کد خبر: 463174
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۷ ۱۴:۵۸:۲۳
| |

کفاشیان:

اگر تیم ملی به جام جهانی نرود خیلی مصیبت است/ خودم را کنار کشیدم چون سلیقه‌ام با تاج جور در نمی‌آمد

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال معتقد است رئیس بعدی فدراسیون کار خیلی سختی برای پرداخت بدهی گذشته و برنامه‌ریزی آینده دارد.

اگر تیم ملی به جام جهانی نرود خیلی مصیبت است/ خودم را کنار کشیدم چون سلیقه‌ام با تاج جور در نمی‌آمد
کد خبر: 463174
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۷ ۱۴:۵۸:۲۳

اعتمادآنلاین| ‌ علی کفاشیان با حضور در برنامه ورزش و مردم درباره انتخابش به‌عنوان رئیس فدراسیون فوتبال بعد از دوران انتقالی، اظهار داشت: تاریخ تکرار می‌شود. 13 سال پیش وقتی فدراسیون را تحویل گرفتم، فدراسیون یک سال و نیم تعلیق بود و رئیس نداشت. الان نیز فدراسیون مدت زیادی است که رئیس ندارد و بلاتکلیف است. در آن زمان من تنها گزینه برای ریاست بودم و انتخاب شدم. اگر انتخابات در آن زمان برگزار نمی‌شد، فدراسیون تعلیق می‌شد بنابراین من و رئیس وقت سازمان تربیت بدنی کاندیدا شدیم که ایشان کنار رفت و من تنها گزینه باقی ماندم. قرار نبود من رئیس فدراسیون فوتبال شوم، ولی با توجه به سوابقی که داشتم این اتفاق افتاد.

وی با اشاره به موارد مشابه فدراسیون الان با 13 سال پیش تصریح کرد: در آن زمان که فدراسیون را تحویل گرفتم، مسابقات انتخاباتی جام جهانی در حال انجام بود، ولی الان به دلیل کرونا مسابقات عقب افتاده است. در مورد دیگر در آن زمان نیز مثل الان اساسنامه تغییر کرد بود.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال درباره مشکلات این فدراسیون ابزار داشت: الان کاندیداهای ریاست فدراسیون نباید اینطور فکر کنند که به یک جای مهم و پرامکانات می‌آیند. آنها باید ببینید که چه کاری می‌خواهند انجام دهند و چه برنامه‌ای دارند. الان وضعیت فدراسیون با بدهی و مسائل حقوقی قبلی بحرانی شده است.

وی در ادامه با اشاره به دوران ریاست خود در فدراسیون فوتبال، گفت: در زمان ما برای اولین بار تیم‌های ملی فوتسال و فوتبال ساحلی ایران در جایگاه سوم جهان ایستادند. تیم ملی فوتسال بانوان قهرمان آسیا شد و تیم ملی مردان نیز دو بار به جام جهانی رفت. الان اما کسی که به فدراسیون می‌آید، باید مشکلات گذشته را حل و در کنار آن برای آینده برنامه‌ریزی کند.

کفاشیان درباره نقش هیئت رئیسه در اداره فدراسیون یادآور شد: اینکه هیئت رئیسه بتواند باری از روی دوش رئیس فدراسیون بردارد، خیلی مهم است. الان در هیئت رئیسه ما نمایندگان باشگاه‌ها را داریم، ولی باشگاه‌ها باید در هیئت رئیسه سازمان لیگ حضور داشته باشند. آنها در فدراسیون چه اقدامی می‌خواهند انجام دهند؟ نماینده هیئت‌ها نیز همینطور. باید دید آنها در هیئت رئیسه فدراسیون می‌خواهند چه کاری انجام دهند.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال اضافه کرد: افراد کارشناس هیئت رئیسه باید باری از لحاظ فنی از روی دوش فدراسیون بردارند. بحث مربیگری و داوری خیلی مهم است و کارشناسان باید در این موضوعات کمک کنند، ولی اگر قرار باشد فردا عده‌ای به فدراسیون بیایند که رئیس را قبول نداشته باشند، کار سخت می‌شود. همه ارکان فدراسیون باید هم جهت باشند.

وی خاطر نشان کرد: در اساسنامه جدید نواب رئیس باید توسط رئیس معرفی شوند. در اساسنامه همچنین وظایف مجمع و هیئت رئیسه تعریف شده است، ولی اصولاً برخی وظایف به اعضای هیئت رئیسه سپرده می‌شود. یک فرد از هیئت رئیسه مسئول استان‌ها و یک فرد که سابقه خوبی در داوری دارد مسئول داوران می‌شود، ولی باید همه با هم هماهنگ باشند.

مهمترین بحث این است که رئیس فدراسیون باید کسی باشد که منابع مالی را بتواند مدیریت کند. الان ما در فدراسیون بدهی و مسائل حقوقی گذشته را داریم و در آینده هم چشم روی هم بگذاریم جام جهانی در پیش است و باید آماده شویم. اگر تیم ملی به جام جهانی نرود خیلی مصیبت است و فوتبال ما و فدراسیون خیلی اذیت می‌شوند.

کفاشیان در ادامه یادآور شد: در دوره‌هایی که ما به جام جهانی رفتیم پول‌های مربیان را می‌دادیم و هزینه‌هایی هم برای ساخت و ساز می‌کردیم و با حضور در جام جهانی به ما خیلی کمک می‌شد. در آن زمان در کنار تیم ملی فوتبال، تیم‌های ملی بانوان و فوتبال ساحلی و فوتسال را داشتیم که با خیال راحت کار می‌کردند. البته در فدراسیون باید یک کمیته فنی قوی نیز داشته باشیم که در روند انتخاب سرمربیان نظارت داشته باشد، نه اینکه رئیس فدراسیون به طور پنهانی سرمربی انتخاب کند.

وی تأکید کرد: کمیته فنی باید سرمربی‌ها را تأیید کند و این موضوع نیز در اساسنامه جدید آمده است. رئیس فدراسیون حق ندارد و نباید به تنهایی سرمربی انتخاب کند. کمیته فنی باید تصمیم بگیرد و هیئت رئیسه نیز باید این تصمیم را تصویب کند. البته در زمان ما در بخش کمیته فنی خیلی موفق نبودیم.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال راجع به انتخاب کارلوس کی‌روش برای تیم ملی، تصریح کرد: طبق صحبتی که با رئیس وقت کمیته فنی فدراسیون داشتیم، قرار شد سرمربی را انتخاب کنیم که در جام جهانی آفریقای جنوبی حضور داشته است. بعد از بررسی که انجام شد دیدیم کی‌روش سرمربی تیم ملی پرتغال بوده و به دلایلی بعد از جام جهانی از هدایت این تیم کنار رفته است. بنابراین خیلی زود با ایشان وارد مذاکره شدیم.

کفاشیان ادامه داد: در آن زمان ریاست سازمان تربیت بدنی آقای سعیدلو بود و روی انتخاب یک سرمربی خوب برای تیم ملی خیلی تأکید داشت و گفت پول مربی خارجی را هم می‌دهند، ‌هرچند که بعدها مشکلاتی پیش آمد و به ما این پول را ندادند. در هیئت رئیسه فدراسیون به این نتیجه رسیده بودیم که بعد از دو مربی ایرانی باید یک مربی خوب خارجی بیاوریم که مردم هم او را قبول داشته باشند. وقتی کی‌روش آمد شش هفت سال خیال‌مان راحت شد و نفسی راحت کشیدیم.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در ادامه اشاره کرد: یکی از سخت‌ترین کار‌های مدیریتی ورزش، انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال است. ما پیش از کی‌روش چند مربی عوض کردیم. درباره مربیان قبلی یکی خوب و یکی بد می‌گفت. یکی می‌گفت فلانی رنگی است و دیگر مسائل، ولی بعد از کی‌روش دیگر خیال‌مان از این مسائل راحت شد. می‌دانستیم مردم او را دوست دارند.

وی اضافه کرد: کی‌روش صد درصد تمرکزش روی تیم ملی بود. مربی که نباید دنبال بیزینس و مسائل دیگر باشد. مردم خیلی خوشحال بودند که کی‌روش با قدرت کار می‌کند. در این مدت هفت سال تیم ملی را رده اول آسیا نگه داشت و یکسری لژیونرهایی را از خارج به تیم آورد و تعداد بازیکنان شاغل ایران در خارج از کشور زیاد شد. الان نیز هیئت رئیسه باید در این مسیر قرار بگیرد تا بتواند تیم ملی به جام جهانی صعود کند.

وی درباره بحث درآمد تبلیغات محیطی خاطر نشان کرد: تبلیغات محیطی دو بخش دارد. یک بخش مربوط به درآمد سازمان لیگ است که در زمان ما درآمد خوبی داشت و در سالیان آینده بعد نیز این درآمد دو تا سه برابر شد. یک بخش دیگر تبلیغات محیطی مربوط به فدراسیون فوتبال است که چون تیم ملی مسابقات زیادی ندارد، طبیعتاً درآمد نیز زیاد نیست، اما بَد هم نیست. تبلیغات محیطی مسابقات مقدماتی جام جهانی و جام ملت‌های آسیا نیز مربوط به این دو نهاد است و خودشان درآمدزایی می‌کنند. تنها مسابقات معدودی می‌ماند و اکثر درآمدها نیز وصول شده است و بیشتر درآمدزایی ما از AFC و FIFA بود.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در مورد مشکلاتش با کی‌روش گفت: اوایل مشکلات ما زیاد نبود و اواخر بیشتر شده بود. وزیر وقت ورزش و جوانان اعتقاد داشت که باید او را تغییر بدهیم و بیشتر مشکلات او نیز مربوط به این اواخر و زمان تاج بود. کی‌روش یک زمانی زور هم می‌گفت و همکاری نمی‌کرد، اما خدایی خواسته نامتعارف نداشت. حقوق او خیلی مواقع شش یا هشت ماه عقب می‌افتاد، اما مثل ویلموتس نبود که برود شکایت کند.

کفاشیان راجع به مشکلات قرارداد ویلموتس گفت: این اتفاقات زمانی افتاد که من دیگر در فدراسیون نبودم. ویلموتس قبل از کرونا آمد، اما به کرونا خورد و در چند بازی نیز نتیجه نگرفت و فدراسیون به نتیجه رسید که سرمربی تیم ملی عوض شود. اینکه به چه دلیل عوض شد را نمی‌دانم، اما اگر من بودم تلاش می‌کردم تا همکاری او با تیم ملی تا جام جهانی ادامه داشته باشد. زیاد نمی‌خواهم به این مسئله ورود کنم که چرا در مدت حضور او من یک سال محروم بودم.

وی درباره اینکه همکاری و مدل جابجایی او با تاج که به جابجایی پوتین و مدودوف تشبیه شده بود، کارآمد بود، گفت: اصلاً این مدل جابجایی در نیامد، چرا که سلیقه تاج جور دیگری بود و من نیز خود را کنار کشیدم و تنها به‌عنوان نایب رئیس آسیا و در فوتسال همکاری داشتم. من علاقه نداشتم به تیم‌های ملی بروم. البته تاج مشورت‌هایی می‌کرد، اما زیاد تحت فشار بود. درباره قرارداد با ویلموتس نیز به او گفتم مانند ما که خودمان با کی‌روش به توافق رسیدیم، خودش برود که مشورت کرد و در نهایت با او قرارداد امضا کرد. اگر حضور ویلموتس خوب می‌شد کسی نمی‌‌گفت چرا این همکاری خوب شده است، اما حالا که نتیجه گرفته نشده است نباید تقصیرات گردن یک نفر و هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال بیفتد.


فدراسیون فوتبال 4 میلیارد دیگر به شستا پرداخت کرد/ فوتبالی‌ها مدعی تسویه حساب شدند!


وی ادامه داد: هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال زحمت خود را کشید و برای انتخاب ویلموتس نیز زمان کافی گذاشت و تحقیق کرد. باید قبول کنیم که یک مربی اگر بخواهد در اروپا مربیگری کند یک مبلغی را درخواست می‌کند و اگر بخواهد بیاید ایران دیگر آن مبلغ را نمی‌گیرد و درخواست بیشتری خواهد داشت. ریسک حضور در ایران قطعاً برای مربیان اروپایی بیشتر است و فضا، مملکت و سایر مسائل باعث می‌شود مبلغ بیشتری بخواهند.

کفاشیان درباره تفاوت وظایف نایب رئیس اول با نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال گفت: نایب رئیس اول طبق اساسنامه در غیاب رئیس فدراسیون مسئولیت‌پذیر است و در غیر این صورت مسئولیتی ندارد، مگر اینکه رئیس فدراسیون از او وظیفه‌ای را بخواهد. زمان تاج من نایب رئیس اول بودم که به‌عنوان نایب رئیس آسیا و در فوتسال فعالیت می‌کردم، اما نایب رئیس دوم رئیس سازمان لیگ است که همه باشگاه‌ها آنجا حضور دارند.

وی در مورد اینکه چه کاری برای حفظ نایب رئیسی آسیا باید انجام بدهیم، گفت: خدا را شکر در حال حاضر حالتی شده است که انتخابات نایب رئیس منطقه‌ای است و دیگر اینگونه نیست که از 40 کشور رأی‌گیری صورت گیرد. در منطقه ما نیز کشورهای تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان و افغانستان حضور دارند و ایران در این منطقه کشوری قدرتمند در فوتبال است و معمولاً به ما رأی می‌دهند. فردی که به این سمت نیز انتخاب می‌شود باید توانمند باشد و بتواند لابی کرده و قوی عمل کند.

کفاشیان اشاره کرد: اکثریت‌ تصمیماتی که گرفته می‌شود در AFC جمعی انجام می‌شود. رئیس AFC از بحرین است و با کشور‌های عربی هماهنگ می‌شوند. وقتی 20 نفر عضو هیئت رئیسه AFC هستند تصمیمات جمعی و با آرای آنها گرفته می‌شود.

نایب رئیس پیشین AFC درباره اینکه بنابراین از این پست در آسیا برای فوتبال ما آبی گرم نمی‌شود، خاطرنشان کرد: آبی که گرم می‌شود خیلی ولرم است و یا حتی سرد است. در جاهای خاصی به این پست احترام گذاشته می‌شود، ولی مهم این است که با کشور‌های دیگر لابی داشته باشید که ما زورمان در این موضوعات کم است، چون تصمیم‌گیری‌ها با رأی‌گیری انجام می‌شود. در این شرایط کار برای گرفتن میزبانی جام ملت‌ها خیلی سخت است.

وی در خاتمه گفت: رئیس آینده فدراسیون فوتبال کار سختی دارد. امیدوارم رئیس آینده از تجربیات دیگران استفاده کند و من نیز حاضرم به‌عنوان یک مشاور به فدراسیون بعدی کمک کنم.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها