سخنگوی ستاد ملی کرونا خبر داد:

آغاز خیز کرونا در برخی از استان‌های کشور

سخنگوی ستاد ملی کرونا گفت: در بعضی از استان‌ها خیز بیماری کرونا شروع شده و جای هشدار جدی وجود دارد.

آغاز خیز کرونا در برخی از استان‌های کشور
کد خبر: 464672
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۵ ۱۲:۱۹:۳۷

اعتمادآنلاین| علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا، با اشاره به برگزاری پنجاه و هفتمین جلسه ستاد ملی کرونا با حضور رئیس جمهور بیان کرد: کشور ما از معدود کشورهایی است که مسئولین بلند پایه آن مثل شخص رئیس جمهور هفته‌ای حداقل دو روز به صورت حضوری موارد مربوط به ویروس کرونای کشور را پیگیری می‌کنند و همان طور که می‌دانید وضعیت در سطح دنیا با توجه به ویروس جهش یافته انگلیسی، آفریقایی و حتی ویروس جهش یافته که در ژاپن پیدا شده موارد ابتلا و مرگ و میر، میزان سرایت و کشندگی ویروس را بالاتر برده است.

وی ادامه داد: در انگلیس بیش از 4 میلیون نفر درگیر این ویروس شدند و بیش از 135 هزار نفر فوتی داشته که در سایر کشورها هم وضعیت بیماری به همین شکل است و وضعیت خیلی خوبی ندارند.

رئیسی گفت: خوشبختانه در سطح کشور ما همچنان روند نزولی فوتی‌ها را داریم و همچنان مرگ و میرها دو رقمی است، اما نکته مهم این است که علیرغم اینکه آمار فوتی‌ها پایین است، زمانی که بیماری شیوع پیدا می‌کند دو هفته بعد میزان بستری‌ها بالا می‌رود و 4 هفته بعد روی میزان فوتی‌ها تاثیرگذار خواهد بود که اگر بستری‌ها کم شود میزان فوتی‌ها هم کمتر می‌شود.

وی ادامه داد: یعنی آن اقداماتی که از اول آذرماه انجام شده بر ورودی کاهش بستری‌ها خود را نشان می‌دهد، میزان کاهش مرگ و میر ها به دلیل رعایت پروتکل‌ها در چند هفته گذشته است، اما اتفاقی که الان افتاده این است که در بعضی از استان‌ها خیز بیماری شروع شده و جای هشدار جدی وجود دارد.

سخنگوی ستاد ملی کرونا افزود: در استان خوزستان الان بالاترین میزان شیوع بیماری را داریم و حتما نیاز است تا همه مردم عزیز و مسئولین بیشتر مراقبت کنند و جلوی خیز بیماری را بگیرند، استان خوزستان متاسفانه 9 تا از شهرهای ما قرمز است و این زنگ خطر به صدا درآمده و حتماً نیاز است به شدت مراقبت انجام شود.

وی ادامه داد: شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، هویز، کارون و شادگان و البته شوشتر هم روند افزایشی را دارد که نیاز است در این شهرها پروتکل‌های بسیار دقیق و سختگیرانه‌ای انجام شود.

رئیسی گفت:آذربایجان غربی هم روند رو به افزایش است و نیاز است پروتکل‌ها به شدت پیگیری شود، در مازندران هم روند صعودی بود که در دو هفته گذشته این روند در حال کنترل است و مازندران از 15 شهر نارنجی که داشت حدود 8 تا از شهرهایش خوشبختانه از نارنجی به زرد تبدیل شده و 7 شهر نارنجی دیگر باقی مانده که آن هم امیدواریم به زودی تغییر رنگ بدهند.

وی ادامه داد: استان گلستان و گیلان هم همچنان نیاز به مراقبت شدید دارد که باید حتما لحاظ شود، استان بوشهر هم یک شیب بسیار ملایم رو به بالا دارد که نیاز به دقت بیشتر در آن منطقه است، در مجموعه 9 شهر قرمز داریم، 39 شهر نارنجی، 228 شهر زرد و 172 شهر آبی داریم.

رئیسی بیان کرد: همان طور که ملاحظه می کنید از شهرهای آبی کم شده است، حال شهر های نارنجی که در استان‌های مختلف هستند فقط مرور می‌کنم تا برنامه‌ریزی برای آنها صورت گیرد، آذربایجان شرقی چهار شهر نارنجی داریم، آذربایجان غربی پنج شهر، اصفهان دو شهر، خوزستان پنج شهر، خراسان جنوبی یک شهر، کرمان یک شهر، کهگیلویه و بویر احمد و گلستان 3 شهر، گیلان 7 تا و مازندران 8 عدد شهر نارنجی داریم که این شهرها نیاز به مراقبت بسیار ویژه دارند.

وی گفت: در ارتباط با استان قزوین هم که یک روند تقریباً روبه بالا دارد ما یک مورد ویروس انگلیسی منجر به فوت پیدا شد که آن هم یک زنگ خطر است و باید بسیار مراقبت کنیم، اطرافیان بیمار همگی تست شده و روی آنها آزمایش انجام شده و نتایج آزمایشات تا فردا آماده خواهد شد که ببینیم آیا اطرافیان هم این ویروس جدید را گرفتند یا نوع دیگر است.

رئیسی افزود: بنابراین در هر حال باید مراقبت‌ها را زیاد کنیم هم از طریق مرزها و هم اینکه اگر واقعاً مسافری از خارج از کشور به داخل کشور می‌آید همه دوستان و آشنایان باید مراقبت کنند و قرنطینه را حتما رعایت کنند چون فردی که وارد کشور می‌شود حتی اگر علائمی هم ندارد، باید 14 روز قرنطینه باشند و علائمش به شدت و دقت رصد شود تا خدایی نکرده موردی در این زمینه پیدا نشود.

وی ادانه داد: در رابطه با واکسن هم خوشبختانه واکسیناسیون برای گروه هدف که شروع شده، در روزهای گذشته به دقت و با عدالت کامل واکسیناسیون توزیع شد و پیدا خواهد کرد و خوشبختانه خبر خوب اینکه دیشب هم محموله جدیدی که 100 هزار دوز واکسن است وارد کشور شد و هفته‌های آینده هم محموله‌های دیگر وارد می شوند و روند واکسیناسیون بر اساس سند ملی توزیع می‌شود و امیدواریم که روند واکسیناسیون به خوبی پیش رود، تا این لحظه از افرادی که واکسن را تزریق کردند هیچ عارضه خاص و جدی نداشتند به جز عوارض معمولی که ممکن است درد محل تزریق ایجاد شود و یا ایجاد تب خفیف که این یک چیز عادی و طبیعی است و هیچ عارضه جدی تا الان وجود نداشته و امیدوارم این روند هم به خوبی ادامه پیدا کند و با رعایت پروتکل‌ها مانع از خیز چهارم بیماری شویم.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها