کد خبر: 463990
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۱ ۱۱:۱۹:۴۳
| |

تغییر دامنه نوسان چه تاثیری بر بورس دارد؟

میلاد ویسمه، در خصوص قانون تغییر دامنه نوسان اظهار کرد: روز شنبه 11 بهمن در جلسه شورای عالی بورس مقرر شد از 25 بهمن دامنه نوسان خرید و فروش سهام از منفی دو تا مثبت 6 درصد تغییر کند، این دامنه نوسان پیش از این از منفی پنج تا مثبت پنج درصد بوده است.

تغییر دامنه نوسان چه تاثیری بر بورس دارد؟
کد خبر: 463990
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۱ ۱۱:۱۹:۴۳

اعتمادآنلاین| یک فعال بازار سرمایه گفت: تغییرات دامنه نوسان به عنوان یک خبر مثبت در بازار بورس از 25 بهمن ماه اجرایی می‌شود و اجرای این قانون می‌تواند جلوی نزول بیش از اندازه و بدون کنترل و منطق بورس را بگیرد، اما اجرای این قانون به این معنا نیست که دیگر شاهد روند نزولی در بازار نخواهیم بود بلکه حتی می‌تواند موجب افزایش نوسان‌گیری در بازار و ایجاد مجدد بی ثباتی نیز بشود.

میلاد ویسمه، در خصوص قانون تغییر دامنه نوسان اظهار کرد: روز شنبه 11 بهمن در جلسه شورای عالی بورس مقرر شد از 25 بهمن دامنه نوسان خرید و فروش سهام از منفی دو تا مثبت 6 درصد تغییر کند، این دامنه نوسان پیش از این از منفی پنج تا مثبت پنج درصد بوده است، پس این امر به عنوان یک محرک مثبت در بازار بورس می‌تواند نقش آفرینی کند.

وی افزود: البته صرفا با تکیه بر این خبر نمی توان به اتمام روند نزولی بازار امید داشت، بلکه این مهم تنها به عنوان یک محرک جهت ایجاد شرایط مثبت می‌تواند نقش مفیدی را ایفا کند. بازار بورس بازاری متاثر از شرایط و اخبار و حوادث مختلف است که از جمله عوامل تاثیرگذار بر بازار را می‌توان شرایط سیاسی، ملی، بین المللی و همچنین وضعیت بازارهای موازی، نرخ ارز، قیمت نفت و اخبار و حوادث مثبت یا منفی و ... عنوان کرد.

این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: تغییرات دامنه نوسان به عنوان یک خبر مثبت در بازار بورس از 25 بهمن ماه اجرایی می‌شود و اجرای این قانون می‌تواند جلوی نزول بیش از اندازه و بدون کنترل و منطق بورس را بگیرد، اما اجرای این قانون به این معنا نیست که دیگر شاهد روند نزولی در بازار نخواهیم بود بلکه حتی می‌تواند موجب افزایش نوسان‌گیری در بازار و ایجاد مجدد بی ثباتی نیز بشود.

ویسمه اضافه کرد: اجرای این قانون زمانی می‌تواند کارآمد باشد که قانون ملغی شده "ممنوعیت نوسان گیری در یک روز" مجددا اجرایی شود، در غیر این صورت سبب افزایش نوسان گیری و ورود آسیب های دیگری به بازار خواهد شد که این بی اعتمادی ایجاد شده به مراتب از شرایط فعلی ناگوارتر است، در این صورت در این بازار صرفا افرادی که تسلط کافی بر علم نوسان‌گیری دارند امکان کسب سود برایشان مقدور است و سایر افراد مبتدی در بازار قربانی این شرایط خواهند شد.

وی بیان کرد: این قانون در شرایطی وضع شد که شاخص کل علیرغم اخبار مفید سیاسی و شرایط مناسب به تدریج حمایت‌های خود را از دست داد و شاید به جرئت بتوان گفت بورس در یک مقطع از دست دولت نیز خارج شد.

این فعال بازار سرمایه از سهامداران و سرمایه گذاران تقاضا کرد که نسبت به سرمایه گذاری‌های جدید در بورس صرفا بر اساس اکتفا به یک خبر خودداری کنند و گفت: علیرغم اینکه بنده و بسیاری دیگر از تحلیلگران معتقد بودیم بازار بورس در سال 99 می‌تواند تمامی قله‌های خود را بدست آورد و به شرایط قبل بازگردد اما متاسفانه با 14 روز نزولی در بازار مواجه شدیم که نتیجه آن از دست رفتن حمایت یک میلیون و 200 هزار واحدی بود، بر این اساس این احتمال نیز وجود دارد که شاخص کل از وضعیت اصلاحی خود تا اواخر فروردین 1400 یا اواسط اردیبهشت ماه خارج نشود و شاخص از نظر تکنیکالی شرایط افت به 960 هزار واحد را نیز داراست که امیدواریم با سلسله اخبار و تصمیمات مثبت در بازار این تحلیل محقق نشود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها