کد خبر: 463046
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۷ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

مهدی تقوی، کارشناس مسائل اقتصادی، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

دست‌اندرکاران تاثیر گرانی ارز بر واردات دارو را کمتر کنند

مهدی تقوی گفت: در ایران بنا به دلایلی امکان تولید بخشی از داروهای درمانی را نداریم که این امر باعث می‌شود با سیر صعودی دلار، دارو در ایران کمیاب شده و در نتیجه بیماران گرفتار شوند و امیدشان از علاج ناامید شود.

دست‌اندرکاران تاثیر گرانی ارز بر واردات دارو را کمتر کنند
کد خبر: 463046
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۷ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| گرهی که در اقتصاد ایران افتاده است، گویی خیال باز شدن ندارد. به همین دلیل مواردی مهم نظیر تامین دارو و همچنین دسترسی به اقلام بهداشتی برای ایمن شدن در قبال بیماری‌های گوناگون از جمله ویروس کرونا به دلیل گرانی برای مردم دشوار شده است.

مهدی تقوی، کارشناس مسائل اقتصادی، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در همین رابطه اظهار داشت: نرخ ارز همیشه در مناسبات اقتصادی، مخصوصا قیمت کالاهای مصرفی تاثیر می‌گذارد و به همین دلیل تصمیم‌گیران بخش مدیریت اقتصادی کشور باید شرایط را طوری مدیریت کنند تا تولیدکنندگان و البته مردم با بالا و پایین شدن نرخ ارز متضرر نشوند.

استاد دانشگاه علامه ‌طباطبایی در ادامه سخنانش گفت: به عنوان مثال ما در ایران بنا به دلایلی امکان تولید بخشی از داروهای درمانی را نداریم که این امر باعث می‌شود با سیر صعودی دلار، دارو در ایران کمیاب شده و در نتیجه بیماران گرفتار و از علاج ناامید شوند. این توضیح موید این قضیه است که دست‌اندرکاران با در نظر گرفتن الزام‌های ضروری، تاثیر گرانی ارز بر واردات دارو را کمتر کنند. کشور ما به قدری پتانسیل دارد که برای تامین دارو جهت بیماران کارهای لازم را انجام بدهیم.

او همچنین تصریح کرد: نمایندگان مجلس باید از اختیار قانون‌نویسی استفاده کرده و دولت را مجاب کنند تا با تنظیم دقیق و صحیح بودجه، شرایطی را به وجود بیاورند که «ضروریات» در دسترس عموم قرار بگیرد. همه می‌دانند اقلام درمانی، موارد مربوط به خورد و خوراک و در شرایط کرونایی مواد بهداشتی چیزهایی هستند که حتما باید با قیمت مناسب در اختیار همه مردم قرار بگیرد تا از آسیب رسیدن به قشر ضعیف جلوگیری شود.

وی توضیح داد: البته ناگفته پیداست دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در طول 4 سالی که قدرت داشت، خرابکاری‌های زیادی علیه ایران انجام داد که خوشبختانه با رای مردم آمریکا کنار رفت. به نظر من جو بایدن فردی منطقی است و اگر بتوانیم با رئیس فعلی دولت ایالات متحده به تفاهمی حتی حداقللی برسیم، بی‌شک مشکلات مردم حتی‌المقدور کاهش پیدا کند و بلکه جامعه کمی به آرامش برسد.

مهدی تقوی در پایان گفت: اگر در تصیمم‌گیری دقیق باشیم، مشکلات اقتصادی برطرف شدنی هستند.

چکیده گفت‌وگو با مهدی تقوی

-تولیدکنندگان ومردم نباید با بالا و پایین شدن نرخ ارز متضرر شوند

-کالاهای ضروری باید در دسترس عموم قرار بگیرد

-اگر در تصیمم‌گیری دقیق باشیم، مشکلات اقتصادی برطرف شدنی هستند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها