کد خبر: 461597
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۰ ۰۸:۳۳:۱۲
| |

در اختتامیه «رقص قلم» عنوان شد:

«هنر» عامل هم‌افزا در نمایش قدرت ایران است

معاون دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه در اختتامیه «رقص قلم» عنوان کرد در وزارت خارجه بر این عقیده هستیم که فرهنگ و هنر می‌تواند به عنوان یک عامل هم افزا در نشان دادن قدرت ایران عمل کند.

«هنر» عامل هم‌افزا در نمایش قدرت ایران است
کد خبر: 461597
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۰ ۰۸:۳۳:۱۲

اعتمادآنلاین| مراسم اختتامیه نمایشگاه «رقص قلم» 9 بهمن ماه با حضور علیرضا دلخوش معاون دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه، حجت‌الله ایوبی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو ایران، سرور بختی رئیس مؤسسه فرهنگی اکو، محمدتقی نظرپور معاون مالی و اداری وزارت علوم، مجید شایسته مدیرعامل ایران مال و جمعی از سفرا و هنرمندان خوشنویس، با اجرای عبدالمهدی مستکین در کتابخانه ایران‌مال برگزار شد.

حجت‌الله ایوبی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو ایران با اشاره به تلاش حدوداً 2 ساله برای برپایی نمایشگاه «رقص قلم» زیر سایه کرونا، گفت: کمیسیون ملی یونسکو با قدرت و معجزه هنر از سال گذشته به جنگ کرونا رفت و با وجود این بیماری، از بیش از 500 هنرمند به صورت مجازی میزبانی کردیم، چراکه کرونا سبب شد راه‌های جدیدی برای نمایش هنر پیدا کنیم. جمع‌آوری آثار 300 هنرمند کار ساده‌ای نیست ولی خوشحالیم که این مهم روی داد.

وی تاکید کرد: با نگاهی به آثار متوجه می‌شویم که با وجود تفاوت در آنها، همه نوعی وحدت دارند، چون آنها مانند چراغ‌هایی هستند که دارای یک نور هستند. این هنرمندان به این دلیل که از عالم تکثر عبور کردند دستی در معنا دارند و آثار آنها بوی وحدت و یگانگی می‌دهد و این پیام این نمایشگاه خوشنویسی است.

ایوبی گفت: در رویداد «راه ابریشم» هنرمندان چیره دست در شهرهای مختلف آمیزه‌ای از هنر نور و خوشنویسی، سنت و مدرنیته را به رخ کشیدند و شهرها را زیبا کردند و نشان دادند که می‌شود بر کرونا چیره شد و این صحنه‌های زیبا را بر فراز برج آزادی دیدیم که غرورانگیز بود.

در ادامه سرور بختی رئیس مؤسسه فرهنگی اکو نیز بیان کرد: در چندین برنامه مشترک با یونسکو دریافتم تنها دید ژرف و عمیق، آینده‌نگری و عشق به فرهنگ و هنر موجب شکوفایی و بالندگی کار فرهنگی می‌شود. همچنین به وسیله هنر خوشنویسی و یا همان خطاطی است که ما به عمق شعر و سخن والا پی می‌بریم، عاشق زیبایی می‌شویم و به دنیای عاری از خشونت ورود پیدا می‌کنیم.

وی با ابراز خوشحالی از حضور هزار اثر از هنرمندان کشورهای عضو اکو، گفت: مؤسسه فرهنگی اکو به عنوان بالاترین نهاد فرهنگی در منطقه تصمیم دارد در امر پاسداشت و نکوداشت هنرهای فاخر منطقه در آینده نیز همکاری‌ها را با کمیسیون ملی یونسکو مثل قبل ادامه دهد و آن را تقویت کند و به همین دلیل طی سال جاری میلادی چندین برنامه مشترک با آنها خواهیم داشت.

سخنران بعدی، محمدرضا کلایی شهردار مشهد بود که در سخنانی با اشاره به زبان جهانی هنر خوشنویسی، گفت: یکی از ویژگی‌های هنر خوشنویسی، فریاد زدنش است؛ اگر می‌خواهیم پیام ما دچار بازنگری شود می‌توانیم ابزار و هدف را مورد بازنگری قرار بدهیم، می‌توانیم به این رویداد استناد کنیم و بگوییم اگر به دنبال جهانی شدن هستیم تعالی در فرم و ابزار مهم است و این موضوع اهمیت دارد که باید فرم بی نیاز از ترجمه، بی واسطه و بی نیاز از بومی سازی باشد.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد تعالی در فرم و قالب ما را از هر مسیری بیشتر به جهانی شدن نزدیک می‌کند؛ پیامی که از نظر فرم و قالب پخته است می‌تواند قاره‌پیمای فرهنگی باشد و برای تحقق این هدف نیازمند تمرکز روی ابزار هستیم و هنر خوشنویسی به بهترین نحو این موضوع را برای ما ایجاد کرده است.

کلایی اظهار کرد: اگر پیامی به اندازه کافی تکثیر نشود باید در ابزار و فرم ارائه آن پیام تجدید نظر کرد و در دنیای صریح امروز اگر پیامی نیاز به ترجمه دارد همگانی نخواهد شد.

علیرضا دلخوش معاون دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه با بیان اینکه زبان هنر خوشنویسی واحد است، گفت: برنامه «راه ابریشم» و نمایشگاه «رقص قلم» نشان می‌دهد هنر می‌تواند حتی در مواقع خانه نشینی نیز برای ما گفتمان به ارمغان بیاورد. ما در وزارت خارجه بر این عقیده هستیم که فرهنگ و هنر می‌تواند به عنوان یک عامل هم‌افزا در نشان دادن قدرت کشورها و به ویژه ایران عمل کند.

امیدوارم بتوانیم از سایر پتانسیل کشورهای فارسی زبان استفاده کنیم و برای سایر هنردوستان عظمت و صلابت کشورمان و کشورهای فارسی زبان را به نمایش بگذاریم.

در پایان مراسم، تفاهم‌نامه همکاری فرهنگی میان کمیسیون ملی یونسکو و ایران‌مال امضا شد و بر اساس آن، مرکز اسناد کتابخانه کمیسیون ملی یونسکو در ایران در محل کتابخانه ایران مال افتتاح شد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها