کد خبر: 462349
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۳ ۱۲:۳۱:۰۲
| |

احمد مازنی، نماینده سابق مجلس:

نحوه برگزاری انتخابات به ستاد ملی کرونا واگذار شود / در روش دستی اشتباه در انتخابات بیشتر است تا روش الکترونیکی

یک نماینده سابق مجلس درباره برگزاری انتخابات گفت: با توجه به اینکه با بیماری کرونا مواجه هستیم و چشم‌انداز روشنی تا بهار 1400 در مورد واکسن و کاهش این بیماری وجود ندارد، مسئولیت تصمیم‌گیری در مورد شیوه برگزاری انتخابات ازجمله روش الکترونیک را به ستاد ملی مقابله با کرونا واگذار کنند.

نحوه برگزاری انتخابات به ستاد ملی کرونا واگذار شود /  در روش دستی اشتباه در انتخابات بیشتر است تا روش الکترونیکی
کد خبر: 462349
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۳ ۱۲:۳۱:۰۲

اعتمادآنلاین| نماینده پیشین مجلس گفت: بر اساس مطالعاتی که انجام دادم صاحب‌نظرانی که با مسائل فنی انتخابات الکترونیک آشنایی دارند، به نظر آنها برگزاری انتخابات به صورت دستی به مراتب بیشتر از انتخابات به صورت الکترونیک مشکل ایجاد می کند و اگر در روش الکترونیک احتمال تقلب وجود دارد در روش دستی به مراتب این اشتباه، بیشتر است.

«حجت‌الاسلام احمد مازنی»، نماینده سابق مجلس، درخصوص اعلام وزارت کشور در مورد عدم برگزاری الکترونیکی انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: اولا مسئولان باید به اصل ضرورت مشارکت بالای مردم در این دوره از انتخابات توجه کنند. بر اساس قانون اساسی همه ارکان حکومت که شورای نگهبان هم بخشی از این ارکان است باید به عنوان وظیفه قانونی و تکلیف قانونی خود، مشارکت بالا و حداکثری را در دستور کار قرار بدهند.

او گفت: تجربه انتخابات سال 98 مجلس واقعا تجربه خوبی نبود و رکورد مشارکت پایین زده شد. مخصوصا در مرحله دوم انتخابات مجلس یازدهم که در برخی از حوزه‌های انتخابیه درصد مشارکت واقعا فاجعه آمیز بود. من نمی دانم به این مسائل چرا توجه نمی شود؟

حجت‌الاسلام مازنی در ادامه با اشاره به شرایط کرونایی و با بیان اینکه کرونا یک مسئله بین‌المللی بوده و هیچ تردیدی در آن نیست، خاطرنشان کرد: اگر بگوییم عواملی چون کاهش اعتماد عمومی، رد صلاحیت نامزدها و سایر عوامل کاهش مشارکت از جمله موارد اختلافی است اما یک اصل که در آن هیچ اختلافی نیست این است که ما در حال حاضر با ویروس کووید 19 روبرو هستیم که این ویروس و شیوع آن، باعث می شود مردم تجمع نکنند. ما خود دعوت به عدم تجمع و عدم حضور در مجامع و دورهمی‌ها می کنیم، حرم‌ها را بستیم و مجالس و مراسم اهل بیت و مجالس شادی و عروسی را تعطیل کردیم و برای همه این مسائل راه حل‌های دیگری را پیش بینی کردیم.

او ادامه داد: بنابراین برای انتخابات یکی از راه حل‌ها استفاده از روش الکترونیک و مجازی هست که حتی مقام معظم رهبری در برنامه‌های مذهبی، سیاسی و اجتماعی، از این روش استفاده می کنند. دولت به صرف اینکه بگوید ما با شورای نگهبان به جمع‌بندی نرسیدیم این کافی نیست و مسئولیت از دوش دولت ساقط نمی شود. وزارت کشور نباید تنها بماند. کل دولت باید به کمک وزارت کشور بیاید و خود رئیس جمهور وارد عمل شود.

مازنی با بیان این مطلب که چند پیشنهاد مشخص دارم که تا دیر نشده خواهش می کنم از جناب آقای روحانی که به این پیشنهادها توجه کنند، عنوان کرد: پیشنهاد اول من این است که با توجه به اینکه ما با بیماری کرونا مواجه هستیم و چشم انداز روشنی تا بهار سال 1400 در مورد واکسن و کاهش این بیماری نه در ایران و نه در هیچ جای دنیا وجود ندارد، مسئولیت تصمیم گیری در مورد شیوه برگزاری انتخابات از جمله روش الکترونیک را به ستاد ملی مقابله با کرونا واگذار کنند. به هرحال به حکم عقل، سلامت مردم بر هر چیزی ترجیح دارد و از طرفی، اگر ما بخواهیم برنامه‌های پیش روی کشور را پیش ببریم باید به سلامت مردم توجه کنیم و این بهانه را حداقل از دست کسانی که شاید انگیزه‌های قویتر برای شرکت در انتخابات ندارند، بگیریم.

او افزود: این بخش را به ستاد ملی مبارزه با کرونا ببریم و راه حل‌ها را از درون ستاد استخراج کنیم همانطور که مقام معظم رهبری بارها فرمودند تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا لازم‌الاجرا بوده و همه باید رعایت کنند. ما از معدود کشورهایی هستیم که انتخابات در آن به صورت دستی انجام می شود، برای برگزاری انتخابات به روش الکترونیک موانعی از جمله دغدغه هک شدن، سوءاستفاده عوامل اجرایی که به نوعی در ارتباط با انتخابات هستند برای ناظرین وجود دارد. بر اساس مطالعاتی که انجام شده صاحب نظرانی که با مسائل فنی انتخابات الکترونیک آشنایی دارند، به نظر آنها برگزاری انتخابات به صورت دستی به مراتب بیشتر از انتخابات به صورت الکترونیک مشکل ایجاد می کند و اگر در روش الکترونیک احتمال تقلب وجود دارد در روش دستی به مراتب امکان این احتمال، بیشتر است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: باید به این روش علمی اعتماد کرد و اگر احساس می کنند ممکن است هک صورت گیرد، این سیستم را به صورت آزمایشی اجرا کنند و بگویند که هر کس بتواند این سیستم را هک کند یک جایزه قابل توجه به او داده می شود. از این روش می توانند برای اطمینان بیشتر استفاده کنند. نکته دیگر این که من فکر می کنم شورای نگهبان در مورد افزایش مشارکت مردم به صورت الکترونیک و یا اینکه انتخابات به جای یک روز چند روز برگزار شود دچار ابهام است که تا به حال این پیشنهادهای دولت را نپسندیده است. بررسی‌های میدانی که از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران انجام شده حاکی از این است که در شرایط شیوع ویروس کرونا انتخابات در برخی کشورها در 5 یا 7 روز یا بیشتر برگزار شده است. در کره جنوبی، روسیه، ایالات متحده که در جریان اخبار آن بودیم بیش از 2 ماه برگزاری انتخابات به طول انجامید. ابهامی که در حال حاضر وجود دارد این است که انتخابات در ایران طبق قانون باید در یک روز جمعه و تعطیل برگزار شود که شروع آن از 1 بامداد تا 24 معقول نیست بنابراین از 8 صبح شروع می کنند و قانونی نیست که از ساعت 24 به بعد تمدید کنند.

مازنی ادامه داد: این قانون که وحی منزل نیست. این قانون در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و شورای نگهبان تایید کرده و یا مجمع تشخیص نظر داده است بنابراین همین مسیر قانونی بار دیگر طی شود. من فکر می کنم که دولت در این زمینه کوتاهی نکند و اگر لازم باشد شورای نگهبان این آمادگی را داشته باشد که لایحه سه فوریتی برای اصلاح قانون انتخابات توسط دولت تهیه شود تا انتخابات خردادماه را در چند روز برگزار کنند. هم چنین سایر روش‌ها مثل روش الکترونیک یا روش بردن صندوق به درب منازل پس از ثبت مشخصات رای دهندگان از طریق موبایل انجام شود. با همین اطلاعاتی که مردم در سامانه‌های مختلف دولتی دارند در همین سامانه‌ها ثبت نام کنند و روز بعد صندوق را در درب منازل ببرند و مردم با رعایت پروتکل رای خود را به صندوق بیندازند.

او با بیان اینکه در تهران چند انتخابات داریم؛ ریاست جمهوری، شورای شهر، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و میان دوره ای مجلس خبرگان، گفت: برای 4 انتخابات یک رای دهنده 4 جا باید ثبت نام کند. یک فرم تهیه کنند و 4 تا برگ رای و یک برگ مشخصات بگذارند البته همین هم ظاهرا گفته شده که قانونی نیست. ما در جمهوری اسلامی هیچ بن بستی نداریم حتی اگر نیاز شد از مقام معظم رهبری کمک بگیرند که آن بزرگوار دستور ویژه ای برای رسیدگی ویژه بدهند. ما در خیلی از مسائل از حکم حکومتی استفاده کردیم که بن بست‌ها شکسته شود.

مازنی در پایان تصریح کرد: برای جمهوری اسلامی و مردم ایران خوب نیست که مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری پایین باشد و هیچ بهانه ای پذیرفته نمی شود، بهانه فقط شاید شیوع کرونا باشد، با همین شرایط آمریکا و روسیه هم انتخابات برگزار کردند. باید تمرکز کرد که انتخابات چگونه برگزار شود تا هم مردم سالم بوده و هم انگیزه مشارکت داشته باشند. موتور محرک خود دولت هست، رئیس جمهور و شورای نگهبان به کمک وزارت کشور بیایند و مسلما یاری مقام معظم رهبری هم می تواند به کار سرعت بدهد که انتخابات به نوعی برگزار شود که ما بهانه کرونا و اینکه مردم نتوانستند در انتخابات شرکت کنند را نداشته باشیم.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها