کد خبر: 461853
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۱ ۱۰:۲۴:۲۷
| |

عمل به ضرورت محاکمه نمی‌خواهد

بازجویی از وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات پس از توهین به رییس‌جمهوری فاز تازه مقابله با دولت است که مخالفان همیشه قهر، آن را کلید زده‌اند و این بار وزیر جوان ارتباطات متهم به رفع نیازهای ضروری کشور در حوزه مسوولیت خود است.

عمل به ضرورت محاکمه نمی‌خواهد
کد خبر: 461853
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۱ ۱۰:۲۴:۲۷

اعتمادآنلاین| محدودسازی فضای مجازی در جهان محدودناپذیر امروز آب در‌هاون کوبیدنی است که وزیر ارتباطات در تلاش است به آن تن ندهد. احضار و بازجویی به دلیل تامین زیرساخت‌های مورد نیاز معیشت مردم و عمل به وظیفه قانونی، واکنش قاطع رییس جمهوری و جامعه را در پی داشته است.

بازجویی از «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات پس از توهین به رییس جمهوری فاز تازه مقابله با دولت است که مخالفان همیشه قهر، آن را کلید زده اند و این بار وزیر جوان ارتباطات متهم به رفع نیازهای ضروری کشور در حوزه مسوولیت خود است.

آذری جهرمی اول بهمن ماه به دادگاه فرهنگ و رسانه احضار و پس از پاسخگویی به اتهامات با قرار التزام آزاد شد. بر اساس شواهد وی به دلیل عدم کاهش پهنای باند اینترنت، عدم فیلترینگ برخی شبکه‌های اجتماعی و نیز شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی احضار شده بود.

واکنش‌ها به این اقدام در رسانه‌های داخلی و خارجی کم نبود و رییس جمهوری روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت موضع قوه مجریه را در قبال این نوع برخوردها روشن و تمام قد از وزیر کابینه خود دفاع کرد.

عمل به ضرورت محاکمه نمی خواهد

در شرایطی که بسیاری از کسب و کارها و مشاغل با توجه به شرایط کرونایی با استفاده از زیرساختهای اینترنت و ارتباطات مجازی به حیات خود ادامه می دهند، وزیر ارتباطات برای تامین این زیر ساختها احضار شده است. اتفاقی که واکنش قاطع رییس جمهوری را در پی داشته است.

محدودسازی فضای مجازی در جهان محدودناپذیر امروز آب در‌هاون کوبیدنی است که وزیر ارتباطات در تلاش است به آن تن ندهد. احضار و بازجویی به دلیل تامین زیرساخت‌های مورد نیاز معیشت مردم واکنش قاطع رییس جمهوری و جامعه را در پی داشته است.

تا در روزهایی که معیشت بسیاری از مردم به این فضا گره خورده، و وظیفه خود را که تامین زیرساخت‌های موردنیاز کسب و کارهاست، انجام دهدنشود اما در مسیر خود با دشواری‌های بسیاری مواجه است.

وزیر جوان دولت در حالی به کاستن از پهنای باند دعوت می شود که بیش از 90 درصد پهنای باند اینترنت در کشور مربوط به کسب و کار مردم، رفع نیازهای ضروری، آموزش و پرورش و تفریح و سرگرمی مجاز است. با این همه عده ای اصرار دارند برای دستمالی قیصریه را به آتش بکشند بی آنکه بدانند دود آن به ویژه در این شرایط کرونایی تنها به چشم مردمی خواهد رفت که در پیج‌های اینستاگرامی و کانال‌های تلگرامی در پی گذران معیشت خود در روزهای سخت کرونا و تحریم هستند.

دولت اما سفت و سخت در برابر این دیدگاه ایستاده است. رییس جمهوری روز چهارشنبه ضمن قدردانی از وزیر جوان کابینه به صراحت از عزم دولت برای حفظ اینترنت در کشور تاکید کرد و گفت: «پهنای باند کار عظیم و افتخاری برای کشور است و نمی توانند کسی را برای پهنای باند محاکمه کنند. این دستور من بوده و اگر می خواهید محاکمه کنید من را محاکمه کنید. پهنای باند یعنی آزادی مردم در کسب و کار الکترونیک، یعنی از ثبت سفارش گرفته تا بانک مرکزی و گمرک و ورود کالا به انبارها همه را مردم ببینند. پهنای باند یعنی مبارزه با فساد و کسی نمی تواند با مبارزه با فساد مخالف باشد. اگر می خواهید کسی را برای مبارزه با فساد احضار کنید باید من را احضار کنید نه اینکه وزیر من را احضار کنید.»

مزایایی که رییس جمهوری برای اینترنت و پهنای باند برشمرد؛ دستاوردهای دولت‌های اول و دوم تدبیر و امید است که با خون دل به دست آمده است و طبیعی است که برای جلوگیری از قربانی شدن آن‌ها در بازی‌های سیاسی و انتخاباتی تمام تلاش خود را به کار بگیرد. با این همه نه رییس جمهوری و نه وزیر ارتباطات هیچ کدام منکر کاستی‌ها و خطرات فضای مجازی نیستند اما اعتقاد راسخ دارند که با تصادف دو اتومبیل در یک جاده، نه جاده مسدود و خراب و نه وزیر راه محاکمه می شود و این اصل باید در موضوع اینترنت و فضای مجازی هم برقرار باشد.

صیانت از ارزش‌ها و باورها در بستر فضای مجازی و در بمباران اطلاعاتی و عقیدتی، ضرورتی غیرقابل انکار است اما راه چنین صیانتی، فیلتر و محاکمه وزیر نیست که این شیوه تنها صورت مسئله را پاک کرده و مسوولیت ارائه راهکار را از دوش متولیان اصلی آن فرافکنی می کند.

تیغ کند سانسور در روزگار تند خبررسانی

پنهان سازی رویدادها از دریچه‌های مشتاق و تیزبین دوربین‌های متعدد دشوارترین کار جهان جدید است و شاید به همین دلیل است که پنهان سازی عذرخواهی «علی عسگری» رییس سازمان صداو سیما از رییس جمهوری به دلیل توهین‌ها و هتاکی‌های پخش شده از این رسانه علیه وی، بیش از گذشته مورد توجه و تامل قرار می گیرد.

عذرخواهی رییس سازمان پس از چهار روز و در پی افزایش انتقادات از شیوه این رسانه در برخورد با دولت، بیست و سومین خبر مهم تنها یکی از بخش‌های خبری سیما بود که تنها 27 ثانیه امکان پخش از آنتن زنده را یافت و این درحالی است که رسانه ملی ساعت‌ها از آنتن زنده و تولیدی خود را در اختیار مخالفان و حتی هتاکان به رییس جمهوری قرار می دهد.

این رفتار دوگانه است که رییس جمهوری را به این نتیجه رسانده است که: «در این کشور آنهایی که نسبت به دولت با لحن نادرست صحبت می‌کنند، هم آزادی بیان برای آنها در رسانه‌ها لحاظ می‌شود و هم مصونیت برای آنها تضمین شده است. مهر مصونیت بر آنها زده شده که هرچه می‌خواهند بگویند، ‌آزاد هستند و حتی پشت پرده گاهی تشویق هم می‌شوند که عالی گفتید.»

«محمود واعظی» رییس دفتر رییس جمهوری هم این نوع رفتارهای رسانه ملی را ناامیدکننده توصیف کرده و گفته است: «صدا و سیمای ما با مستنداتی که ساخته می‌شود و با برنامه‌هایی که می‌گذارد نباید مردم را ناامید کند و باید به گونه‌ای عمل کند که آدرس انسجام و وحدت بدهد.»

صداوسیما در برهه حاضر رقبای بسیار قدرتمندی چون شبکه‌های ماهواره ای و فضای مجازی دارد و اگر بر همین شیوه اصرار کند روند از دست دادن مخاطبان آن شتاب بیشتری خواهد گرفت و مردم بیش و پیش از آنکه خبرها و رویدادها و نیز ارزش‌ها و سرگرمی‌های خود را در کانال‌های این رسانه بیابند؛ در جای دیگری جستجو خواهند کرد و رسانه ای که این میزان هزینه برای اداره آن می شود در عمل ناکارآمد خواهد شد.

چرتکه و هورا برای شکست کشور؟

بگذارید دولت کار کند؛ درخواستی که رییس جمهوری در هر سخنرانی خود با شکلی متفاوت آن را بر زبان جاری می کند و از همه حتی آن‌هایی که با دولت قهر هستند می خواهد دست یاری قوه مجریه را رد نکنند، در رثای کاستی‌ها دولت قصیده سرایی نکرده وبرای شکست‌های کابینه هورا نکشند و در نهایت تاکید می کند: «اگر یک کالایی گران شود برای همه است و ارزان شود هم برای همه است، اگر ارزش پول ملی بالا برود برای همه است، اگر تولید افزایش پیدا کند برای همه است، زیرساخت‌ها حرکت و پیشرفت کند برای همه است. همه با هم و در کنار هم هستیم.»

چرتکه اندازی مشکلات و بهره جویی از آن‌ها برای تضعیف دولت، رویه متداول این روزهاست اما حسن روحانی آن را به نفع کشور ندانسته و گفته است: «ما اگر متحد و یکصدا و یکپارچه باشیم به طور قطع و حتم این زمانی که برای پایان جنگ اقتصادی برسیم این زمان را کوتاه‌تر می‌کند و برای مردم هم شرایط بهتری را فراهم می‌کند.» دولت این اتحاد را دستکم در یک سال گذشته تجربه نکرده است اما بیش از همیشه به آن نیاز دارد. در شرایطی که ایستادگی مردم در برابر زیاده‌خواهی‌ها، دونالد ترامپ را با زیاده خواهی‌هایش از کاخ سفید بییرون کرد، دولت به عنوان نماینده این ایستادگی، باید حمایت همه نهاد‌ها و جناح‌ها در برابر دولت جدید آمریکا داشته باشد تا بتواند حافظ منافع کشور باشد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها