امیرعلی ابوالفتح؛ کارشناس مسائل آمریکا:

دموکرات‌ها قمار خطرناکی بر سر استیضاح دوم ترامپ کرده‌اند

کارشناس مسائل آمریکا گفت: اگر رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از استیضاح دوم موفق بیرون بیاید، بدون تردید طرفدارانش تثبیت شده و حتی افزایش پیدا می‌کنند و آن وقت قابلیت تشکیل حزب سوم را دارد.

دموکرات‌ها قمار خطرناکی بر سر استیضاح دوم ترامپ کرده‌اند
کد خبر: 464580
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۵ ۰۹:۱۶:۲۲

اعتمادآنلاین| «امیرعلی ابوالفتح» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح ابعاد و پیامدهای دومین استیضاح دونالد ترامپ عنوان کرد: اتهامی که به ترامپ وارد شده، تشویق هوادارنش برای حمله به کنگره آمریکا در روز ششم ژانویه است و تمامی سیاستمداران اعم از مخالف و موافق وی معتقدند که او در تحریک این طیف به صورت مستقیم دخیل بوده است و حالا قصد محکوم کردن وی را دارند.

بر خلاف استیضاح اول که هیچ جمهوری‌خواهی علیه ترامپ رأی نداد، اما حالا 10 عضو جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان علیه رئیس‌جمهور سابق ایالت متحده و هم‌حزبی خود رأی دادند که نشان می‌دهد که این پرونده از بحث تماس ترامپ با اوکراین جنجالی‌تر و مهم‌تر خواهد بود.

بدون تردید بحث حمله به کنگره و استیضاح دوم از اهمیت زیادی برخودار است؛ چراکه یک بحران داخلی به وجود آمده و امنیت ملی ایالات متحده خدشه‌دار شده است. بر این اساس پیامدهای این پرونده و استیضاح برای ترامپ عمیق‌تر خواهد بود.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم اولین رئیس‌جمهوری که در تاریخ ایالات متحده در دادگاه محکوم شد یک جمهوری‌خواه بود و بر همین اساس بسیاری از جمهوری‌خواهان فعلی معتقدند که ترامپ نباید در استیضاح دوم مغلوب شود.

هم‌حزبی‌های ترامپ معتقدند بر اساس راهبرد نویسندگان قانون اساسی آمریکا نمی‌توان رئیس‌جمهور قبلی را استیضاح یا محاکمه کرد و این روند صرفاً علیه رئیس‌جمهوری فعلی قابلیت اجرایی دارد. در مقابل دموکرات‌ها معتقدند که از دو جهت باید این استیضاح و محاکمه تا مرحله آخر اجرایی شود.

دلیل اول این است که آ‌نها می‌گویند ساختار سیاسی ایالت متحده باید چنین اقدام‌هایی را محکوم کند تا دیگر این قبیل بحران‌ها تکرار نشود و دوم اینکه، دموکرات‌ها و برخی از جمهوری‌خواهان به دنبال آن هستند تا بر اساس متمم 14 قانون اساسی، مانع ورود مجدد ترامپ به انتخابات ریاست جمهوری 2024 شوند و از این طریق می‌خواهند یک رقیب مهم را از راه به در کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: اتفاقی که رخ داده این است که استیضاح دوم انجام شده است ولی تلاش دموکرات‌ها بر این معطوف است که بتوانند از این استیضاح نتیجه مطلوب خود را بگیرند. اما در این راستا مخالفت‌هایی وجود دارد که می‌تواند مانع از تحقق تصمیم دموکرات‌ها شود.

به عنوان مثال، رئیس دیوان فدرال ایالت متحده که ریاست جلسه دادگاه استیضاح دوم ترامپ را بر عهده دارد اعلام کرده که در این محاکمه حضور نخواهد داشت و دلیل هم این است که ایشان و سایر قضات آ‌مریکا حاضر به محاکمه رئیس‌جمهوری سابق نیستند. به همین دلیل تردیدهای زیادی نسبت به قانونی بودن دادگاه استیضاح دوم ترامپ وجود دارد. از سوی دیگر، طیف زیادی از جمهوری‌خواهان معتقدند این دادگاه قانونی نیست و باید رأی به بی‌گناهی ترامپ داده شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر این اساس دموکرات‌ها باید علاوه بر 50 رأی خود، 17 رای دیگر هم کسب کنند تا بتوانند ترامپ را محکوم کنند. نکته بسیار مهم این است که محکوم نشدن ترامپ یک پاداش بزرگ برای او خواهد بود؛ چراکه اگر او در این دوره از استیضاح محکوم نشود، به تمام جهان و طرفدارانش در داخل آ‌مریکا می‌فهماند که هر دو بار حق با او بوده است.

عدم محکوم شدن او در استیضاح فعلی می‌تواند شخصیت نیمه مُرده ترامپ را دوباره زنده کند و معتقدم که دموکرات‌های رادیکال، قمار بسیار خطرناکی را شروع کرده‌اند؛ به این دلیل که اگر این استیضاح هم رأی نیاورد و ترامپ محکوم نشود، او به عنوان شخصی مطرح خواهد شد که حالا طرفدارانش دو برابر شده‌اند و از همین روی می‌تواند یک جریان سیاسی قوی و حتی حزب سوم به وجود بیاورد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها