کد خبر: 462207
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۴ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

ایران با حضور عربستان در مذاکرات هسته‌ای سرسختانه مخالفت خواهد کرد

حسن بهشتی‌پور گفت‌: ایران با حضور عربستان در روند حل مشکل هسته‌ای سرسختانه مخالفت خواهد کرد که باید گفت این مخالفت منطقی است. همان‌طور که ایران در همکاری‌های هسته‌ای عربستان و فرانسه مداخله‌ای ندارد، قاعدتاً به دولت سعودی هم اجازه چنین اقدام مداخله‌جویانه‌ای نخواهد داد.

ایران با حضور عربستان در مذاکرات هسته‌ای سرسختانه مخالفت خواهد کرد
کد خبر: 462207
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۴ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| «حضور عربستان در مذاکرات هسته‌ای» در حالی از سوی فرانسه و چند کشور اروپایی دنبال می‌شود که اساساً چنین احتمالی با نظم حاکم بر دیپلماسی نظام بین‌الملل در تضاد است. با این حال دولت سعودی همچنان می‌کوشد تا این مساله موضوعیت پیدا کند.

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این ‌باره اظهار کرد: غرب در تلاش است برخی از کشورهای خاورمیانه مثل عربستان در مذاکرات هسته‌ای پیش رو حضور داشته باشند، این در حالی است که جمهوری اسلامی آشکارا با دولت سعودی و همچنین امارات اختلاف دارد. البته قبل از اظهارنظر درباره دخالت این کشورها در روند مذاکرات احتمالی هسته‌ای، قویاً تاکید می‌کنم مساله بین ایران و کشورهای منطقه باید از طریق گفت‌وگو و رایزنی‌های مستقیم حل شود.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: روشن است که ایران با حضور عربستان در روند حل مشکل هسته‌ای سرسختانه مخالفت خواهد کرد که باید گفت این مخالفت منطقی است. همان‌طور که ایران در همکاری‌های هسته‌ای عربستان و فرانسه مداخله‌ای ندارد، قاعدتاً به دولت سعودی هم اجازه چنین اقدام مداخله‌جویانه‌ای نخواهد داد. اگر آنها وارد گفت‌وگوهای مرتبط با برجام شوند، جمهوری اسلامی هم باید به بحث مناسبات عربستان با کشورهایی نظیر آمریکا و فرانسه ورود کند.

او تصریح کرد: طبیعی است که دولت عربستان نسبت به توان و همچنین فعالیت‌های هسته‌ای ایران بی‌تفاوت نباشد. در واقع دولت سعودی به منظور رفع دغدغه‌هایش باید شرایط را برای گفت‌وگوهای دوجانبه با ایران فراهم کند که البته فضای حاکم بر دیپلماسی خاورمیانه چنین احتمالی را دست‌کم در شرایط فعلی بعید می‌کند. گرچه در سال‌های گذشته بین ایران و عربستان پیمان امنیتی امضا شده بود که تحت تاثیر شرایط سال‌های گذشته به محاق رفته است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل توضیح داد: اگر مکرون این روزها در تلاش برای حضور عربستان در مذاکرات هسته‌ای است، دلیلی جز بهره‌برداری اقتصادی از دولت سعودی ندارد. مکرون و دیگر طرفداران این مساله را باید بدانند که دخالت عربستان در مذاکرات هسته‌ای اصلاً موضوعیت ندارد. به همین دلیل بود که سفر سعود الفیصل به وین در جریان نشست‌های هسته‌ای 2015 هم کاملاً بی‌نتیجه ماند.

حسن بهشتی‌پور در پایان گفت: در آخر ذکر این نکته را ضروری می‌دانم که تعامل ایران و عربستان حتماً به نفع هر 2 کشور و کل خاورمیانه خواهد بود.

چکیده گفت‌وگو با حسن بهشتی‌پور

-تعامل ایران و عربستان حتماً به نفع هر 2 کشور و کل خاورمیانه خواهد بود

-مکرون دلیلی جز بهره‌برداری اقتصادی از عربستان سعودی ندارد

-مساله بین ایران و کشورهای منطقه باید از طریق گفت‌وگو و رایزنی‌های مستقیم حل شود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها