کد خبر: 463239
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۸ ۰۸:۱۳:۰۰
| |

اعلام دستورالعمل واکسیناسیون با واکسن اسپوتنیک روسی

دستورالعمل واکسیناسیون با واکسن اسپوتنیک وی روسیه در ایران برای استفاده در نظام سلامت و تزریق افراد اولویت دار اعلام شد.

اعلام دستورالعمل واکسیناسیون با واکسن اسپوتنیک روسی
کد خبر: 463239
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۸ ۰۸:۱۳:۰۰

اعتمادآنلاین| راهنمای استفاده از واکسن روسی به نام اسپوتنیک وی ویژه کارکنان نظام سلامت اعلام شده است، این راهنما ترجمه و تخلیص از اطلاعات منتشره وزارت بهداشت روسیه در خصوص واکسن تولیدی موسسه گامالیا تحت نام تجاری اسپوتنیک 5 Gam-covid-Vac است. شماره مجوز ارائه به بازار 006395-LP است.

تکنولوژی واکسن اسپوتنیک وی


این واکسن برای ایجاد مصونیت علیه ویروس کرونا 19-COVID است. واکسن نو ترکیب با استفاده از وکتور آدنو ویروس انسانی 26 برای واکسن نوبت اول و آدنوویروس انسانی برای واکسن نوبت دوم تولید شده است. ژن تولید گلیکوپروتئین S در ژنوم آدنوویروس قرار داده شده است.

آدنوویروس در سطح خودش این آنتی ژن را دارد که باعث تحریک سیستم ایمنی می‌شود. آنتی ژن S سبب اتصال ویروس کرونا به سلول‌های بدن و آغاز روند بیماری می‌شود لذا با تحریک سیستم ایمنی می‌توان از ابتلا به بیماری محافظت کرد. آدنوویروس استفاده شده به عنوان وکتور، به نحوی تغییر داده شده که قابلیت تکثیر و بیماری زایی در بدن نخواهد داشت.

اثربخشی این واکسن علیه ابتلا به بیماری 91.6 درصد است هر چند که ممکن است اثربخشی آن در سالمندان یا افراد با ضعف ایمنی کمتر باشد. بهترین پاسخ ایمنی از حدود 2 هفته بعد از دریافت نوبت دوم واکسن ایجاد می‌شود، ولی طول مدت محافظت این واکسن همانند سایر واکسن هنوز مشخص نیست. مطالعات بالینی این واکسن همانند سایر واکسن‌ها همچنان ادامه دارد تا به ابهامات یاد شده پاسخ داده شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها