کد خبر: 462907
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۷ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

لازم است روزانه 10 هزار قدم راه برویم؟

توصیه بسیاری از متخصصان حوزه سلامت این است که روزانه زمان مشخصی را به پیاده‌روی اختصاص دهیم. حال این سؤال برای ما پیش می‌آید که چه مقدار پیاده‌روی برای ما لازم است؟ برخی معتقدند که باید 10 هزار قدم راه رفت؛ اما این مسأله چقدر صحت دارد؟

لازم است روزانه 10 هزار قدم راه برویم؟
کد خبر: 462907
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۷ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| وقتی صحبت از تناسب اندام و سلامتی می‌شود این فکر به ذهن ما خطور می‌کند که باید روزانه زمانی را به پیاده‌روی اختصاص دهیم. برخی کارشناسان عقیده دارند که باید 10 هزار قدم در روز راه رفت. ممکن است دستیابی به این هدف به ویژه در زندگی امروزه که مشغله‌های کاری بیشتر شده، خسته‌کننده و ناامید کننده باشد؛ اما واقعا این عدد از کجا آمده است؟

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، عبارت 10هزار گام از نام تجاری گام‌شماری در ژاپن گرفته شده که ساعت‌سازی یاماسا در سال 1965 آن را عرضه کرد. نام این برند manpo-kei و به معنای 10 هزار قدم است.

در روم باستان، فاصله‌ها را با شمارش گام‌ها اندازه‌گیری می‌کردند. در حقیقت واژه مایل (mile) از عبارت لاتین mila passume نشات گرفته که به معنی هزار گام است. هر فرد به طور متوسط در هر دقیقه حدود 100 گام برمی‌دارد؛ یعنی برای پیمودن یک مایل، که معادل هزار و 609 کیلومتر است، تقریباً کمتر از 30 دقیقه باید راه برود و برای اینکه فرد به هدف 10 هزار قدم برسد باید بین 4 تا 5 مایل (حدود 8 کیلومتر) در روز پیاده‌روی کند که این میزان نزدیک به 2 ساعت به طول می‌انجامد.

پیاده روی

تکنیک پیاده روی 10 هزار گام در روز برای کاهش وزن و سلامتی قلب و روان مفید است و باعث بهبود عملکرد قلب می‌شود. همچنین خطر ابتلا به دیابت و برخی بیماری‌های مزمن از جمله سرطان‌ها و زوال عقل را کاهش می‌دهد؛ سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و حتی به بهبود شرایط افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می‌کند. هر چه افراد قدم‌های بیشتری بپیمایند، خطر مرگ نیز به همان میزان کاهش می‌یابد.

درحالی‌که سازمان بهداشت جهانی به بزرگسالان توصیه می‌کند که دست کم 150 دقیقه در هفته فعالیت بدنی متوسط (یا 75 دقیقه فعالیت بدنی سنگین) داشته باشند، تحقیقات نشان می‌دهد که حتی انجام فعالیت‌های بدنی سبک نیز می‌تواند سلامتی شما را تضمین کند و پیاده‌روی در طول روز می‌تواند به اندازه 150 دقیقه فعالیت در هفته کارآمد باشد.

همچنین فعالیت بدنی باعث می‌شود تا مضرات زیاد نشستن در طول روز کاهش یابد. افرادی که به مدت 8 ساعت یا بیشتر در طول روز می‌نشینند در مقایسه با افرادی که کمتر از 4 ساعت می‌نشینند، 59% بیشتر در معرض خطر مرگ هستند. محققان دریافتند که اگر شخص 60-75 دقیقه در روز فعالیت بدنی متوسط انجام دهد، خطر مرگ به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. بنابراین پیاده‌روی سریع اثرات منفی زیاد نشستن را کاهش می‌دهد و در سلامتی شما نقش به‌سزایی دارد.

گزارش‌های دانشگاه تگزاس حاکی از آن است که اگر روزانه کمتر از 5 هزار قدم راه بروید، توانایی بدن برای چربی‌سوزی کاهش پیدا می‌کند و این تجمع چربی در بدن باعث ایجاد دیابت شده و احتمال ابتلا فرد به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد.

توصیه می‌شود که برای رسیدن به هدف 10 هزار گام در روز پیاده به سرکار بروید. روزانه 2 هزار قدم به قدم‌های قبل اضافه کنید. همچنین جهت ملاقات با دوستان خود به جای رفتن به کافه، پیاده‌روی را پیشنهاد دهید. با این حال بر اساس تحقیقات فعلی به نظر می‌رسد که 10 هزار قدم پیاده‌روی در روز برای سلامتی ضروری نیست؛ چرا که نصف این مقدار نیز می‌تواند مفید واقع شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها