کد خبر: 463198
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۷ ۲۱:۳۰:۰۰
| |

محمدرضا عارف، فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

مردم احساس می‌کنند به خواسته‌های آنها بی‌اعتنایی می‌شود/ به خاطر ناکارآمدی‌ها، شکافی بین مردم و حاکمیت به وجود آمده است/ شعار شفاف‌سازی داده می‌شود اما چقدر در اقدامات دولت، قوه قضائیه و سایر نهادها شفاف‌سازی می‌کنیم؟

محمدرضا عارف، نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، گفت: مردم احساس می‌کنند به خواسته‌های آنها بی‌اعتنایی می‌شود. نگاه قیم‌مابانه و حاکم و رعیتی مردم را آزار می‌دهد. شما صحبت‌های مردم را ببینید متوجه خواهید شد که رفتار با آنها قیم‌مابانه است. به خاطر ناکارآمدی‌ها، شکافی بین مردم و حاکمیت به وجود آمده است.

حجم ویدیو: 65.58M | مدت زمان ویدیو: 00:40:13 دانلود ویدیو
کد خبر: 463198
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۷ ۲۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدرضا عارف، نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، روز گذشته در همایش «مردم و انتخابات 1400» به عنوان سخنران حاضر بود.

عارف در ابتدای سخنان خود ضمن ابراز خرسندی از حضور در چنین جمعی گفت: خوشحالم که افتخار حضور در جمع نخبگان کشور و انجمن اسلامی معلمان نصیب من شد. اگر چه حس می‌کنم در خانه خودم هستم چون خودم را جزو این جمع و همچنین شاگردان معلمان این جمع می‌دانم، همان کسانی که حق بر گردن ما دارند. معلمان ابتدایی نقش کلیدی در تربیت همه ما داشتند و از حضور در این جمع احساس افتخار می‌کنم. به زنان پرتلاش و سختکوش کشور روز زن و میلاد حضرت زهرا(س) را تبریک می‌گویم.

او ادامه داد: انجمن معلمان را باید یکی از تشکل‌های پیشتاز و تاثیرگذار در جریان اصلاحات و در کشور دانست چرا که نقش بسزایی در رویدادهای مختلف کشور داشته و مردم هنوز انتظارات بیشتری هم از آن دارند. اگر بخواهیم به روش نرم از آسیب‌ها و بحران‌های اجتماعی عبور کنیم، راهی جز استفاده از معلمان نداریم. اما به دلایلی نتوانستیم این نقش را به خوبی تبیین و هدایت کنیم.

عارف با اشاره به دوگانه منزلت و معیشت در جمع معلمان گفت: همیشه با یک دوگانه منزلت و معیشت درباره معلم روبه‌رو بودم. خوشبختانه در گروه‌های اجتماعی معلم در طبقات بالا بوده است. منزلت معلم یعنی منزلت جامعه چون فقط روی نوجوان و جوان ما تاثیرگذار نیست، بلکه به صورت غیرمستقیم در خانه هر ایرانی حضور دارد. بچه‌ها، سفیران معلمان هستند. چنین جایگاهی باید دارای چه منزلتی باشد. برای همین ما باید به جایی برسیم که دغدغه معلم تنها تعلیم و تربیت باشد.

او ادامه داد: در مورد دغدغه‌های معلم باید طوری رفتار شود که معلم، معلم باشد و معلم بماند. این فرد نباید دغدغه مسائل معیشتی داشته باشد. نباید چیزی به نام مسائل اقتصادی در قاموس معلمی دخیل باشد. اساس کار معلمی به خاطر مسائل مالی نیست اما برای اجرای این کار باید آرامش مالی داشته باشد. حمایت از این قشر به نوعی پاشیدن بذر گردو در زمین است و بالاترین سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری روی معیشت معلمان است. متاسفانه نه تنها آن کارها را نکردیم بلکه وقتی برخی اقدام به مطالبه‌گری داشتند، برخورد امنیتی شد.

عارف گفت: ما در دهه پنجم انقلاب هستیم. با عنایت به فرمایشات رهبری، اولین توصیه ایشان توسعه علم و فناوری است و امیدوارم این دوگانه در این دهه حل شود. باید روی این مساله کار کنیم تا نگاه‌ها عوض شود. اگر نگاه را در عرضه و تقاضاهای کوتاه‌مدت محدود کنیم، هیچ نتیجه‌ای نخواهد داد.

او با اشاره به نقش مردم در انقلاب گفت: شما نمی‌توانید صحنه‌ای را مطرح کنید که نقش بی‌بدیل و پررنگ مردم را در آن نبینید. در پیروزی انقلاب پشتوانه انقلاب مردم بودند. امام بود که ظرفیت مردم را شناخت. همین مردم، از جنگ گرفته تا سازندگی و اجلاس و راهپیمایی‌ها، همیشه حضوری پررنگ داشتند. بنابراین، این بحث که در آن به مردم و انتخابات اشاره شده، بسیار حائز اهمیت است. مردم می‌دانند که چه باید بکنند اما مطالباتی دارند، کجا باید مطرح بکنند؟ مردم سرد و بی‌انگیزه شده‌اند و احساس می‌کنند حضور و غیبت آنها تاثیری ندارد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مردم احساس می‌کنند به خواسته‌های آنها بی‌اعتنایی می‌شود. نگاه قیم‌مابانه و حاکم و رعیتی مردم را آزار می‌دهد. شما صحبت‌های مردم را ببینید متوجه خواهید شد که رفتار با آنها قیم‌مابانه است. به خاطر ناکارآمدی‌ها، شکافی بین مردم و حاکمیت به وجود آمده است. مساله هم زیر سوال بردن ارزش‌ها و اصل انقلاب نیست بلکه مردم نگران عملکردها هستند. حتی درباره قانون اساسی که میثاق ملی است؛ مثلاً فصل سوم قانون اساسی که حقوق ملت است با توجیهات غیراصولی سکون و ساکن باقی مانده است.

عارف در نهایت با اشاره به چند نکته مهم خاطرنشان کرد: بی‌اعتمادی مردم نسبت به مسئولان و ناامیدی از آینده، حس تبعیض به ویژه در بین زنان، بی‌اعتنایی نسبت به قانون و اجرای آن، معیارها و استانداردهای دوگانه در برخورد با مسئولین و مردم از نکات مهمی است که باید برای انتخابات به آن توجه کرد. شعار شفاف‌سازی داده می‌شود اما چقدر در اقدامات دولت، قوه قضائیه و سایر نهادها شفاف‌سازی می‌کنیم؟ شعارهایی داده می‌شود که هیچ کدام مبنای عملیاتی شدن ندارد و از ابتدا روشن است این شعار عملی نیست و تنها برای رأی است. سیاست حذف و عدم تحمل رقیب و منتقد، فساد گسترده و مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم، همه و همه موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. پس اگر بپذیریم که ما باید مشکلات را در صندوق‌های رأی حل کنیم، پاسخ همان سوالی است که می‌گوید چرا باید در انتخابات شرکت کنیم. شرکت در انتخابات یک تکلیف است و از ابتدا نباید با بی‌انگیزگی در مورد آن صحبت کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها