کد خبر: 462113
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۲ ۱۲:۰۱:۱۷
| |

رییس اتاق بازرگانی ایران و گرجستان از پشت پرده ‌ها می‌گوید

کامیون‌های ایرانی و گرجی پشت مرزهای بسته

گرجستان با اعمال ممنوعیت‌های تازه‌ای باعث شده تا ورود کالای ایرانی به این کشور دچار وقفه شود. به‌طوری‌که روز گذشته خبری مبنی بر سرگردانی بیش از دوهفته‌ای 40 راننده کامیون گرجستانی در مرز ایران منتشر شد.

کامیون‌های ایرانی و گرجی پشت مرزهای بسته
کد خبر: 462113
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۲ ۱۲:۰۱:۱۷

اعتمادآنلاین| گرجستان با اعمال ممنوعیت‌های تازه‌ای باعث شده تا ورود کالای ایرانی به این کشور دچار وقفه شود. به‌طوری‌که روز گذشته خبری مبنی بر سرگردانی بیش از دوهفته‌ای 40 راننده کامیون گرجستانی در مرز ایران منتشر شد. موضوعی که رییس اتاق بازرگانی ایران و گرجستان آن را تایید می‌کند. اما ماجرای تعلل ورود کامیون‌های ایرانی به خاک گرجستان چیست؟ رییس اتاق بازرگانی ایران و گرجستان در گفت وگو با «تعادل» به تشریح این موضوع پرداخت. به گفته او، طی ماه‌های گذشته، ورود کامیون ایرانی به گرجستان ممنوع شده است و با وجود آنکه از طریق وزارت امورخارجه و اتاق ایران، پیگیر رفع این محدودیت بوده‌ایم، اما هنوز گشایشی حاصل نشده است.

از طرفی، یک سری از رانندگان و سرمایه‌گذاران ایرانی، اقدام به خرید کامیون گرجی کردند که بتوانند کالاهای ایرانی را با خودروی گرجی به این کشور حمل کنند اما از هفته گذشته، از ورود کامیون‌های گرجی هم که حامل محصولات ایرانی است جلوگیری به عمل آمده است. سیده فاطمه مقیمی می‌گوید که برطرف کردن این مشکل نیازمند مذاکرات دیپلماتیک از سوی دولت و نهادهای مسوول است. بنابه اظهارات مقیمی، منع ورود 400 کامیون، به منزله ممانعت از ورود کالاهای ایرانی به بازار گرجستان است و رفع این محدودیت‌ها از سوی دولت و در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور باید مورد پیگیری قرار گیرد؛ در غیر این صورت، بقای کالاهای ایرانی در بازار گرجستان با چالشی جدی مواجه ‌می‌شود.

سرگردانی 400 راننده کامیون گرجی

روز گذشته خبری مبنی بر سرگردانی بیش از دوهفته‌ای 40 راننده کامیون گرجستانی در مرز ایران منتشر شد. این رانندگان در دو پست بازرسی آستارا و بیله سوار، در مرز ایران و آذربایجان در انتظار خروج از مرز هستند. وزارت امور خارجه گرجستان در بیانیه‌ای که روز گذشته منتشر کرد، گفت که کنسول گرجستان در ایران برای ملاقات با رانندگان و آگاه شدن از وضعیت پیش آمده به این منطقه رفت. در این بیانیه همچنین آمده که «آنها (مسوولانی ایرانی) در تلاشند تا این مساله به موقع حل و فصل شده تا شهروندان گرجستان بتوانند به کشورشان بازگردند.» رییس اتاق بازرگانی ایران و گرجستان و عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران در خصوص ارتباط این خبر با ممانعت گرجستان از ورود کالاهای ایرانی به این کشور گفت: به دلیل آنکه گرجستان در مسیر توسعه قرار گرفته است، ساخت‌وساز در این کشور رونق بسیاری دارد.

از این رو، شرکت‌های ایرانی نیز توانستند، مصالح ساختمانی به این کشور صادر کنند؛ اما مساله‌ای که وجود دارد، آن است که طی ماه‌های گذشته، ورود کامیون ایرانی به گرجستان ممنوع شده است و با وجود آنکه از طریق وزارت امورخارجه و اتاق ایران، پیگیر رفع این محدودیت بوده‌ایم، هنوز گشایشی حاصل نشده است. بنابه اظهارات او، یک سری از رانندگان و سرمایه‌گذاران ایرانی، اقدام به خرید کامیون گرجی کردند که بتوانند کالاهای ایرانی را با خودروی گرجی به این کشور حمل کنند اما از هفته گذشته، از ورود کامیون‌های گرجی هم که حامل محصولات ایرانی است جلوگیری به عمل آمده است.

رییس اتاق مشترک ایران و گرجستان ادامه داد: این به منزله ممانعت از ورود کالاهای ایرانی به بازار گرجستان است و رفع این محدودیت‌ها از سوی دولت و در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور باید مورد پیگیری قرار گیرد؛ در غیر این صورت، بقای کالاهای ایرانی در بازار گرجستان با چالشی جدی مواجه ‌می‌شود. مقیمی گفت: ما این مساله را به وزارت امور خارجه، امور بین‌الملل اتاق ایران و هم به سفارت ایران منعکس کرده‌ایم. با توجه به اینکه سفیر ایران نیز به تازگی به گرجستان رفته‌اند قرار است تا مساله را پیگیری کنند. رییس اتاق بازرگانی ایران و گرجستان در رابطه با دلیل این اتفاق گفت: دلیل این اتفاق مشخص نیست و هیچ تنشی بین این دو کشور وجود ندارد. با توجه به سفر اخیر آقای «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران نیز امیدواریم که این مشکل نیز بر طرف گردد. با توجه به اینکه دکتر ظریف نسبت به این موضوع مطلع بودند، به احتمال زیاد این موضوع در نشست مطرح شده و حل و فصل خواهد شد.

چرا بازار گرجستان مهم است؟

رییس اتاق بازرگانی ایران و گرجستان و عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران، همچنین در گفت‌وگویی که با «پایگاه خبری اتاق تهران» داشته، مزیت‌های تجاری گرجستان برای ایران را مورد اشاره قرار داده و عنوان کرده که کشور گرجستان به دلیل قرار گرفتن در مسیرکریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی، ‌می‌تواند امکانات ویژه‌ای از جنبه لجستیک و تجارت در اختیار ایران قرار دهد؛ به بیان دیگر ایران ‌می‌تواند از این امکانات برای اتصال به بازارهای هدف خود بهره بگیرد و از طریق بنادری چون پوتی و باتومی ‌می‌تواند به بنادر اروپا و به‌ویژه کشور‌های اروپای شمالی و اقصی نقاط دنیا دسترسی پیدا کند. پوتی یکی از بزرگ‌ترین بنادر دریای سیاه و یکی از 30 بندر بزرگ و پیشرفته جهان است؛ به‌طوری که بخش عمده صادرات و واردات دریایی گرجستان از طریق این بندر انجام می‌شود. این بندر نه‌تنها برای گرجستان بلکه برای تأمین کالاهای موردنیاز کشورهای ارمنستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان نیز نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

مقیمی، با بیان اینکه «استفاده از بنادر و اراضی در گرجستان، معمولاً به صورت اجاره و شکلی از وقف است» ادامه داد: بخش‌هایی از بنادر پوتی و باتومی به همین علت به چینی‌ها و اماراتی‌ها اجاره داده شده و به هر حال تا حدودی فرصت‌ها از ایران سلب شده است؛ در حالی که اگر ایران ‌می‌توانست متولی سرمایه‌گذاری خارجی در آنجا باشد در مواجهه با تحریم‌ها از قدرت بیشتری برخوردار بود.

مقیمی با اشاره به اینکه گرجستان چند سالی است در میان کشورهای ناظر سازمان جهانی تجارت قرار گرفته است، توضیح داد: این کشور همچنین در حال تحکیم ارتباطات خود با اتحادیه اروپاست و از این رو، فرصت خوبی برای صادرات کالاهای ایرانی به این کشور و حتی صادرات مجدد آن فراهم آمده است. یکی از مزایای صادرات و صادرات مجدد از این کشور، عدم دریافت هیچ‌گونه تعرفه گمرکی است. البته پیش از این نیز ما شاهد اتفاقات اینچنینی بودیم واین نخستین‌بار نسیت که گرجستان دست به اقداماتی اینچنینی می‌زند. به نظر می‌رسد، برطرف کردن این مشکل نیازمند مذاکرات دیپلماتیک از سوی دولت و نهادهای مسوول باشد.

منبع: تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها