کد خبر: 464030
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۱ ۱۳:۵۰:۰۴
| |

تماس تلفنی جو بایدن و نخست وزیر هند

رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر هند در یک گفت‌وگوی تلفنی در خصوص تقویت امنیت حوزه هند-اقیانوسیه در چارچوب گروه کشورهای موسوم به کوآد (Quad) که به عنوان یک راه مقابله با جسارت فزاینده چین در منطقه نگریسته شده، توافق کردند.

تماس تلفنی جو بایدن و نخست وزیر هند
کد خبر: 464030
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۱ ۱۳:۵۰:۰۴

اعتمادآنلاین| هند، آمریکا، ژاپن و استرالیا اعضای گروه کوآد هستند؛ یک گروه غیررسمی که به گفته دیپلمات‌ها واشنگتن در حال حمایت از آن به جهت عمل کردن به عنوان یک سد بالقوه علیه فعالیت‌های سیاسی، تجاری و نظامی فزاینده چین در حوزه هند-اقیانوسیه است.

بایدن دوشنبه شب در اولین تماس تلفنی خود از زمان به دست گرفتن ریاست جمهوری در ماه گذشته میلادی با نارندرا مودی، نخست وزیر هند گفت‌وگو کرده و تاکید کرد، روابط هند و آمریکا توسط تعهد مشترک به ارزش‌های دموکراتیک حفظ شده است.

کاخ سفید در بیانیه‌ای عنوان کرد: این رهبران بر سر تداوم همکاری نزدیک در خصوص حمایت از یک منطقه هند-اقیانوسیه آزاد و باز شامل حمایت از آزادی کشتیرانی، یکپارچگی ارضی و یک معماری منطقه‌ای قدرتمندتر از طریق گروه کوآد توافق کردند.

چین، گروه کوآد را به عنوان تلاشی برای مهار توسعه اش محکوم کرده و از آمریکا خوسته "ذهنیت جنگ سردی" خود را کنار بگذارد.

سال گذشته میلادی این چهار کشور یک رزمایش دریایی در خلیج بنگال بعد از آنکه دهلی نو تردیدش در این خصوص از جهت نگران بودن از خصومت پیدا کردن با چین را کنار گذاشت برگزار کردند.

وزارت امور خارجه هند نیز در بیانیه خود درباره این گفت‌وگوی تلفنی گفت، مودی به بایدن گفت در جهت بالا بردن شراکت راهبردی میان دو کشور کار خواهد کرد.

هند با چین از ماه آوریل گذشته بر سر یک منطقه مرزی کوهستانی مورد مناقشه، رویارویی نظامی پیدا کرده و آرای عمومی این کشور بعد از کشته شدن سربازان در نزاعی در این منطقه ضد پکن شده است.

روزنامه سانکی ژاپن در گزارش اخیر خود نوشت، رهبران آمریکا، ژاپن، هند و استرالیا برنامه برگزاری یک نشست را که منجر به نزدیک شدن هر چه بیشتر روابط بین این چهار کشور می‌شود، دارند.

بایدن و مودی همچنین توافق کردند تا همکاری نزدیکی به جهت مبارزه با کووید-19، احیای شراکتشان در خصوص مساله تغییرات آب و هوایی و دفاع از هنجارها و نهاد دموکراتیک در سراسر جهان از جمله در میانمار که چند روز پیش ارتشش قدرت را در آن تصاحب کرد، داشته باشند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها