گزارش «اعتمادآنلاین» از نشست انجمن اسلامی معلمان ایران:

در همایش «مردم و انتخابات 1400» چه گذشت؟

نشست انجمن اسلامی معلمان ایران امروز، پنحشنبه 16 بهمن‌ماه، در سالن فجر، با حضور و سخنرانی محمدرضا عارف و ابراهیم اصغرزاده فعالان سیاسی اصلاح‌طلب برگزار شد. مردم و انتخابات 1400، موضوع این همایش بود و مهمانان در این باره صحبت کردند.

در همایش «مردم و انتخابات 1400» چه گذشت؟
کد خبر: 463047
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۶ ۱۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| نشست انجمن اسلامی معلمان کشور امروز، پنحشنبه 16 بهمن ماه، در سالن فجر، با حضور محمدرضا عارف و ابراهیم اصغرزاده فعالان سیاسی اصلاح‌طلب برگزار شد. مردم و انتخابات 1400، موضوع این همایش بود و مهمانان در این باره صحبت کردند.

مهندس اسلامی، قائم مقام انجمن اسلامی معلم‌های ایران، در ابتدای این نشست، ضمن تبریک میلاد حضرت زهرا (س) و سالگرد انقلاب اسلامی و خیر مقدم به مهمانان گفت: مختصری درباره همایش امروز به شما عرض می‌کنم. بحث این همایش درباره مردم و انتخابات 1400 است، آن هم در این فضای سرد و مایوس‌کننده و یخ‌زده‌ای که در کشور و در بحث انتخابات حاکم است. ما به عنوان جامعه فرهنگی در آموزش و پروش نسبت به سرنوشت خودمان حساس هستیم و نمی‌توانیم شاهد این باشیم که در این فضای سرد که برخی عملکردها باعث ایجاد آن شده است، نسبت به سرنوشت خودمان بی‌توجه باشیم.

اسلامی ادامه داد: وظیفه خودمان دانستیم بر اساس رسالت‌مان برای خود استراتژی‌ای تعریف کنیم تحت عنوان کنشگری فعال در بحث انتخابات 1400. برنامه‌هایی را در کار خود گذاشتیم از جمله کارگروه‌هایی که در شورای مرکزی به این بحث می‌پردازد و یکی از خروجی‌های آن همین همایشی است که در خدمت همه مردم ایران هستیم تا مردم نسبت به سرنوشت و آینده خودشان مایوس و بی‌تفاوت نباشند.

اسلامی با تاکید بر اینکه «حضور آگاهانه مردم در انتخابات از جمله مهم‌ترین اهداف ماست»، گفت: جهت استحضار مهمان عزیزمان و دکتر عارف عرض می‌کنیم که اینجانب به نمایندگی از سایرین که در جلسه صبح هم وجود داشت، پیرامون مسائل صنفی و سیاسی بحث کردیم. نهایتاً بعد از آن جلسه در خدمت شما هستیم. باشد که خروجی این جلسات ابتدا برای جامعه فرهنگی و به صورت عموم برای عامه مردم ایران و 400 شهرستانی که در سراسر کشور شعبه رسمی و فعال داریم، مفید باشد و استارتی شود برای ورود به انتخابات 1400 و تحرکی آگاهانه که در جامعه ایجاد می‌شود. اگر بتوانیم مردم را به صورت آگاهانه به یک انتخاب درست سمت و سو بدهیم، می‌تواند حرکتی رو به جلو برای جامعه ایران و جامعه فرهنگی باشد.

خواجوی، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان، در ادامه این برنامه پیام سیدمحمد خاتمی را خواند. در بخشی از این پیام آمده بود: «جمهوریت، بستر حاکمیت ملت بر سرنوشت خود و تبدیل‌کننده انسان از رعیت به شهروند است. و اسلامیت مایه تاریخ ماست که فرهنگی ایرانی را از هر قوم و گرایش با اسلام عزیز، پویایی و قوام داده است. جمهوریت یعنی نظام مردم‌سالاری که مبتنی بر عدالت و برابری و آزادی است و اسلام تاکیدکننده بر ارزش‌ها و فضیلت‌هایی است که مایه سعادت و برخورداری انسان می‌شود. اینک آنچه بر عهده ماست نگهداری از این دستاورد بزرگ و خواست تاریخی مردم و میزان قرار دادن آن برای ارزیابی آنچه در عمل تحقق یافته و آنچه می‌باید تحقق یابد، است. معلمان از جمله پیشتازان این انقلاب بودند و دانش‌آموزان عزیز جایگاه والایی از جمله در جنگ تحمیلی و انقلاب داشتند.»

مردم احساس می‌کنند حضور و غیبت آنها تاثیری ندارد

محمدرضا عارف، نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، مهمان بعدی این همایش بود. عارف در ابتدای سخنان خود ضمن ابراز خرسندی از حضور در چنین جمعی گفت: خوشحالم که افتخار حضور در جمع نخبگان کشور و انجمن اسلامی معلمان نصیب من شد. اگر چه حس می‌کنم در خانه خودم هستم چون خودم را جزو این جمع و همچنین شاگردان معلمان این جمع می‌دانم، همان کسانی که حق بر گردن ما دارند. معلمان ابتدایی نقش کلیدی در تربیت همه ما داشتند و از حضور در این جمع احساس افتخار می‌کنم. به زنان پرتلاش و سختکوش کشور روز زن و میلاد حضرت زهرا(س) را تبریک می‌گویم.

08

او ادامه داد: انجمن معلمان را باید یکی از تشکل‌های پیشتاز و تاثیرگذار در جریان اصلاحات و در کشور دانست چرا که نقش بسزایی در رویدادهای مختلف کشور داشته و مردم هنوز انتظارات بیشتری هم از آن دارند. اگر بخواهیم به روش نرم از آسیب‌ها و بحران‌های اجتماعی عبور کنیم، راهی جز استفاده از معلمان نداریم. اما به دلایلی نتوانستیم این نقش را به خوبی تبیین و هدایت کنیم.

عارف با اشاره به دوگانه منزلت و معیشت در جمع معلمان گفت: همیشه با یک دوگانه منزلت و معیشت درباره معلم روبه‌رو بودم. خوشبختانه در گروه‌های احتماعی معلم در طبقات بالا بوده است. منزلت معلم یعنی منزلت جامعه چون فقط روی نوجوان و جوان ما تاثیرگذار نیست، بلکه به صورت غیرمستقیم در خانه هر ایرانی حضور دارد. بچه‌ها، سفیران معلمان هستند. چنین جایگاهی باید دارای چه منزلتی باشد. برای همین ما باید به جایی برسیم که دغدغه معلم تنها تعلیم و تربیت باشد.

او ادامه داد: در مورد دغدغه‌های معلم باید طوری رفتار شود که معلم، معلم باشد و معلم بماند. این فرد نباید دغدغه مسائل معیشتی داشته باشد. نباید چیزی به نام مسائل اقتصادی در قاموس معلمی دخیل باشد. اساس کار معلمی به خاطر مسائل مالی نیست اما برای اجرای این کار باید آرامش مالی داشته باشد. حمایت از این قشر به نوعی پاشیدن بذر گردو در زمین است و بالاترین سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری روی معیشت معلمان است. متاسفانه نه تنها آن کارها را نکردیم بلکه وقتی برخی اقدام به مطالبه‌گری داشتند، برخورد امنیتی شد.

او ادامه داد: ما در دهه پنجم انقلاب هستیم. با عنایت به فرمایشات رهبری، اولین توصیه ایشان توسعه علم و فناوری است و امیدوارم این دوگانه در این دهه حل شود. باید روی این مساله کار کنیم تا نگاه‌ها عوض شود. اگر نگاه را در عرضه و تقاضاهای کوتاه‌مدت محدود کنیم، هیچ نتیجه‌ای نخواهد داد.

او با اشاره به نقش مردم در انقلاب گفت: شما نمی‌توانید صحنه‌ای را مطرح کنید که نقش بی‌بدیل و پررنگ مردم را در آن نبینید. در پیروزی انقلاب پشتوانه انقلاب مردم بودند. امام بود که ظرفیت مردم را شناخت. همین مردم، از جنگ گرفته تا سازندگی و اجلاس و راهپیمایی‌ها، همیشه حضوری پررنگ داشتند. بنابراین، این بحث که در آن به مردم و انتخابات اشاره شده، بسیار حائز اهمیت است. مردم می‌دانند که چه باید بکنند اما مطالباتی دارند، کجا باید مطرح بکنند؟ مردم سرد و بی‌انگیزه شده‌اند و احساس می‌کنند حضور و غیبت آنها تاثیری ندارد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مردم احساس می‌کنند به خواسته‌های آنها اعتنایی می‌شود. نگاه قیم‌مابانه و حاکم و رعیتی مردم را آزار می‌دهد. شما صحبت‌های مردم را ببینید متوجه خواهید شد که رفتار با آنها قیم‌مابانه است. به خاطر ناکارآمدی‌ها، شکافی بین مردم و حاکمیت به وجود آمده است. مساله هم زیر سوال بردن ارزش‌ها و اصل انقلاب نیست بلکه مردم نگران عملکردها هستند. حتی درباره قانون اساسی که میثاق ملی است؛مثلا فصل سوم قانون اساسی که حقوق ملت است با توجیهات غیراصولی سکون و ساکن باقی مانده است.

عارف در نهایت با اشاره به چند نکته مهم خاطرنشان کرد: بی‌اعتمادی مردم نسبت به مسئولان و ناامیدی از آینده، حس تبعیض به ویژه در بین زنان، بی‌اعتنایی نسبت به قانون و اجرای آن، معیارها و استانداردهای دوگانه در برخورد با مسئولین و مردم از نکات مهمی است که باید برای انتخابات به آن توجه کرد. شعار شفاف‌سازی داده می‌شود اما چقدر در اقدامات دولت، قوه قضائیه و سایر نهادها شفاف‌سازی می‌کنیم؟ شعارهایی داده می‌شود که هیچ کدام مبنای عملیاتی شدن ندارد و از ابتدا روشن است این شعار عملی نیست و تنها برای رأی است. سیاست حذف و عدم تحمل رقیب و منتقد، فساد گسترده و مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم، همه و همه موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. پس اگر بپذیریم که ما باید مشکلات را در صندوق‌های رأی حل کنیم، پاسخ همان سوالی است که می‌گوید چرا باید در انتخابات شرکت کنیم. شرکت در انتخابات یک تکلیف است و از ابتدا نباید با بی‌انگیزگی در مورد آن صحبت کرد.

اصلاحات نباید نقش زینتی داشته باشد

مهمان بعدی این برنامه، ابراهیم اصغرزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، بود که از طریق لایو اینستاگرام به این نشست پیوست.

اصغرزاده صحبت‌های خود را این چنین آغاز کرد: اصلاح‌پذیر بودن یا اصلاح‌ناپذیر بودن، مساله این است. اساسا اصلاح‌طلبان کجای جریان سیاست قرار می‌گیرند؟ شما کسانی هستید که انقلاب را به خاطر دارید. من خودم راوی دست اول انقلاب هستم. در سال 56، رژیم شاه مقتدر بود و از نظر نظامی و اعتبار بین‌المللی و امنیتی و قدرت پلیسی، در منطقه حرف اول را می زد. اما در آن نظام مردم دیده نمی‌شدند. حتی مشروعیت نظام به خاطر کودتای 28 مرداد زیر سوال بود و این صحبت‌ها می شد که این رژیم دست‌نشانده است.

او ادامه داد: ما صحبت از مردمی می‌کنیم که صاحب حق هستند. وضعیت فعلی را ببینید. ما حتی جرات نمی‌کنیم درباره رهبر آینده صحبت کنیم در حالی که می‌دانیم این مسئله تا چه اندازه اهمیت دارد. یا درباره اسلام قشری سنتی که آبروی ما را در دنیا برده صحبت نمی‌کنیم. حتی در جمع‌های اصلاح‌طلب درباره این موضوعات نمی‌توانیم حرف بزنیم.

اصغرزاده تاکید کرد: هیچ سیستمی، اصلاحاتی که بخواهد موجودیت او را از بین ببرد نمی‌پذیرد چون دیگر اسمش براندازی می‌شود. چه اتفاقی می‌افتد؟ اصلاح‌طلبان دوپاره شدند. عده‌ای از روحانی و فراکسیون امید حمایت و عده‌ای اینها را نقد می‌کنند.

اصغرزاده تاکید کرد: ما گفتیم اسلام ذاتش رحمانی است و آمده مشکلات مردم را رفع کند و اسلام بد، اسلام داعش و طالبان است. اما اگر در این میان عده‌ای همان اسلام را می‌پذیرند، دیگر اصلاح‌طلبی وجود ندارد. انقلاب اسلامی بر آزادی مدنی تکیه زده بود و مردم را شهروند درجه یک دانست، اما همین انقلاب اگر علت تبعیض و خودی و غیرخودی کردن باشد باید چه کنیم؟

نماینده اسبق مجلس گفت: اصلاحات می‌خواست با پشتوانه مردم اوضاع را تغییر دهد، نه اینکه نقش زینتی داشته باشیم و صرفاً همه اتفاقات را توجیه کنیم. اگر شما می‌گویید باید در انتخابات شرکت کنیم، که من هم با شما موافقم، من یک بسته پیشنهادی دارم. در هسته سخت قدرت که ما کاری نمی‌توانیم بکنیم چون خودشان تصمیم می‌گیرند و از نظر آنها اصلاح‌طلب خوب، اصلاح طلب مرده است، کسی که درباره حضور طالبان نپرسد، درباره نبود واکسن نپرسد، فقط موقع انتخابات بیاید و تنور انتخابات را گرم کند.

اصغرزاده تاکید کرد: اگر مبنا این است که خودی و غیرخودی بسازیم، اصلاح‌طلبان هم بزک‌کننده این فضا باشند، مردم حق دارند پای صندوق رای نروند. پروژه یک‌دست‌سازی قدرت را تا آخر بروند. نه کودتا می‌کنیم، نه شورش می‌کنیم و نه به خیابان می‌آییم. اما حداقل در هسته نرم قدرت اجازه دهید مردم واقعاً حضور داشته باشند. ما باید مردمی را به پای صندوق رأی بیاوریم که فقط قشر متوسط نیستند، کارگر، پرستار، دانشجویان، زنان و همه اقشار در آن حضور دارند. آیا اصلاح‌طلبان می‌توانند چتر خود را روی این اقشار بگسترانند؟ اصلاح‌طلبان نهایتا 10 درصد بین مردم پایگاه دارند. حتی اگر خاتمی را هم بیاورید، مردم می‌پرسند چه چیزی را می‌خواهید اصلاح کنید؟

او در پایان خاطرنشان کرد: اگر این انتخابات معنای تاثیرگذاری در سرنوشت را داشته باشد، ما می‌توانیم. پای صندوق رأی می‌آییم به این شرط که دولتی پای کار بیاید که انتخابات آزاد و منصفانه و رقابتی را ایجاد کند. اما اگر قرار است توجیه‌کننده وضع موجود باشیم و ناکارآمدی را به جان بخریم و از مردم بخواهیم سکوت کنند، مردم دیگر ما را تحویل نمی‌گیرند. اینها می‌تواند دستور کار کنگره ما و اصلاحات باشد، اما انتخابات باید معنادار و شرکت ما موثر باشد. در غیر این صورت مردم به ما می‌خندند.

تشکل‌سازی و فعالیت مدنی نباید فراموش شود

سیدحسن الحسینی، دبیر کل انجمن اسلامی معلمان، در ادامه این همایش صحبت‌هایش را این‌گونه آغاز کرد: بین مردم و حاکیت یک فاصله داریم به نام فاصله انتخابات و این با حضور مردم شکل یافته است. در مقابل، دیکتاتورها برابر فعالیت شکل‌یافته و حزبی می‌ایستند. به همین دلیل بعد از سقوط نظام‌های استبدادی مثل صدام، گسست و انشقاق اجتماعی رخ می‌دهد. برای جلوگیری از این فضا، باید به سمت تقریظ فعالیت‌های حزبی و تحکیم آن برویم. با مردم متشکل آینده بهتری خواهیم داشت و از اندک‌سالاری، مفهومی که در برابر توسعه قرار دارد، فاصله می‌گیریم.

او ادامه داد: به همین سبب اصلاحات بنیادین زمانی رخ می‌دهد که بیشترین اتکا به مردم ایجاد شود. در این فضا گفتمان غالب به وجود آمده و اقتدار خود را به سیستم‌های غیرمردمی تحمیل می‌کند.

در پایان این نشست، میثاق‌نامه انجمن اسلامی معلمان در حضور مهمانان قرائت شد.

افکار عمومی را به گوش مردم می‌رسانیم

اسلامی، سخنگو و قام مقام انجمن اسلامی معلمان، در حاشیه این همایش به اعتمادآنلاین گفت: مردم و انتخابات 1400 همایش امروز بود. دلیل و هدف این اجلاس که با حضور روسای انجمن‌های سراسر کشور و شورای مرکزی برگزار شده، مروری است بر نقش و اثرگذاری مردم بر انتخابات. همانطور که شما هم در جامعه لمس می‌کنید، فضای حاکم بر جامعه، فضای انتخاباتی نیست. مردم به شدت ناامید و دلزده هستند. این مساله برای افرادی که کنشگر سیاسی و اجتماعی هستند نیز همین‌گونه است و نسبت به این موضوع ناامید هستند. لذا به بررسی این مساله و چرایی این موضوع پرداختیم.

او تاکید کرد: در جلسات صبح و عصر امروز، پیرامون همین موضوع با مهمانان خود بحث کردیم و دلایل متعددی در این باره گفته شد. از جمله اینکه، شعارهای مسئولین به مرحله عمل نرسید. لذا همه این موارد در کنار اینکه انتخابات در کشور ما دومرحله‌ای است و ابتدا نهادهای ناظر افراد را انتخاب می‌کنند، باعث شده تا مشکلات و نارسایی افزایش یابد و به امروز برسد که می‌بینیم فساد و مشکلات معیشتی جامعه را فرا گرفته است.

اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: انجمن اسلامی معلمان با گستره جغرافیایی در مناطق و شهرستان‌ها به عنوان نهادی فرهنگی که نمی‌تواند نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی بی‌تفاوت باشد، تصمیم گرفت همایشی با رویکرد بحث انتخابات و نقش مردم داشته باشد. این نخستین نشست بود و امیدواریم که با کارهای کارشناسی و رساندن حرف‌های افکار عمومی به گوش مسئولان، راهی پیدا کنیم برای گشایش این فضای بسته سیاسی و غلبه بر ناامیدی و یأس.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها