کد خبر: 462099
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۲ ۱۱:۱۹:۳۰
| |

هشدار درمورد شیوع پاندمی جدید نیپا از چین

گاردین در گزارشی نوشت: مدیر اجرایی بنیاد دسترسی به دارو که یک سازمان غیر انتفاعی واقع در هلند است، درباره شیوع ویروس نیپا (Nipah) در چین هشدار داده است. این ویروس با میزان مرگ و میر تا حدود 75 درصد، به صورت بالقوه می تواند عامل یک بیماری همه گیر جدید باشد.

هشدار درمورد شیوع پاندمی جدید نیپا از چین
کد خبر: 462099
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۲ ۱۱:۱۹:۳۰

اعتمادآنلاین| ده مورد از واگیرترین بیماری های جهان که توسط سازمان جهانی بهداشت شناسایی شده اند، مورد توجه شرکت های دارویی قرار نگرفته اند.

به گزارش انتخاب در ادامه این مطلب آمده است: یک گزارش مستقل هشدار داده است که بزرگترین شرکت های دارویی جهان با وجود واکنش فزاینده به شیوع ویروس کرونا، آمادگی کمی برای بیماری همه گیر بعدی دارند.

مدیر اجرایی بنیاد دسترسی به دارو که یک سازمان غیر انتفاعی واقع در هلند است، درباره شیوع ویروس نیپا (Nipah) در چین هشدار داده است. این ویروس با میزان مرگ و میر تا حدود 75 درصد، به صورت بالقوه می تواند عامل یک بیماری همه گیر جدید باشد.

وی گفت: "ویروس نیپا یکی دیگر از بیماری های عفونی در حال ظهور است که نگرانی زیادی ایجاد می کند. نیپا هر لحظه می تواند شیوع یابد و یک بیماری همه گیر مقاوم به دارو را به وجود بیاورد. "

نیپا می تواند باعث مشکلات تنفسی شدید و التهاب حاد بافت مغزی شود و بسته به محل شیوع، میزان مرگ و میر آن از 40 تا 75 درصد است. خفاش های میوه خوار میزبان طبیعی این ویروس هستند.

بر اساس گزارش دوسالانه این بنیاد، این بیماری ویروسی یکی از 10 بیماری است که توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان بزرگترین خطر بهداشت عمومی معرفی شده است، ولی شرکت های دارویی به آن ها توجهی ندارند. این بیماری میزان مرگ و میر بالاتری نسبت به کرونا دارد ولی سرعت انتقال آن کمتر است.


این گزارش می گوید که علی رغم هشدارهایی که سال های قبل درباره ویروس های خانواده کرونا داده می شد، اما صنعت داروسازی و همچنین جامعه به طور کلی برای مواجهه با این بیماری آماده نبودند.

لازم به ذکر است که ویروس نیپا در سال 1999 در مالزی و سنگاپور کشف شد، و تا کنون دارو و یا واکسنی برای آن تولید نشده است و سازمان جهانی بهداشت آن را جزو بیماریهای در اولویت برای تحقیق و توسعه‌ی واکسن قرار داده است.

شیوع این بیماری در بنگلادش و هند به دلیل مصرف میوه و فراورده‌های میوه‌ای آلوده (شربت درخت نخل) به ادرار یا بزاق خفاش میوه‌خوار بود. انتقال انسان به انسان نیز در میان خانواده و افراد نزدیک به فرد آلوده گزارش شده است اما سرعت انتقال این ویروس در حال حاضر، چندان زیاد نیست و نگرانی اصلی این است که پیش از تولید واکسن و دارو برای چنین بیماری هایی شاهد جهش هایی در این ویروس ها باشیم که همانند کرونا موجب همه گیری در سراسر جهان شود هشدارهای سازمان بهداشت جهانی به منظور جلوگیری از تکرار چنین فجایعی است.

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها