فرید براتی سده؛ مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور:

سری‌دوزی درمان اعتیاد درست نیست

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه تاکنون 30 مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان در 28 استان کشور راه اندازی شده است گفت: درمان هر فرد معتاد باید با توجه به ویژگی‌های فردی، شخصیتی، خانوادگی و اجتماعی انجام شود و سری دوزی برای درمان اعتیاد درست نیست.

سری‌دوزی درمان اعتیاد درست نیست
کد خبر: 463129
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۷ ۱۲:۰۷:۲۰

اعتمادآنلاین| «فرید براتی سده» مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، درباره مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادان گفت: تقریبا از یک سال و نیم پیش با توجه به وضعیت درمان اعتیاد در کشور اقدام به یک آسیب شناسی در این زمینه با حضور خبرگان و مدیران و کارشناسان سابق دفتر اعتیاد سازمان بهزیستی انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که وضعیت درمان اعتیاد در کشور از نقایصی برخوردار است.

وی ادامه داد: ما معمولا برای همه معتادان یک روش را به کار می بریم و یک روش و درمان را برای همه استفاده می کنیم در حالی که هر فردی بنابر ویژگی‌های فردی، شخصیتی، خانوادگی و اجتماعی نیازمند یک درمان خاص است و سری دوزی برای درمان اعتیاد درست نیست.

همچنین در بررسی آسیب شناسی درمان اعتیاد به این نتیجه رسیدیم که در روش گذشته به مقوله بازتوانی نمی پرداختیم و اساسا اگرچه اسم بازتوانی در برنامه های ما بود اما هیچ کاری در این زمینه صورت نگرفته بود. همچنین تکلیف فرد بعد از ترخیص از مرکز ترک اعتیاد مشخص نبود و جامعیتی در درمان اعتیاد وجود نداشت.

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: پس از آن بحث جامعیت مراکز درمان اعتیاد مطرح شد تا هم درمان در این مراکز به صورت کامل انجام و هم موضوعات بازتوانی در این مراکز مطرح شود البته این موضوع به این معنا نیست که دیگر روش ها که تاکنون در کشور استفاده می‌شود نقاط قوت ندارد بلکه همه مدل‌های درمان اعتیاد دارای نقاط قوتی نیز هستند اما چرخه درمان کامل نیست و ما در طرح جامع نقاط قوت مدل های مختلف درمان اعتیاد را در نظر گرفتیم.

براتی سده خاطرنشان کرد: از آنجا که تداوم درمان وجود ندارد مشکلاتی که در بسیاری از مراکز می بینیم ایجاد می شد. یک طرح پایلوت را در اصفهان آغاز کردیم و در این پایلوت به نقاط خوبی رسیدیم از جمله اینکه به این نتیجه رسیدیم که همزمان با موضوعات درمان باید به مسائلی مانند اشتغال فرد و خانواده نیز بپردازیم و اگر این موضوع نباشد درمان فرد کامل نیست.

وی با بیان اینکه در هفته بهزیستی 6 مرکز جامع درمان و بازتوانی مبتنی بر تداوم درمان راه اندازی شد، یادآور شد: اخیرا نیز با آغاز دهه فجر در 23 استان کشور 24 مرکز جامع را افتتاح کردیم. در حال حاضر نیز 30 مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان را در 28 استان کشور داریم از این تعداد دو مرکز برای زنان هستند. سه استان دیگر نیز در حال آماده سازی ایجاد مراکز هستند.

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درباره منابع درنظر گرفته شده برای این مراکز جامع گفت: کمک های بلاعوض از منابع بهزیستی برای بخش غیردولتی در نظر گرفته شده است.

در مراکز جامع یک دوره 4 ماهه سم زدایی و اقامت برای معتادان در نظر گرفته شده است و باید هر ماه یک جلسه به همراه خانواده برای دریافت آموزش های لازم در جلسات حضور داشته باشند. ظرفیت هر مرکز 300 نفر است و ما تلاش می کنیم تا برای 200 نفر در قالب یارانه به این مراکز کمک کنیم.

وی ادامه داد: حضور افراد در مراکز جامع ترک اعتیاد به صورت تمایلی است و هیچ فردی به اجبار در این مراکز حضور ندارد البته در حال برنامه ریزی هستیم تا در کنار ایجاد اشتغال برای این افراد حمایت های لازم را از خانواده داشته باشیم.

این مراکز غیردولتی هستند اما ما ساختمان‌هایی را داشتیم که توانستیم در اختیار 10 الی 11 مرکز قرار دهیم البته دیگر مراکز نیز از ساختمان های غیردولتی استفاده می کنند.

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درباره نظارت بر این مراکز گفت: نظارت بر همه مراکز وجود دارد این افراد پس از سم زدایی به مراکز بازتوانی معرفی می شوند بنابراین نظارت های لازم بر این مراکز وجود دارد و اگر این افراد در مراکز بازتوانی نمانند ما به مراکز نیز اعلام کرده ایم که یارانه پرداخت نمی کنیم چراکه این مراکز مانند کمپ ترک اعتیاد نیست که بعد از سم زدایی بروند بلکه افراد باید تعهد بدهند که برای بازتوانی نیز حضور خواهند داشت.

معتادان چون عادت به تداوم درمان ندارند ممکن است برای ترک به این مراکز جامع نیایند اما باید روش های تشویقی برای این افراد در نظر بگیریم تا هم این افراد و هم خانواده شان ترغیب شوند تا افراد در مراکز جامع درمان اعتیاد حضور داشته باشند.

براتی سده خاطرنشان کرد: براساس گزارش های برخی مراکز، استقبال های صورت گرفته از این مراکز خوب بوده است و در برخی از مراکز سهمیه ای یکسال را تکمیل کرده‌اند همچنین در مراکزی که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده اند استقبال خوب بوده است در این مراکز افرادی که تمایل به حضور یکساله دارند می‌مانند و از خانواده‌ها و این افراد تعهد گرفته می شود که برای درمان کامل به صورت یکسال حضور داشته باشند و افرادی که تمایل به حضور یکساله ندارند می‌توانند برای ترک به دیگر مراکز مراجعه کنند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها