مجلس با دست خود حکم شکستش را مقابل دولت امضا کرد؟

رییس سازمان برنامه و بودجه در جلسه روز گذشته مجلس، نه تنها برای جلب نظر نمایندگان حاضر به مماشات با آنان نشد، بلکه صراحتا انگشت اتهام را به سمت مجلس و اعضای کمیسیون تلفیق بلند کرد و از تغییرات بودجه انتقاد کرد. او حتی پای قالیباف را نیز به میانه ماجرا کشید و از آمار محرمانه فروش نفت جمهوری اسلامی پس از اعمال شدیدترین تحریم‌های اقتصادی تاریخ جهان سخن گفت. اظهاراتی که قالیباف را به واکنش واداشت اما از قرار معلوم این دقیقا همان چیزی بود که دولت انتظارش را می‌کشید.

مجلس با دست خود حکم شکستش را مقابل دولت امضا کرد؟
کد خبر: 462661
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۵ ۰۷:۱۲:۵۸

اعتمادآنلاین| کلیات بودجه رد شد. این شاید مهم‌ترین خبری باشد که روز گذشته منتشر شد و بار دیگر توجهات افکار عمومی و ناظران و فعالان سیاسی را به روابط قوای مجریه و مقننه جلب کرد. یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از همان نخستین روز آغاز به کار خود تا امروز بیشترین کش‌وقوس‌های ممکنه را با دولت دوازدهمی داشته که تنها چند ماه تا پایان عمر کاری فاصله دارد. بیراه نیست اگر بگوییم نمایندگان تمام هم و غم خود را معطوف پاستور و اهالی‌اش کردند و در عوض بطور روزانه قیمت‌ها در بازار افزایش یافت، پول ملی سقوط کرد، فعالان سیاسی محدودتر شدند و بعضا و برخلاف مجلس دهم، این‌بار صدایی از پارلمان بلند نشد. نمایندگان همه قصورات کشور را متوجه دولت می‌دانند و از این رو ابایی از آن ندارند که آرزوی پایان دولت دوازدهم را کنند. آنان در تمام این مدت نقش اول سریال جنجال‌های دولت بودند. جنجالی که تبدیل لایحه بودجه قوه مجریه به طرح قوه مقننه تنها قسمتی از آن بود. قسمتی که اگرچه آن را نمایندگان آغاز کردند ولی از قرار معلوم و با در نظرگیری اتفاقاتی که روز گذشته در صحن علنی مجلس رخ داد که ناظران از آن به عنوان گل به خودی مجلس یاد می‌کنند، باید گفت که پایانش به دست دولتی‌ها رقم خواهد خورد.


پروژه عصبانی‌سازی پارلمان


ماجرا از آنجا آغاز شد که دولت به صراحت مخالفت خود با تغییر «شاکله بودجه» را اعلام کرد ولی نمایندگان گوش‌شان بدهکار این اظهارات نبود که نبود پس دولت راهی را برگزید که احتمالا به ذهن کمتر کسی خطور می‌کرد. راهی که شاید ناشی از تجربه حدود 20 سال حضور حسن روحانی در مجلس جمهوری اسلامی باشد. رسم بر آن است که دولت خواستار تصویب کلیات لایحه خود در مجلس است تا بتواند با تعامل نمایندگان، بودجه مورد نظر خویش برای اداره کشور را به تصویب برساند ولی تغییرات ایجاد شده در بودجه سبب شد تا دولت راه دیگری در پیش بگیرد. راهی که با توجه بیشتر به اظهارات نوبخت شاید عیان شود. رییس سازمان برنامه و بودجه در جلسه روز گذشته مجلس، نه تنها برای جلب نظر نمایندگان حاضر به مماشات با آنان نشد، بلکه صراحتا انگشت اتهام را به سمت مجلس و اعضای کمیسیون تلفیق بلند کرد و از تغییرات بودجه انتقاد کرد. او حتی پای قالیباف را نیز به میانه ماجرا کشید و از آمار محرمانه فروش نفت جمهوری اسلامی پس از اعمال شدیدترین تحریم‌های اقتصادی تاریخ جهان سخن گفت. اظهاراتی که قالیباف را به واکنش واداشت اما از قرار معلوم این دقیقا همان چیزی بود که دولت انتظارش را می‌کشید.


همه این زد و خوردها در نهایت سبب شد تا کلیات لایحه بودجه در مجلس رد شود و لایحه برای اصلاح آن هم ظرف مدت 2 هفته به مجلس ارسال شود. خبرگزاری‌های اصولگرا رد کلیات بودجه را نتیجه اقدامات نوبخت اعلام کردند و نمایندگان نیز از سوی دیگر به تایید این مساله پرداختند. مالک شریعتی‌نیاسر، نماینده تهران در همین راستا گفت: «دلیل مخالفت با کلیات بودجه، مخالفت نوبخت به عنوان نماینده دولت با اصلاحات انجام شده توسط کمیسیون تلفیق بود و اینکه اعلام کرد ما این اصلاحات را قبول و اجرا نمی‌کنیم.»


دولت چه می‌خواهد؟


حال سوال آن است که رد کلیات بودجه در مجلس چطور می‌تواند مطالبات دولت را فراهم آورد؟ با رد بودجه، دولت 2 هفته برای اصلاح آن فرصت دارد. پس از آن صحن علنی باید کلیات بودجه اصلاحی را به رای بگذارد و در صورت تایید، کمیسیون تلفیق دوباره با دولت برای بررسی بودجه نشست‌هایی را برگزار خواهد کرد. این یعنی دولت می‌تواند با بهره‌گیری از این فرصت دو هفته‌ای، اولا برخی مواد بودجه را تغییر دهد و سپس در تلفیق، تلاش کند نمایندگان را با خود همسو کند و اصلاحاتی را ترتیب دهد که نه تنها شاکله بودجه را به هم نریزد بلکه مطالبات مجلس را نیز فراهم آورد. دوما، از بلایی که کمیسیون تلفیق بر سر لایحه اولیه آورده بود، به سلامت عبور کند اما این مساله مستلزم همراهی پاستور و بهارستان است. علی ربیعی در همین راستا در جریان نشست خبری خود به عنوان سخنگوی دولت بیان کرد: «دولت آماده است با همه توان خود در کنار مجلس اصلاحات مورد نظر لایحه بودجه را بدون اینکه شاکله تغییر کند و درآمدهای واهی پیش‌بینی کنیم، انجام دهد. این آمادگی را داریم که گفت‌وگوهای زیادی در این زمینه صورت بگیرد و در زمان مشخص بتوانیم بودجه بدون اشکال را به تصویب مجلس برسانیم.»


مجلس باخت؟


با این حال نمی‌توان نمایندگان را بازنده مطلق نشست روز گذشته مجلس دانست. آنان با دست خود بودجه‌ای که می‌توانستند براساس میل و نظرشان اصلاح کنند را رد کردند و دوباره همه‌چیز را به نقطه صفر برگردانده و فرصتی مغتنم را در اختیار دولت قرار دادند ولی در عوض تیترهای رسانه‌ای دهن پرکنی به دست آوردند. آنان امروز خود را در مقابل بدنه اجتماعی‌شان سربلند می‌دانند چراکه بودجه را برای اصلاح رد کرده‌اند کمااینکه رییس مجلس در همین راستا در توییتر خود نوشته است: «‏متأسفانه دولت با وجود تعاملات مجلس، اراده‌ای برای اجرای بودجه اصلاح‌شده ضد رانت و تبعیض نداشت. تنها راه پیش روی نمایندگان برای هدایت دولت به سمت اصلاح لایحه تورم‌زا و رانتی، رد کلیات بودجه بود. امیدواریم دولت با استفاده از راهکارهای تخصصی کمیسیون تلفیق، لایحه اصلاح‌شده ارایه کند.» آنچه در این میان می‌تواند شادمانی دولت را برهم زده و دوباره اوضاع را به نفع بخشی از مجلس تغییر دهد، بودجه سه‌دوازدهم است. پایداری‌ها از حالا تلاش‌هایی را برای این مساله آغاز کرده‌اند و در صورت رد کلیات لایحه اصلاحی که دولت برای بودجه به مجلس تقدیم می‌کند، احتمالا این مساله محقق خواهد شد و این یعنی دولت حالا نیازمند همراهی قالیبافی است که دیروز 148 رای منفی به خواستش در مجلس داده شد.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها