کد خبر: 464272
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۵ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

دیپلماسی پنهانی بین ایران و آمریکا به کمک اتحادیه اروپا در جریان است

علی بیگدلی گفت‌: در حال حاصر نه ایران تاب تحمل شرایط فعلی را دارد و نه آمریکا می‌تواند نسبت به باز شدن گره اصلی بی‌تفاوت باشد. در همین راستا دیپلماسی پنهانی بین ایران و آمریکا به کمک اتحادیه اروپا در جریان است تا مساله به نوعی حل شود.

دیپلماسی پنهانی بین ایران و آمریکا به کمک اتحادیه اروپا در جریان است
کد خبر: 464272
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۵ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| رد و بدل شدن اظهارات مربوط به برجام بین تصمیم‌گیران ایران و آمریکا احتمال حل منازعه هسته‌ای را نسبت به 2 هفته پیش کمرنگ‌تر کرده است این در حالی است که هم جمهوری اسلامی و هم ایالات متحده در شرایطی نیستند که با تداوم مشکل هسته‌ای کنار بیایند.

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این باره اظهار کرد: جو بایدن وقتی در جریان مبارزات انتخاباتی وعده بازگشت آمریکا به برجام را داد هیچ اشاره‌ای به شرط و شروط نکرد. این نشان می‌دهد تیم بایدن از ماه‌ها قبل در حال ارزیابی موقعیت بودند تا سیاست جدیدی را برای از سر گرفتن مذاکرات هسته‌ای تعیین کنند چون شرایط منطقه تغییرات زیادی پیدا کرده است. آنچه مسلم است اینکه استراتژی برجامی دولت جدید آمریکا با آنچه مد نظر دولت باراک اوباما بود تفاوت‌هایی آشکار خواهد داشت.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در این میان ایران هم باید سیاست‌های مدنظرش را با شرایط فعلی به‌روز کند. این در حالی است که سیاست تابع لحظه‌هاست و با تغییر شرایط، مواضع هم باید عوض شوند. از سویی برجام دیگر فقط مساله ایران و آمریکا نیست و به کل جهان ربط پیدا می‌کند. در حال حاصر نه ایران تاب تحمل شرایط فعلی را دارد و نه آمریکا می‌تواند نسبت به باز شدن گره اصلی بی‌تفاوت باشد. در همین راستا دیپلماسی پنهانی بین ایران و آمریکا به کمک اتحادیه اروپا در جریان است تا مساله به نوعی حل شود.

او گفت: روشن است که آمریکا برای اینکه بتواند از مخمصه برجام رها شود باید امتیازهای اولیه‌ای به ایران بدهد تا از این طریق کمی از انتظارات ایجادشده در فضای داخلی ایران را برآورده کند. چون ایران برای ازسرگیری مذاکرات به اعاده حیثیت خود نیاز دارد و به همین دلیل آمریکا احتمالاً درباره تحریم نفت و گاز تصمیم‌هایی اتخاذ کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره شرایط بایدن در داخل آمریکا گفت: او هنوز تمام مهره‌های کابینه‌اش را نچیده است. رئیس‌جمهوری ایالات متحده برای تکمیل اعضای کابینه‌اش وضعیت بسیار حساسی دارد و مجبور به همراهی نسبی با کنگره است. ایران باید تا انتخاب وزیران جو بایدن صبر کند شاید بعد از کامل شدن دولت فدرال ایالات متحده تلاش‌هایی برای تفاهم صورت گیرد.

علی بیگدلی در پایان صحبت‌هایش گفت: مهم‌ترین موضوع این است که به دلیل جو حاکم بر نظام بین‌الملل، ایران و آمریکا نمی‌توانند یکدیگر را نادیده بگیرند که در این صورت احتمال توافق پررنگ می‌شود.

چکیده گفت‌وگو با علی بیگدلی

-استراتژی برجامی دولت بایدن با آنچه مد نظر دولت باراک اوباما بود تفاوت‌هایی آشکار خواهد داشت

-سیاست‌های ایران درباره برجام باید با شرایط فعلی به‌روز شود

-برجام دیگر فقط مساله ایران و آمریکا نیست و به کل جهان ربط پیدا می‌کند

-آمریکا برای اینکه بتواند از مخمصه برجام رها شود باید امتیازهای اولیه‌ای به ایران بدهد

-ایران برای ازسرگیری مذاکرات به اعاده حیثیت خود نیاز دارد

-آمریکا احتمالاً درباره تحریم نفت و گاز ایران تصمیم‌هایی تازه اتخاذ کند

-ایران و آمریکا نمی‌توانند یکدیگر را نادیده بگیرند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها