عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس:

بررسی بودجه آثار تورمی وحشتناکی را بدنبال خواهد داشت/ کاهش صادرات نفت و افزایش نرخ ارز کار خطرناک مجلس است

علی بختیار، عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس گفت: آنچه امروز در مورد بررسی بودجه از سوی مجلس دیده می‌شود شرایط واقعی نیست و آثار تورمی وحشتناکی را بدنبال خواهد داشت.

بررسی بودجه آثار تورمی وحشتناکی را بدنبال خواهد داشت/ کاهش صادرات نفت و افزایش نرخ ارز کار خطرناک مجلس است
کد خبر: 462052
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۲ ۰۹:۰۴:۵۱

اعتمادآنلاین| دولت در لایحه بودجه سال 1400 رقم صادرات نفت و میعانات گازی را 2.3 میلیون بشکه در روز پیش بینی کرده است.

سازمان برنامه و بودجه در بخش منابع ناشی از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای (نفت و گاز و میعانات) را 199 هزار میلیارد تومان برآورد کرده که با ارقام محاسباتی هر بشکه نفت خام 40 دلاری، تسعیر 11500 تومانی منظور کرده است.

در مسیر بررسی بودجه؛ مجلسی‌ها در حالی تحقق این رقم 199 هزار میلیارد تومان را غیرواقعی و نشدنی عنوان کرده بودند که اکنون کمیسیون تلفیق این رقم را به 231 هزار میلیارد تومان افزایش داده است.

نمایندگان پیش از این با انتقاد از نحوه تنظیم بودجه آن را انبساطی، تورم‌زا و نشانه‌ای از آب بستن به بودجه تلقی می‌کردند و اینگونه عنوان شده بود که چرا بودجه با نگاه قطعی بودن مذاکره با امریکا و لغو تحریم‌ها تنظیم شده است؟

علی بختیار درباره اینکه آیا تحقق رقم 231 هزار میلیارد تومان شدنی است گفت: وضعیت تولید نفت، بازار و چگونگی فروش نفت در شرایط تحریم جزء سیاست‌های وزارت نفت است. دولت رقم 2.3 میلیون بشکه فروش در روز را با نرخ ارز 11.500 تومان پیش‌بینی کرده است اما مجلس سقف تولید و صادرات را کاهش و نرخ ارز را افزایش داده است که این کار خطرناکی است و تورم وحشتناکی را در اقتصاد کشور ایجاد می‌کند.

وی افزود: دولت و مجلس باید در کنار هم موضوع فروش نفت و نرخ ارز را بررسی کنند، اینکه برای جبران کسری بودجه، نرخ ارز را تغییر دهند، کاری از اساس اشتباه است.

این عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس با ابراز امیدواری از اینکه صحن علنی مسئله را بخوبی برسی کند، تاکید کرد: دولت و مجلس بودجه را واقعی کنند، آنچه امروز در مورد بررسی بودجه از سوی مجلس دیده می‌شود شرایط واقعی نیست و آثار تورمی وحشتناکی را بدنبال خواهد داشت.

وی همچنین با انتقاد از طرح موضوعاتی همچون خام نفروختن نفت گفت: اکنون کشور ما علاوه بر تحریم بین‌المللی دچار نوعی خودتحریمی داخلی نیز شده که اوضاع خوبی نیست، این افتخار نیست که نفت را صادر نکنیم، ما باید بتوانیم صادرات را افزایش داده، در بازارهای جهانی حضور داشته باشیم، سهمیه‌مان را در اوپک را حفظ کنیم و هم اینکه نفت را تبدیل به فرآورده تبدیل کنیم.

بختیار خاطرنشان کرد: همانگونه که توانستیم از واردات بنزین رهایی یابیم باید این مسیر را ادامه داده و جلو ببریم، اینکه تولید را به بهانه جلوگیری از خام‌فروشی متوقف کنیم، کار منطقی و عاقلانه‌ای برای کشور نیست.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها