه هنوز پابرجاست

 علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: ساختار بروکراتیک انحصاری و رانتی تزریق به نفت به بودجه، هنوز به هم نریخته است. غیر از اصلاحات، تغییر پارادایم لازم است که عزم ملی را طلب می‌کند.

تولید نفت به معنای خام فروشی نیست/ ساختار رانتی نفت در بودجه هنوز پابرجاست
کد خبر: 461128
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۷ ۱۴:۱۲:۰۲

اعتمادآنلاین| علی آقامحمدی در ششمین کنگره راهبردی نفت و نیرو با بیان اینکه تغییر و تحولات صنعت نفت و ماندگاری این صنعت با توجه به فشار حداکثری به آن قابل توجه است گفت: اگر مقایسه‌ای بین فشارهای بیرونی وارده بر عراق لیبی و ونزوئلا با ایران داشته باشیم در می‌یابیم که حجم کار و توان ایران تا چه حد اهمیت داشته است.

وی افزود: در حال حاضر ساختار بروکراتیک انحصاری و رانتی تزریق به نفت به بودجه، هنوز به هم نریخته است. غیر از اصلاحات، تغییر پارادایم لازم است که عزم ملی را طلب می‌کند.

وی با بیان اینکه جدایی نفت از بودجه مساله کلیدی و سختی است افزود: فعلا دموکراسی نفتی این اجازه را نمی‌دهد زیرا نفت می‌تواند به راحتی و فوری فراهم کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: تا سال 2050 جایگاه سوخت‌های فسیلی از 81 درصد به 71 درصد می‌رسد و انرژی‌های سبز 25 درصد را شامل می‌شوند اما تا سال 2070 کلا رویه عوض می‌شود و جایگاه سوخت‌های فسیلی به 25 درصد و انرژی‌های نو 75 درصد سبد سوخت را اشغال می‌کنند.

وی ادامه داد: در شرایطی که آمریکا، عربستان و روسیه به سمت تولید 12 میلیون بشکه رفته‌اند ما فقط خود را محدود به تولید 4 میلیون بشکه در روز کنیم که به معنای از بین رفتن موقعیت طبیعی ایران است یک کشور وقتی امکان دارد باید متناسب با برنامه زمانی برنامه‌ریزی کند و این به معنای خام فروشی نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر 1400 میلیارد دلار از نفت برداشت شده و 1400 میلیارد دلار هم مصرف شده است ما باید این نفت را که حقوق بین‌النسلی است تبدیل به ثروت کنیم حتی اگر تبدیل به خوراک برای توسعه نیروی انسانی هم شده در واقع ثروت‌ آفرینی شده است اما اگر این سرمایه هدر برود قطعا قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه حالت انحصاری نفت در تولید و فروش در حقیقت ما را ابزار دست خارجی‌ها کرده است گفت: تشکیل شرکت‌های E&P یک کار بنیادی و شکستن انحصار است. از این مسیر می‌توانیم شرکت های معتبر بین المللی تبدیل شویم. اگر قرار است با شرکت‌های خارجی کار کنیم باید بتوانیم در سطح بین الملل نقش آفرینی کنیم. در غیر این صورت عمله شرکت‌های خارجی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم جهانی شویم مهمترین نکته نفت است و باید در این مسیر همکاری منطقه‌ای نیز داشته‌ باشیم خاطرنشان کرد: مخازن مشترک بسیاری با کشورهای همسایه داریم که این مخازن مشترک به معنای گفت‌وگوی مشترک است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه فشارها طی سال‌های گذشته بر صنعت نفت بسیار بوده است افزود: این سیاست که باید با دنیا کار کنیم و از توان شرکت‌های ایرانی نیز بهره ببریم راهکار درستی است.

وی یادآور شد: می‌توان از ظرفیت نفت خام در پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها بهره برد. ضمن اینکه دانش بنیان کردن اقتصاد ایران کلیدی‌ترین کاری است که باید انجام شود.

آقامحمدی خاطرنشان کرد: صادرات فراورده‌های نفتی و ثبت رکورد آن بی‌نظیر بوده است و مسیر درستی طی شده است.

وی ادامه داد: نفت باید به ثروتی پایدار تبدیل شود و باید از تحول شرکت‌های دانش بنیان بهره ببریم و این مسیری است که ما را به نتیجه می‌رساند.

منبع:

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها