کد خبر: 461242
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۰ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

پیر محمد ملازهی، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

باز شدن گره هسته‌ای سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود

پیر محمد ملازهی گفت: تحلیل‌ها از رویکرد ایران گویای این است که اگر آمریکا با اروپا تفاهم کند، شاید ایران کمی از مواضعش عقب‌نشینی کند تا بلکه توافق لازم حاصل شود. اما به قطعیت می‌توان گفت، باز شدن گره هسته‌ای سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود.

باز شدن گره هسته‌ای سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود
کد خبر: 461242
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۰ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات 2020 ایالات متحده، امیدواری زیادی برای باز شدن گره کور برجام ایجاد شده است. هرچند کشورهایی چون اسرائیل و عربستان سخت‌کوشانه در تلاش برای به سرانجام نرسیدن این رویداد مهم جهانی هستند.

پیر محمد ملازهی، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این ‌باره اظهار داشت: در حالی که نظام بین‌الملل آماده آغاز مذاکرات هسته‌ای و تحقق وعده مهم جو بایدن است، در سطح منطقه خاورمیانه عربستان سعودی و رژیم اسرائیل آشکارا با هرگونه احتمال تعاملی سرسختانه مخالفت می‌کنند و به همین دلیل تلاش‌هایشان را در این راستا شروع کرده‌اند. اما با در نظر گرفتن تفاوت دیدگاه‌های بایدن و ترامپ پیداست که رئیس‌جمهوری جدید آمریکا می‌تواند در برنامه هسته‌ای کشورهای اروپایی را همراهی کند.

او ادامه داد: چنین به نظر می‌رسد که مذاکرات هسته‌ای شروع خواهد شد و با وجود اختلاف سلیقه‌ها 2 طرف با هم گفت‌وگو خواهند کرد. اما این نکته را هم باید در نظر داشت که بایدن هیچ گاه از بازگشت به توافق 2015 حرفی نزده است و به همین دلیل حتماً در کنار بحث‌های هسته‌ای، برنامه موشکی و نفوذ ایران در خاورمیانه را هم وارد مباحث خواهد کرد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه سپس توضیح داد: تحلیل‌ها از رویکرد ایران گویای این است که اگر آمریکا با اروپا تفاهم کند، شاید ایران کمی از مواضعش عقب‌نشینی کند تا بلکه توافق لازم حاصل شود. اما به قطعیت می‌توان گفت، باز شدن گره هسته‌ای سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود.

پیر محمد ملازهی در پایان گفت‌: در آخر اینکه با وجود تشتت رأی و اختلاف‌های ریشه‌ای، نمی‌توان تغییر فضای بین‌الملل بعد از رفتن ترامپ را نادیده گرفت.

چکیده گفت‌وگو با پیر محمد ملازهی

-بایدن هیچ‌گاه از بازگشت به توافق سال 2015 حرفی نزده است

-بایدن می‌تواند کشورهای اروپایی را همراهی کند

-عربستان و اسرائیل با هرگونه تعاملی سرسختانه مخالفت می‌کنند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها