کد خبر: 462706
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۵ ۰۸:۴۸:۴۹
| |

آسو جواهری؛ داوری که به خاطر یک کار پژوهشی محروم شد

آسو جواهری یکی از داوران باتجربه‌ای است که با بهانه‌های عجیب مانند پژوهشگری و تحقیق در زمینه جامعه‌شناسی ورزش، مطالعات جنسیت و اقتصاد سیاسی ورزش تهدید به محرومیت شد و حتی هفته‌ها ابلاغی برای قضاوت در لیگ نداشت و هنوز هم مشخص نیست که آیا محرومیتش به پایان رسیده یا خیر؟

آسو جواهری؛ داوری که به خاطر یک کار پژوهشی محروم شد
کد خبر: 462706
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۵ ۰۸:۴۸:۴۹

اعتمادآنلاین| چندی است که نام‌های جدیدی از داوران در لیگ برتر فوتبال زنان می‌بینیم، کسانی که یا برای اولین بار در لیگ برتر سوت می‌زنند و یا آنقدر تجربه کمی دارند که صدای مربیان را هم درآورده‌اند. اوج اعتراض به اشتباهات داوری آنجا بود که تیم شهرداری بم به عنوان مدافع قهرمانی بیانیه‌ای تند را منتشر کرد و مدعی مهندسی لیگ شد.

هر چند بیانیه بم در مورد مهندسی لیگ کلی و مبهم بود اما قطعا اشتباهات داوری نقش مهمی در ایجاد تنش داشت. ضمن اینکه مربیانی زیادی در مصاحبه‌های خود از داوران درخواست کرده و می‌کنند که همچون بازیکنان و مربیان نسبت به ارتقاء سطح خود تلاش کنند تا با قضاوت‌های پر از اشتباه زحمات آنها را برباد ندهند.

بی‌راه نیست اگر بگوییم گاه اشتباهات داوری می‌تواند مانع رسیدن یک تیم به حق خود شود. فقط کافی است شرایط حساس گروه اول مسابقات را در نظر بگیریم که سه تیم شهرداری بم، سپاهان اصفهان و ذوب‌آهن اصفهان شانس صعود به مرحله نهایی را دارند و اشتباه در این مسابقات را نمی‌توان با جمله کلیشه ای که "اشتباه جزئی از داوری است،" توجیه کرد چرا هر کدام از این تیم‌ها چندصد میلیون تومان هزینه صرف کرده‌اند تا چهره یک مدعی به خود بگیرند.

اینجا دقیقا جایی است که پای کمیته داوران وسط می‌آید که باید با حساسیت چینش داوران را انجام دهد، جوان‌گرایی را مطابق با اصول دنبال کند، نسبت به آموزش و ارتقاء داوران اقدام کند، از کنار اشتباهات به سادگی رد نشود و با بهانه‌های عجیب داوران با تجربه خود را خانه‌نشین نکند.

آسو جواهری یکی از داوران باتجربه‌ای است که با بهانه‌های عجیب مانند پژوهشگری و تحقیق در زمینه جامعه‌شناسی ورزش، مطالعات جنسیت و اقتصاد سیاسی ورزش تهدید به محرومیت شد و حتی هفته‌ها ابلاغی برای قضاوت در لیگ نداشت و هنوز هم مشخص نیست که آیا محرومیتش به پایان رسیده یا خیر؟ این داور در 10 هفته تنها 4 قضاوت داشته که سه هفته آن در نیم فصل اول بوده است.

جواهری پس از نیم فصل اول بار دیگر با مسئولان کمیته داوران صحبت و تاکید می‌کند که به فعالیت خود در زمینه پژوهشگری ورزش ادامه می‌دهد. پس از آن خبری از قضاوت در لیگ نبود تا اینکه بعد از رسانه‌ای شدن ماجرای محرومیتش به عنوان داور چهارم دیداری کاملا یک طرفه که با حساب 17 بر صفر به سود وچان کردستان به پایان رسید، انتخاب شد؛ انتخابی که گویا بیشتر برای فرار از فشار رسانه ای بود.

مقایسه تعداد قضاوت‌های جواهری در لیگ با برخی داوران کم تجربه نشان می‌دهد که تعداد قضاوت‌های برخی از کم تجربه‌ها برابر و گاهی بیشتر از داوران باتجربه است. چهره‌های ناشناسی که فصل گذشته به لطف هدایت ممبینی و محرومیت 30 داور زن به دلیل درخواست مطالباتشان، وارد لیگ شدند، حالا این فرصت را پیدا کرده‌اند که از داور چهارم به جایگاهی برسند که داور وسط مسابقات شوند. این سرعت حرکت باعث افزایش درصد خطای قضاوت شده و با جست‌وجویی ساده می‌توان مصاحبه‌های مختلفی را در مورد انتقاد به عملکرد برخی داوران پیدا کرد.

کمیته داوران فدراسیون فوتبال باید موضع خود را در قبال آسو جواهری اعلام کند. داوری که سال‌ها زحمت کشیده و تجربه کسب کرده است، امروز در شرایطی قرار دارد که نمی‌داند محروم شده یا باز هم فرصت قضاوت را خواهد داشت‌.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها