حسن روحانی در دیدار سفرای خارجی مقیم تهران در مراسم جشن سالگرد پیروزی انقلاب:

آمریکا از برجام خارج شده و باید خودش قدم اول را بردارد

رئیس جمهور، خروج آمریکا و عمل نکردن کشورهای اروپایی به تعهدات برجامی را عامل کاهش مرحله ای تعهدات برجامی از سوی ایران دانست و تاکید کرد که ایران آماده است هر روزی که آمریکا به تعهدات کامل خود در برجام برگردد، به همه تعهدات برجامی خود عمل کند.

آمریکا از برجام خارج شده و باید خودش قدم اول را بردارد
کد خبر: 464058
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۱ ۱۶:۲۸:۰۰

اعتمادآنلاین| حسن روحانی عصر سه شنبه در آستانه 22 بهمن و جشن چهل و دومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، در دیدار سفرای خارجی مقیم تهران گفت: امروز هیچ‌کس نمی‌تواند توقعی نسبت به ایران داشته باشد که چرا قدم اول را برنمی‌دارد.

رییس جمهوری یادآور شد: یک سال بر همه ملت ها با رنج و سختی به خاطر کوید 19 گذشت و بر ملت ما سخت‌تر گذشت چرا که همه ملت‌های دنیا می‌خواستند برای تجهیزات پزشکی، مواد غذایی، دارو و واکسن از پول خود استفاده کنند، آزاد بودند جز جمهوری اسلامی که منابع مالی آن با تحریم ظالمانه غیرقانونی آمریکا در اختیارش قرار نمی‌گرفت مگر با سختی‌های زیاد و گذشت هفته‌ها و گاهی ماه‌ها.

وی تاکید کرد: شیوع کرونا آزمایشی بزرگ در سطح جهان برای انسانیت و ‌کمک به یکدیگر بود. در این آزمایش بزرگ هم دولت ترامپ رفوزه شد. در طول این مدت برای اینکه مردم ایران از منابع مالی خودشان برای مقابله با کووید 19 استفاده کنند، یک بار هم اقدام مساعدی انجام نداد و در دولت جدید آمریکا هم تا امروز ما اقدام مناسب و درستی را مشاهده نکردیم.

روحانی با تاکید بر اینکه دولت جدید آمریکا اگر مدعی مقابله با کروناست دست ملت‌ها را در مقابله با آن باز بگذارد، تصریح کرد: دولت آمریکا لااقل نسبت به ملت ایران و دولت ایران اقدامی تا امروز انجام نداده است، اما در عین حال ملت ما در این آزمایش هم توانست با موفقیت راه خود را طی کند و ما همه وسایل بهداشتی لازم را خودمان تولید کردیم و تمام داروهای مورد نیاز که می‌توانست برای کووید موثر باشد در داخل کشور تولید می‌کنیم.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه ایران تمام ابزار لازم برای اتاق‌های پزشکی را با شرکت‌های دانش بنیان خود تولید می‌کند، گفت: ما حتی بعضی از آنها را صادر می کنیم و علاوه براین در زمینه واکسن هم تا امروز سه موسسه بزرگ برکت، ‌ رازی و پاستور جواز تست بالینی را دریافت کردند و ما در ماه‌های آینده شاهد آن خواهیم بود که مردم از واکسن تولید داخلی استفاده خواهند کرد.

وی با ابراز خوشحالی از آغاز واکسیناسیون در ایران، تاکید کرد: ما در زمینه‌های مبارزه و مقابله با این ویروس از هیچ تلاش و اقدامی فروگذار نکردیم.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در مسائل مهم انسانی و جهانی همه باید در کنار هم باشیم، اظهار کرد: ما از سال 2015 تا امروز به تعهدات خودمان در زمینه توافق هسته‌ای پابرجا بودیم. در تمام مراحل گزارشی که آژانس بین‌المللی از ایران داد، ‌این بود که ما به تمامی تعهدات خود عمل کرده‌ایم. آژانس از آغاز این تعهد 15 نوبت گزارش داد و در همه 15 نوبت اعلام کرد که ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده است.

رییس جمهوری یادآور شد: حتی در سال 2017 که دولت جدید آمریکا نغمه‌هایی را علیه این توافق آغاز کرد و بالاخره در 2018 از این توافق خارج شد و تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ملت ما اعمال کرد تا یک سال صبر و به تمام تعهداتمان عمل کردیم و گزارش آژانس در تمام سال 2018 و اوایل 2019 این بود که ایران به تعهدات خود عمل می‌کند.

وی افزود: ما بر مبنای اینکه کشورهای 1+4 قول داده بودند که در زمینه این توافق علیرغم اینکه آمریکا خارج شده، به تعهدات خود عمل خواهد کرد. بعد از یک سال اجرای تعهدات یکجانبه و عمل نکردن کشورهای اروپایی به تعهدات خودشان، کاهش تعهدات را آغاز کردیم که اولین کاهش برای مدت دو ماه بود و گفتیم در این دو ماه اگر شما به تعهدات عمل کنید ما به نقطه اول برمی‌گردیم و باز همین رویه برای دو ماه دوم، دو ماه سوم، تا دو ماه پنجم باقی بود.

روحانی با یادآوری اینکه ما همه تعهدات برجامی را کاهش دادیم تا روزی که بقیه به برجام بازگردند، تصریح کرد: امروز کسی نمی‌تواند از ایران توقعی داشته باشد، چرا که ایران به همه تعهدات خود پایبند بوده است.

رییس جمهوری با بیان اینکه امروز هم اعلام می‌کنیم هر ساعتی که پنج به اضافه یک به کلیه تعهدات برجامی پایبند شود و عمل کند، ما هم در ساعت بعد به تعهدات خود عمل خواهیم کرد، گفت: اما اجرای تعهدات ما در صورتی است که کاملاً روشن و واضح باشد که 6 کشور رو به روی ما هم به تعهدات خود عمل کرده باشند. پس اینکه چه کسی در این راه باید آغازگر باشد و قدم پیش بگذارد، تردیدی نیست که ما از تعهد خارج نشده ایم تا گام اول را برداریم، کسی و کشوری که از تعهد خارج شد و به مدت سه سال خلاف مقررات بین المللی و خلاف تعهدات قطعنامه 2231 این همه ظلم بر ملت ما روا داشته است، امروز موظف است در بازگشت به برجام آغازگر باشد.

روحانی افزود: نه تنها امروز بلکه هر ساعتی که تأخیر کند روی قانون و تعهدات بین المللی پا گذاشته است و ما آماده ایم هر روزی که آمریکا به تعهدات کامل خود در برجام برگردد، ما هم همه تعهدات برجامی خود را اجرا می‌کنیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه ایران اگر چیزی را امضا کرد و تعهدی را پذیرفت با تمام وجود روی امضا و پیمان خود می‌ماند، اظهار کرد: این یکی از افتخارات بزرگ ملت ما در طول تاریخ و به ویژه در این 42 سال است که هرجا تعهد دادیم و چیزی را اعلام و متن و سندی را امضا کرده‌ایم پای امضا، عهد و پیمان خود مانده ایم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به حساسیت وضعیت خاورمیانه حساس اشاره کرد و گفت: این منطقه باید محل صلح و امنیت و ثبات باشد. اگر کشوری از ما یاری خواست به ویژه همسایگان ما به آنها کمک کرده‌ایم. هر کجا ملتی مورد تعرض تروریست‌ها قرار گرفت، به درخواست دولت آنها به این کشورها کمک کرده‌ایم و عراق، سوریه، افغانستان و لبنان شاهد بزرگی برای این امر هستند اما چه کسانی این منطقه را سال‌ها در اختیار تروریست‌ها گذاشته‌اند؟ چه کسانی میلیاردها دلار پول مردم را برای مداخله در منطقه ما مصرف کرده‌اند؟ آنها باید در برابر منطقه و از جمله در برابر ما و همه ملت‌ها پاسخگو باشند که چرا تروریست‌ها را حمایت مالی کردند و اسلحه در اختیار آنان گذاشتند؟

روحانی افزود: آنها با حمایت خود از تروریست‌ها باعث می شوند تروریست‌ها نفت دیگران را در بازاری که خود تعیین کرده‌اند، بفروشند و سلاح لازم را در اختیار تروریست‌ها بگذارند و آنها هم این جنایت را در منطقه ما مرتکب شوند.

رییس جمهوری با طرح این پرسش که چرا آمریکا و کشورهای اروپایی به یک کشور متجاوز به مردم یمن کمک مالی و تسلیحاتی کرده‌اند، گفت: پاسخگوی این همه کشتار و جنایت در یمن چه کسی است؟ ملت ما نباید در برابر اینهمه حوادثی که در منطقه شاهد بوده‌ایم، پاسخ کسی را بدهد چون ما همیشه مدافع حق در کنار ملت‌ها و دولت‌هایی بودیم که از ما کمک خواسته‌اند و همیشه با ترور و تروریسم مبارزه کردیم.

روحانی یادآور شد: جایگاه و سابقه ملت ما برای همه جهان روشن است. آن کسی که از روز اول در کنار ملت ما و ارتش عراق به کمک کشور عراق رفت و با تروریست‌ها مبارزه کرد، شهید سردار قاسم سلیمانی بود و در کشور عراق هم دوست و یار او ابومهدی المهندس بوده است که داعش را سرنگون کردند و با تروریسم در عراق جنگیدند.

وی با یادآوری ترور سردار سلیمانی به دستور ترامپ، تصریح کرد: چه کسی باید پاسخ خون آنها را بدهد؟ دادگاه‌های ایران و عراق و دادگاه های بین المللی باید در برابر این جنایت سکوت نکنند و همه توان خود را در برابر این جنایتکاران به کار گیرند. ما بازهم در منطقه با ترور و تروریسم می‌جنگیم و مقابله می کنیم و باز هم معتقدیم در منطقه حساس ما، مداخلات خارجی به ضرر کشورهای منطقه است.

روحانی در پایان با اشاره به سخنرانی خودش در سازمان ملل درباره جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری، گفت: ما در سازمان ملل اعلام کردیم راه حل مسائل منطقه، طرح «امید» است و ما طرح «صلح هرمز» را ارائه کردیم و گفتیم کشورهای منطقه باید دور هم جمع شوند تا مشکلات منطقه را حل کنند. ایران هنوز هم آماده است با تمام کشورهای منطقه و همسایگانش به ویژه کشورهای اطراف خلیج فارس از عراق گرفته تا 6 کشور جنوبی طبق قطعنامه 598 سازمان ملل متحد و شورای امنیت بنشیند و این هشت کشور در کنار هم گفت و گو کنند و مشکلات و مسائلی که در منطقه وجود دارد را حل وفصل کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها