کد خبر: 463099
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۸ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

گفت‌وگوی «اعتمادآنلاین» با سید غلامرضا موسوی درباره جشنواره فیلم فجر در دوران کرونا:

به حدود 20 سالن سرکشی کردم، در اکثر آنها پروتکل‌های وزارت بهداشت رعایت می‌شود / سینمای ایران در مقابل کرونا کارنامه خوبی ارائه داد / اگر جشنواره هم نبود بر اساس مصوبه ستاد کرونا، سینماها اجازه بازگشایی داشتند / «تارا» فیلمی نیست که بتواند با بدنه ارتباط ب

سید غلامرضا موسوی، تهیه‌کننده سینما که امسال با فیلم «تارا» به کارگردانی کاوه قهرمانی در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، می‌گوید طی بازدید از حدود 20 سالن سینمایی در روز اول جشنواره، دیده است که بیشتر آنها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده‌اند.

به حدود 20 سالن سرکشی کردم، در اکثر آنها پروتکل‌های وزارت بهداشت رعایت می‌شود / سینمای ایران در مقابل کرونا کارنامه خوبی ارائه داد / اگر جشنواره هم نبود بر اساس مصوبه ستاد کرونا، سینماها اجازه بازگشایی داشتند / «تارا» فیلمی نیست که بتواند با بدنه ارتباط ب
کد خبر: 463099
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۸ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سی و نهمین جشنواره فیلم فجر طبق روال سال‌های قبل امسال نیز از 12 بهمن با نمایش روزانه 2 فیلم آغاز به کار کرد، اما حواشی زیادی در رابطه با رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی و ازدحام جمعیت در سالن‌ها ایجاد شد.

البته پیش از شروع جشنواره و زمانی که مدیران سازمان سینمایی از برپایی جشنواره خبر دادند بحث‌های زیادی راجع به برپایی جشنواره در روزهای کرونایی و خطرناک بودن آن نیز پیش آمده بود، اما همزمان با نخستین روزهای برپایی جشنواره، انتشار تصاویری از ازدحام عکاسان هنگام تصویربرداری از عوامل فیلم‌ها در کاخ جشنواره این نگرانی‌ها را بیشتر کرد.

با این حال تعدادی از سینماگران همچنان برگزاری جشنواره را بهتر از برگزار نشدن آن می‌دانند و خوشحال‌اند که از این طریق چراغ سینما روشن نگه داشته شده است. در مقابل عده‌ای از سینماگران و کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز با برپایی حضوری آن مخالف‌اند.

غلامرضا موسوی، رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران، امسال با فیلم «تارا» به کارگردانی کاوه قهرمان در سی‌ و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. فیلم قهرمان جزو فیلم اولی‌های جشنواره محسوب می‌شود و بر اساس برنامه‌ریزی امسال جشنواره، صرفاً آثاری برای مخاطبان روی پرده می‌روند که بتوانند حداقل در یک بخش کاندیدای دریافت سیمرغ شوند. با موسوی درباره برپایی جشنواره در روزهای کرونایی و فیلم «تارا» صحبت کردیم.

***

*اکنون که جشنواره در حال برگزاری است و به خصوص با توجه به حواشی پیش‌آمده راجع به رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی، برپایی آن را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اولین مشکلی که وجود داشت این بود که تقریباً تمامی دوستان انتقاد می‌کردند که جشنواره بدون مردم، جشنواره نیست. خوشبختانه در حال حاضر با توجه به مجوزی که وزارت بهداشت صادر کرده است، سینماها می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باز باشند و به فعالیت ادامه دهند.

طبیعتاً وقتی سینماها باز باشند فیلم‌های جشنواره را هم می‌توانند نمایش دهند. خود من به عنوان فردی که کار صنفی می‌کند و نگران مردم نیز هست در همان ابتدای جشنواره طی 2 روز حدوداً به 20 سالن سینمایی سرکشی کردم. باید بگویم تقریباً در اکثر آنها پروتکل‌های وضع‌شده از سوی وزارت بهداشت رعایت می‌شد.

اتفاق بعدی این بود که هیچ سالنی اجازه فروش بلیت بیش از 30 درصد ظرفیت سالن را ندارد. بلیت‌فروشی از طریق «سمفا» (سامانه مدیریت فروش و اکران سینمای ایران) یعنی یک سامانه مرکزی انجام می‌شود.

سینما

این سامانه مرکزی طبیعتاً در هیچ سینمایی تعداد بیشتر از 30 درصد ظرفیت را نمی‌فروشد و این ظرفیت‌ها توسط شیوه‌نامه وزارت بهداشت اعلام شده است. به جز یک مورد استثنایی که من در یک سینما رعایت نشدن پروتکل‌ها را دیدم، ظاهراً در بقیه سینماها شرایط خوب بوده است.

تقریباً در بازدیدی که از سینماها صورت دادم تمامی سینماها تب‌سنج داشتند و پروتکل‌ها را رعایت می‌کردند. به هر حال حتی اگر جشنواره هم نبود، بر اساس مصوبه ستاد کرونا، سینماها اجازه بازگشایی داشتند اما طبیعی است که در حال حاضر فقط فیلم‌های جشنواره را نمایش دهند. اگر هدف یکسری از دوستان سلامت مردم باشد، این امر در حال اجراست و موارد بهداشتی رعایت می‌شود، اما ظاهراً برخی دنبال بهانه می‌گردند و نمی‌توان کاری کرد.

*وضعیت فیلم «تارا» را که تهیه‌کننده آن هستید و امسال در جشنواره حضور دارد چطور می‌بینید؟

داوران محترم فیلم «تارا» را مشمول دریافت جایزه‌ ندانستند بنابراین نمایشی ندارد. «تارا» فیلمی بسیار خوب و ساخته کاوه قهرمان است. نگاه فیلم تا حدودی شخصی است و فیلمی نیست که بتواند با بدنه جامعه ارتباط برقرار کند، اما فیلم بسیار خوبی است و به گمان من ماندگار خواهد بود.

همان‌طور که گفتم «تارا» فیلمی نیست که بتواند با تماشاچی عادی ارتباط برقرار کند و از دسته فیلم‌هایی است که سینه فیلیا (دوستدار سینما) عاشقش هستند و این فیلم‌ها را می‌بینند.

فیلم تارا

*جشنواره امسال را در کل چطور ارزیابی می‌کنید؟ پیش‌بینی می‌شد به دلیل ویروس کرونا آثار کمی به جشنواره فیلم فجر ارسال شود، اما دیدیم که تعداد قابل توجهی فیلم به جشنواره ارسال شد؛ نظرتان چیست؟

این مساله به این خاطر است که همیشه یک عده از ظن خود صحبت می‌کنند. با توجه به شرایط و مشکلاتی که همکاران‌مان داشتند باز هم فیلم تولید کردند و نمونه‌اش حدود 62 فیلمی بود که به جشنواره فیلم فجر ارائه شد و نکته فوق‌العاده خوبی که وجود داشت کارنامه‌ای بود که سینمای ایران در مقابل کرونا ارائه داد؛ یعنی خداراشکر ما در سینما هیچ مساله‌ای در ارتباط با درگذشت همکاران‌مان نداشتیم و بچه‌های سینما پروتکل‌هایی را که ستاد کرونا و معاونت سینما تصویب کرده بودند کاملاً رعایت کردند.

من به عنوان یک فرد صنفی باید از همگی‌‌شان به همین دلیل تشکر کنم. در بعضی از فیلم‌ها می‌بینیم که به رغم حضور زیاد بازیگران جلوی دوربین، خوشبختانه شیوه‌نامه‌های وزارت بهداشت رعایت شده، پزشک و پرستار و دیگر موارد بهداشتی هنگام فیلمبرداری حضور داشته‌ است و هیچ‌گونه حادثه منجر به فوتی در سینما نداشته‌ایم. در حقیقت ضمن تولید فیلم‌، آسیبی هم به هنرمندان جلو و پشت دوربین وارد نشد. اگر هم اتفاقی افتاده، معمولاً مربوط به سریال‌ها بوده است و این برای تهیه‌کنندگان سینما جای تقدیر و تشکر دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها