مخالفت پلیس فتا با دسترسی آزاد کودکان به اینترنت

رییس پلیس فتا ناجا گفت: سطح دسترسی کودکان به اینترنت در کشور آزاد است و این امر دارای آسیب‌ها و مخاطرات فراوان به خصوص برای کودکان و نوجوانان بوده و لازم است در این خصوص چاره اساسی اندیشیده شود.

مخالفت پلیس فتا با دسترسی آزاد کودکان به اینترنت
کد خبر: 463801
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۰ ۱۳:۴۶:۱۹

اعتمادآنلاین| ‌ سردار وحید مجید، رییس پلیس فتا ناجا، در آخرین روز از پویش مردمی کودکان سایبری با عنوان کودکان سایبری، ضمن تاکید بر اینکه پلیس فتا حامی کودکان در فضای مجازی است، اظهار داشت: ارتقای سواد در حوزه فضای مجازی و مهارت افزایی کودکان و خانواده‌ها از مهمترین برنامه‌های پلیس فتا در این سال‌ها بوده تا با آشنایی آن‌ها با تهدیدات و آسیب‌های فضای مجازی مانع از گرفتار شدن کودکان در دام مجرمان سایبری شویم.

وی در ادامه برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای خانواده‌ها و کودکان را از اقدامات عملی پلیس فتا برشمرد و گفت: پروژه کوا (کودک و اینترنت) یکی از بزرگترین اقدامات پلیس فتا برای آشنایی دانش آموزان با تهدیدات و آسیب‌های فضای مجازی بود که با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و آموزش پرورش انجام شد.

رییس پلیس فتا ناجا تهیه هشدارهای متنی و انتشار آن از طریق سایت پلیس فتا و رسانه‌های خبری را از دیگر اقدامات عملی پلیس فتا عنوان کرد و ادامه داد: آگاه سازی و هوشیارسازی والدین، مربیان و معلمان مهمترین عامل حمایتی از کودکان در فضای مجازی است، که پلیس فتا همواره سرلوحه کارهای خود قرار داده همچنین با حضور در نمایشگاه‌های مختلف کشوری و استانی و عرضه کتاب، سی‌دی‌های آموزشی، بروشورها و در دسترس قرار دادن کارشناسان خبره پلیس فتا پاسخگوی نیاز شهروندان است.

سردار مجید با اشاره به اجرای یک هفته‌ای پویش مردمی "کودکان سایبری" که با حضور سردار "حسین اشتری" فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی به مناسبت دهمین سالگرد تاسیس پلیس فتا با شعار پلیس فتا حامی کودکان در فضای مجازی کلید خورد، بیان داشت: با نام گذاری خاص روزهای این پویش نیز به دنبال این بودیم که در شرایط بیماری کرونا که حضور کودکان و نوجوانان در فضای مجازی به خاطر آموزش‌های آنلاین افزایش چشمگیری داشته زنگ خطر تهدیدات و آسیب‌های فضای مجازی را برای خانواده‌ها و دست اندرکاران امر به صدا در آوریم و راهکارهای برخورد با این مخاطرات و آسیب‌ها را نیز آموزش دهیم تا بتوانیم امنیت کودکان و نوجوان را در دوران آموزش آنلاین تامین کنیم.

رییس پلیس فتا ناجا تصریح کرد: تولید محتواهای مختلف پیشگیرانه در قالب کتاب، هشدارهای گرافیکی و متنی و انتشار آن‌ها در وب‌سایت پلیس فتا و رسانه‌های خبری و رسانه‌های نوین، اجرای طرح فرهنگیاران سایبری در استان زنجان به صورت آزمایشی و حضور روسا و کارشناسان پلیس فتا در برنامه‌های مختلف رسانه ملی در شبکه‌های سراسری و استانی، رو نمایی از 13 جلد کتاب با موضوعات مختلف از اقدامات انجام شده این پویش است.

این مقام مسئول در پلیس فتا ناجا خاطر نشان کرد: افزایش سطح توجه جامعه و رسانه‌ها به موضوع کودکان سایبری، ایجاد جریان گفتمان سواد فضای مجازی برای کودکان مبتنی بر آموزش‌های پیشگیری از وقوع جرایم سایبری در کشور و ارتقاء سطح دانش و مهارت استفاده مناسب و مؤثر از فضای مجازی در خانواده‌ها و راهکارهای اثربخش برای ایمن‌سازی فرزندان در این فضا به‌منظور بهره‌مندی بیشتر از فرصت‌ها و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از نتایج مورد انتظار این پویش است.

رییس پلیس فتا ناجا در ادامه تعیین سطح دسترسی کودکان به اینترنت را با توجه به سن و جنس یک ضرورت خواند و گفت: اگر رده بندی محتوایی برای کودکان در فضای مجازی اجرایی شود قطعا تولیدات رسانه‌ای فضای مجازی نیز ملزم به رعایت این رده بندی می‌شوند و این امر دایره مصونیت کودکان در فضای مجازی را گسترش می‌دهد.

وی افزود: متاسفانه سطح دسترسی کودکان به اینترنت در کشور آزاد است و این امر دارای آسیب‌ها و مخاطرات فراوان به خصوص برای کودکان و نوجوانان بوده و لازم است به منظور حمایت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی چاره اساسی اندیشیده شود.

رییس پلیس سایبری کشور ایجاد موتور جست‌وجوی ویژه کودکان را یکی از ضرورت‌های تعیین سطح دسترسی کودکان خواند و تصریح کرد: وجود چنین جست‌وجوگری قطعا سطح دسترسی کودکان را به محتواهای فضای مجازی مدیریت می‌کند و آنان را از آسیب‌های محتوای نامناسب ایمن نگه می‌دارد.

سردار مجید همچنین تخصیص سیم کارت کودکان را از ضروریات صیانت از کودکان در فضای مجازی دانست و گفت: ارائه سیم کارت کودک با قابلیت نظارت و مراقبت والدین و سطح دسترسی تعریف شده از سوی اپراتورهای تلفن همراه کشور از دیگر ضروریات مراقبت از کودکان در فضای مجازی است و نیاز است تا راهکارهای بهتر و به روزتری در این مورد پیاده سازی شود.

رییس پلیس فتا ناجا در پایان از سازمان‌های دولتی و مردم نهاد، مدیران رسانه‌ها، مدیران کانال‌ها و صفحات پر مخاطب، فرهیختگان و کاربران فضای مجازی که پلیس فتا را در برگزاری این پویش مردمی حمایت و همراهی کردند، تقدیر و تشکر کرد.

منبع: میزان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها